Ekstra lygter på TA

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Ekstra lygter på TA

Indlæg af Bernt »

Er der nogen der har erfaringer med ekstra lygter, til at oplyse vejen noget bedre og bedre blive set i trafikken?
Ved der er regler om hvad det må være, men da det ikke er den primære forlygte. Så har jeg læst mig til at der gerne må være LED lygter som ekstra lygter.

Jeg har på sigt planer om at skifte alle blinklys om til LED, da dette skulle give mig mulighed for at bruge strømmen på GPS, ekstra lygter, varmehåndtag mm.

Mvh Bernt
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af M@X »

Lige LED blinklys giver ikke ret meget extra strøm til GPS osv fordi blinklysene lyser så kort tid ad gangen. Baglygten tager 5W hele tiden og det er heller ikke ret meget. Blinklys tager 21W, men i mindre end 1% af køretiden (guestimated)

Forlygten derimod tager 55W og sammen med baglygten bliver det 60W minus det som LED tager. Typisk meget færre. Jeg så et link på ADVrider, hvor de skifter forlygten ud med LED. Jeg skal se om jeg kan finde det.
--
mvh M@X
Per Brandt

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Per Brandt »

Hej M@x

Jeg har med stort held monteret et par LED lygter på min TA..... samtidig har jeg erstattet den lille pære til parkeringslyset med en 20W halogen....
http://www.ebay.com/itm/DECTANE-LED-TAG ... 4ad056a36a

ville gerne hænge et billed ved; men kan sq ikke finde ud af det - kom ud til Padholm og se på dyret i stedet...

m.v.h.
Per
Per Brandt

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Per Brandt »

Hov - ser at det er Bernt der søger noget om lygter.... Du er naturligvis også velkommen i Padholm!
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Bernt »

Hej Per.
Kunne du ikke tage nogle billeder med din mobil og sende dem som SMS til mig på 22701059.
Jeg bor jo i Aalborg, så der er et stykke vej ned til dig.
Jeg ville også gerne høre hvad og hvordan du fik det skiftet. Skævede den meget ombygning?
Mvh Bernt
Eventyret venter bag næste sving :-)
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af stig »

Bernt skrev: Jeg har på sigt planer om at skifte alle blinklys om til LED, da dette skulle give mig mulighed for at bruge strømmen på GPS, ekstra lygter, varmehåndtag mm.
Mvh Bernt
Som andre også er inde på så giver det ikke meget at skifte blinklysnende til LED for at spare på strømmen.
Der hvor du kan hente noget er på din forlygte.
Jeg har selv været i gang med at skifte forlygte pæren ud til noget LED, det var for ca 2 år siden, og jeg fandt ikke noget som der gav lige så meget som en normal H4 pære, men der sker jo hels tiden noget på den front, så kan være der er kommet noget nyt som dur.

Men spørgsmålet er om det overhovedet er nødvendig at spare på strømmen.

Jeg har Googlet mig til at generatoren levere 310W ved 5000 rpm.
Under normale forhold har du er strømforbrug på 60W (for og bag lygte) og på 65W men det lange lys tændt
Hvis du montere to stk ekstra lygter tåge eller fjern lygter får du et større strømforbrug på 110W, så er vi oppe på 170W til 175W når ekstra lygter er tændt, hvilke de ikke vil være hele tiden.

Har været ved at Google nogle håndtags varmer og fandt de har.
http://www.bits4bikes.dk/product.asp?product=683

De har et strømforbrug på max 35 W

Så ender vi på 210W når det lange lys er tændt og du har tændt for ekstra lygterne, så har du er over skud på 100W når du køre omkring de 90 km/h, og når du holder i tomgang så vil du helt sikker tappe fra batteriet, så jeg ville ikke være bekymret for strømforbrug men noget ekstre udstyr monter, GPSen bruger ikke det store i den sammen hæng.

Jeg syndes heller ikke der var nok lys på min TA men så fik jeg anbefalet at prøve en osram h4 nightbreaker unlimited pære, de er godt nok ikke helt bilige, men de giver den del mere lys end de bilige normale H4 pære jeg har prøvet.
Per Brandt skrev:Hej M@x

Jeg har med stort held monteret et par LED lygter på min TA..... samtidig har jeg erstattet den lille pære til parkeringslyset med en 20W halogen....
http://www.ebay.com/itm/DECTANE-LED-TAG ... 4ad056a36a

ville gerne hænge et billed ved; men kan sq ikke finde ud af det - kom ud til Padholm og se på dyret i stedet...

m.v.h.
Per
Hvor meget lys giver de der LED lygter sådan ca i forhold til den originale lygte.

Hvad er fidusen ved at montere en 20W halogen i stedet for den 5 w som der normal sider som parkerings lys??? og har du ikke problemer ned at du blinder de modkørende trafikanter
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af stig »

Lige en lille rettelse.
Vi skal lige havde parkerings lyset og instrument belysningen med i regne stykket.

Parkerings lyset er på 4 W og så sider 3 stk 3,4 W pære til instrument belysning, så det giver lige 14,2W oven i.
Per Brandt

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Per Brandt »

Hej Stig

Fordelen ved at montere en 20w halogen i parkeringslyset skal ses i sammenhæng med de LED lygter jeg har monteret.
Jeg har aldrig haft brug for parkeringslys, så egentlig sidder pæren der bare uden at gøre nytte; og den originale lyser for lidt til at bruge som kørelys om dagen (det drejer sig jo om at blive set). Jeg har derfor monteret to stk 1w LED lamper på styrtbøjlerne på samme højde som blinklysene - de er indrettet således at de lyser kraftigt når kun parkeringslyset er tændt. Når nærlyset tændes reduceres output fra LED lygterne til ca det halve således at de ikke virker blændende om aftenen.
Set forfra opnår jeg det at de øvrige trafikanter ser en ligesidet trekant defineret ved de to LED´s og min 20w halogen i forlygten (hvis du forstår hvad jeg mener)...........
Siden jeg har monteret lygterne i denne konfiguration har jeg ikke været ude for at bilister kører ud foran mig fra sideveje - det kan være tilfældigt; men jeg tror det ikke da det tidligere skete ret ofte.


m.v.h.
Per
Per Brandt

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Per Brandt »

Med hensyn til at få mere lys på vejen har jeg monteret denne pære i forlygten: http://www.ebay.com/itm/NEW-OSRAM-H4-HY ... 2c7de97fab

/Per
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af Bernt »

Hej Stig og Per

Tak for regnskabet og billederne.
Jeg kan godt se at det ikke giver meget at skifte til LED med de pære der ikke bliver brugt meget.
Jeg ved ikke hvilken løsning jeg vælger.
Mine første tanker var at skifte blinklysene til LED også bruge de firkantet huller i kåben, hvor det originale blinklys sidder. Der ville jeg bygge ekstra lygter ind, der ligeledes skulle både bruges til at blive set om dagen og aften + bruges ved mine egne naturture hvor det nogle gange bliver lidt sent.

Fordele/ulemper
Jeg har tænkt meget på om ekstralygterne skal tændes automatisk sammen med forlygten, eller jeg skal havde en kontakt hvor jeg selv tænder dem.

Jeg går i tænkeboks, der skal jo også været noget at ændre i den kommende vinter.
Mvh Bernt
Eventyret venter bag næste sving :-)
bjorgo

Re: Ekstra lygter på TA

Indlæg af bjorgo »

http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... a_2014.pdf
Hei har dere sett denne artikkelen på utbedring av hovedlyset og ombygging til Xenon fr Mc-Avisa i Norge ?
Nå kommer høstmørket og det gjelder å se og ikke minst bli sett av medtrafikanter.
Da benytter du orginal innsats og ikke henge på ekstralys som stikker ut.
http://www.ekstralys.no/products/xenonsett-til-mc

Litt usikker på hvor mye som må demonteres og hvordan det er enklest å komme til pære.
Sykkelen er en TransAlp 1999 mod, siste utgaven før de endret i 2000.
Hilsen
Bjørn Egil
Besvar