Benzinforbrug og kvalitet (oktan) for AT

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Michael1971

Benzinforbrug og kvalitet (oktan) for AT

Indlæg af Michael1971 »

Hej igen, endnu et par spørgsmål til jer altvidende hjælpsomme folk herinde :-D

1. Benzinforbrug.

Tidligere i europa med betydelig mindre vægt på min AT RD07 fra 1996 kørte jeg: 17,49 km per liter = 5,71 liter per 100 km.
Nu i central asien med langt mere bagage og muligvis dårligere benzinkvalitet, kører jeg kun: 13,00 km per liter = 7,69 liter per 100 km.
Det skal lige nævnes, at de sidste tal er fra kørsel på gode veje med gennemsnit hastighed på ca. 80 km/t.
Er det normalt at benzinforbruget stiger så meget pga. stor ekstravægt, eller burde det være bedre? Hvis ikke, hvor skal jeg så lede efter fejlen?

2. Benzin kvalitet.

Jeg har flere gange (bla. i uzbekistan) været nød til at fylde oktan 80 på cyklen, hvilket den har klaret fint gennem 1000 km. Hvor skadeligt er dette for motoren? Er det noget jeg virkelig skal prøve at undgå, eller er det ok ind imellem? Ellers fylder jeg normalt oktan 91 eller 92 på, for at spare lidt (oktan 95 er en del dyrere).

Tak igen igen :) Michael
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Benzinforbrug og kvalitet (oktan) for AT

Indlæg af Nikolajsen »

Hmm.
oktan 80, må undgåes hvis det overhovedet er muligt.
Honda Foreskriver mindst oktan 91.
Men hvis den ikke "tændings banker" (lyder forkert), sker der formentligt ikke noget.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar