Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Michael1971

Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

For nylig på vej gennem Tajikistan, opstod der fejl i min regulator på min AT RD07 og den begyndte (fandt jeg senere ud af) at sende op til 16,6 volt til mit batteri. Dette resulterede i, at mit batteri bogstavelig talt smeltede og blev totalt ødelagt.

Jeg har nu fået skaffet et lille kinesisk batteri (12 volt, 7 ampere) som ser ud til at virke indtil videre. Jeg har installeret min brugte reserve regulator, men endnu ikke haft chance for at få målt igennem, om den oplader batteriet ordentligt. Den er en anden model end min originale - originalen havde 7 ledninger (3 gule, 2 røde og 2 grønne) og den jeg nu har monteret har kun 5 ledninger (3 gule, 1 rød og 1 sort). Se billeder.

Samtidig med at batteriet gik i stykker, holdt min omdrejningstæller, min tripmaster og min temperaturmåler op med at virke.

Jeg står og skal op på en lang hård bjergtur gennem Pamir bjergene om 2 dage, og ville være taknemmelig for lidt hjælp inden, da jeg ikke helt stoler på at alt virker ordentligt. Og det er ikke fedt med el-problemer i 4000 meters højde, når man er helt alene ;)

Så her et par spørgsmål, hvis nogle skulle kunne hjælpe:

1. Er den reserve regulator jeg har sat på, ok til min cykel? Jeg kan se den ikke sender for meget strøm, men har ikke et nøjagtigt voltmeter med, så kan ikke se om den oplader ordentligt. Prøver at finde et nøjagtigt voltmeter i morgen, men det er ikke let her i langbortistan ;) Se billeder.

2. Er et lille billigt batteri, som det kinesiske jeg har købt ok for et stykke tid? Det er lukket og på 12 volt og 7 ampere.

3. Er det muligvis bare en sikring der er røget, når min omdrejningstæller, min tripmaster og min temperaturmåler ikke virker? Eller er der andre steder jeg skal lede efter fejlen?

Beklager de mange spørgsmål, men er lidt nervøs for at køre op i bjergene uden at vide om det jeg har gjort er ok. Der er absolut ingen hjælp at hente deroppe!

På forhånd tak :)
Mvh, Michael
Vedhæftede filer
10447215_10202016860679169_1864618953_n.jpg
10447215_10202016860679169_1864618953_n.jpg (73.7 KiB) Vist 16407 gange
10423559_10202016922720720_2077559005_n.jpg
10423559_10202016922720720_2077559005_n.jpg (70.21 KiB) Vist 16407 gange
Peter Z
Indlæg: 21
Tilmeldt: 08. maj 2013, 23:54

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Peter Z »

her har du vfr klubbens skriv om ensretter ....
der er sikkert gået en sikring samtidigt men det er jo ret nemt at tjekke

tjek også dine ledninger til og fra ensretteren om de har været overophedet - hvis ja, så bør du få dem skiftet snarest

det er vist meget normalt at ensretter har en anden ledningsføring end Honda's egen (som ikke er særlig god)

men få fat i et nogenlunde pålideligt meter og få den målt igennem !

håber det hjalp lidt - og forsat god tur
Fejlfinding ensretter.pdf
(21.8 KiB) Downloadet 622 gange
TEriksen

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af TEriksen »

Hej Michael

Her følger Haynes eldiagram for din Afrikaner samt lidt eldata. Håber det kan hjælpe dig videre.

https://drive.google.com/file/d/0B6QyaG ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B6QyaG ... sp=sharing

Fortsat god tur :ok:

/ Thomas
ministoffer

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af ministoffer »

Hej Michael
Med hensyn til omdr. og vand temperatur måler kan de godt være brændt af. jeg har haft samme problem på min ta,
Hvis du kan komme til og lugte til omdr og vand måler, lygter de brændt er det slut.
Håber du kommer videre.
Michael1971

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

Tak for hjælp alle. Lader til omdrejningstælker og temperaturmålerer et brændt af. Det må jeg få løst senere - den kører jo stadig fint uden :)

Mit batteri viser 13,35 volt når cyklen er slukket og 14,30 volt når den er tændt, både i tomgang og ved fuld gas. Så jeg vil mene min reserve regulator og batteri virker som det skal.

Så nu er det op i Pamir bjergene :)

Ønsker jer en god sommer derhjemme :)
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Peter AT »

Hej Michael..

Lidt øv med den slags problemer.

Det er oftest pga. for dårlig stelforbindelse at enrettere står af. Mit bedste råd er at du grundigt renser alle stelforbindelser i forbindelse med tændingsdelen. Er 99 % sikker på at problemet findes her.

Hører gerne resultatet.
Mangler du stumper gir du bare besked, så sender jeg hurtigst muligt.

Fortsat go' tur :-D
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Michael1971

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

Tak Peter - godt at vide der er stumper hvis jeg mangler.

Mht. at rense stelforbindelser, skal jeg først lige finde ud af hvor disse er. Har desværre ikke meget forstand på det..

Håber hun holder de næste 1200 km gennem pamir bjergene. Jeg får tid til at kigge nærmere på det hele i Kyrgyzstan, hvir der også findes mekanikerer og lidt reservedele. Intet her i Dushanbe desværre, og jeg kan ikke vente længere, da mit visa snart udløber..

Er der foresten nogle gode råd til kørsel i op til 4700 meters højde? Har hørt jeg muligvis bliver nød til at fjerne luftfilter det sidste stykke i højden.

Mvh Michael
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Nikolajsen »

Jo højere op du kommer, jo færre kræfter får motorcyklen. Men at det skulle hjælpe ret meget at fjerne luftfilteret (hvis det er i orden), tvivler jeg på.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Michael1971

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

Nikolajsen skrev:Jo højere op du kommer, jo færre kræfter får motorcyklen. Men at det skulle hjælpe ret meget at fjerne luftfilteret (hvis det er i orden), tvivler jeg på.
Ok tak, så må jeg bare håber hun kan klare det.. Skulle hun dø helt, kan jeg vel trille ned igen ;)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Nikolajsen »

Michael1971 skrev:Ok tak, så må jeg bare håber hun kan klare det.. Skulle hun dø helt, kan jeg vel trille ned igen ;)
Det gør hun ikke. Men det kan godt være at det kommer til at føles som at køre på en Puch Maxi :-D
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Michael1971

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

Hahaha.. Hellere en puch maxi end skubbe 300 kg ;)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Bønne »

Peter AT skrev:Det er oftest pga. for dårlig stelforbindelse at enrettere står af. Mit bedste råd er at du grundigt renser alle stelforbindelser i forbindelse med tændingsdelen. Er 99 % sikker på at problemet findes her.
Deri er jeg fuldstændig enig Peter, måske lige med den undtagelse at det er alle stelforbindelser der skal være i orden :lol:

For at forbedre stelforbindelsen generelt, kan man med fordel montere en kraftig ledning, 10mm3 f.eks, fra stelpunktet på stellet, der hvor de grønne ledninger er boltet på stellet (på min RD04 er det på beslaget mellem stelrørene under tanken), til stelpunktet på motoren, der hvor minuskablet til batteriet er monteret. Dette giver en direkte stelforbindelse fra ledningsnettet til batteriet, i stedet for at stelforbindelsen selv skal "finde vej" gennem stel - motorbeslag og motor til batteriet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Michael1971

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Michael1971 »

Peter AT skrev:Hej Michael..

Lidt øv med den slags problemer.

Det er oftest pga. for dårlig stelforbindelse at enrettere står af. Mit bedste råd er at du grundigt renser alle stelforbindelser i forbindelse med tændingsdelen. Er 99 % sikker på at problemet findes her.

Hører gerne resultatet.
Mangler du stumper gir du bare besked, så sender jeg hurtigst muligt.

Fortsat go' tur :-D
Tak for rådet Peter, ser ud til at det virker. Har ikke haft problemer de sidste 8000 km :)
Jeg rensede stelforbindelserne og lavede en ekstra for at være sikker.
Mvh, Michael
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Haste hjælp please - batteri, regulator + andet. AT RD07

Indlæg af Peter AT »

Dejligt at jeg kunne hjælpe...

Følger dig med stor interesse.

Du gør det de fleste drømmer om. Og istedet for at snakke om at rejse, gør du alvor af det.

Håber du vil berige os med historier og anekdoter når du engang er i DK igen.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Besvar