Unormalt olieforbrug

Spørgsmål eller tips.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Unormalt olieforbrug

Indlæg af Per »

Hej alle på HARK

Jeg er den heldige ejer af en Transalp fra 98 (PD10). Den har lige rundet 50.000 km og både køre og lyder fantastisk.
Desværre bruger den også lidt olie, ca. 1 liter på 4.000 km. Ved godt det ikke er noget jeg bør ligge søvnløs over - og dog
Det er måske også mere det, at den bruger noget olie, men jeg ved ikke helt hvorfor. Der er ingen synlige pletter på jord eller utætheder på motoren, så det kommer jo nok ud af udstødningen.
Årsagen kan sikkert være mange, men en begyndelse kunne jo være at lave en kompressionstest og så tage den derfra, eller?

Er der nogen af jer her på sjælland der har en sådan kompressionstester samt viden og erfaring til sådanne ikke synlige problemer jeg kan komme forbi og gøre brug af?

På forhånd tak

Per
Just do it!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Nikolajsen »

En kompressionstest er en rigtig god begyndelse.
Hvis den så ser god ud, kunne det være ventilstyrrene der er slidt op. Det vil dog være lidt unormalt efter så få kilometer.
Kunne det være 150.000 km?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Olieforbrug

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Per. Jeg tror det er olieringene på stemplerne, og de har ingen målebar indflydelse på kompressionen, så det kan du ikke måle.

Du kan, når den er varm, prøve at holde den på 5-7.000 omdrejninger et øjeblik. Hvis den begynder at ryge gråt ud af udstødningen, er det ringene.
Forbruget vil så være størst ved kørsel med højere omdr.

Hvis du, når du køre, prøver at slippe gassen og lader den løbe lidt fart af, når du så giver gas igen og den lægger et lille røgslør (gråt) så er det ventilstyr/olietyve.

Min TA fra 1991 har nu kørt 96.000 km. og den bruger det dobbelte, mindst.
Planen er, IGEN i år :oops: , at den skal have en gang nye ringe til vinter. Nåede det ikke i vinters :-)

Der kan vist laves for omkring 2.500.- kr. hvis man selv kan skrue.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Per »

Hej Lykkedal og Nikolajsen

Tak for jeres respons - super.

Godt nok så har jeg hentet maskinen i tyskland, men var meget opmærksom på, at tjekke kilometettal på div. Værkstedsregninger og på den tyske reg. Attest. Motorens ydre er meget pæn og motorcyklen er generelt meget velholdt. Jeg tror og håber derfor, at den kun har gået de 50.000 km.
Jeg har teste din diagnose Lykkedal, som i øvrigt er lidt svært når man er i fart. Desværre passer den ikke helt og så alligevel lidt. Olieforbruget er størst når jeg eks. Køre på motorvej/lange stræk. Den enste gang jeg kunne presse noget sort røg ud af maskinen, var da jeg var kommet tilbage og den lige havde gået i tomgang i et par minutter. Så lidt er der jo nok om snakken.
Da jeg normalt kun ødelægger en ting af gangen, vil jeg nok mene, at det også kunne være et vinterprojekt for mig.
Jeg stiller dog gerne op som "assisterende oprationssygeplejske", hvis der skulle blive mulighed for det, når du skal skille din maskine ad - da jeg fornemmer, at din kompetence på området ligger et niveau over mit :-D

Per
Just do it!
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af jernhenrik »

Farven på udstødningsrøg er en god indikator ved fejlfinding.
Hvid røg er tegn på vand i forbrænding eller i udstødningen.
Blå røg er tegn på olieforbrug
Sort røg er tegn på for meget benzin i forbrændingen.
Så hvis der kommer sort røg efter lang tids tomgang, er det en kaburator justering/rensning der skal til. Det har ikke direkte noget med dit olieforbrug at gøre.

Hilsen
Jernhenrik
Tidligere_medlem_1

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Per skrev:Hej Lykkedal og Nikolajsen

Tak for jeres respons - super.


Jeg har teste din diagnose Lykkedal, som i øvrigt er lidt svært når man er i fart.

Per
:lol: Hvis du smider den op på støttebenet, efter at have kørt den varm - stiller dig ved siden af motorcyklen - skruer den op i omdrejninger - så er det nu slet ikke så svært :lol:
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Per »

hej igen.
Den blev faktisk også teste på netop den måde :-D , men lige lidt hjalp det - stadig ingen nævneværdig røg. Røgen der fremkom efter tomgangen kunne godt have været lidt blå (jeg er en ældre mand, som burde gå mere med briller) - den var tivertifal ikke kulsort - a la en rigtig gammel lastbil.
Just do it!
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af John Sigh »

Hej Per.
jeg mener ikke det er unormalt med olie forbrug på XL600V hvis de bliver "presset".Min tidligere XL600V fra 94. med 50000km på tælleren brugte ikke en dråbe ved normalt kørsel, men hvis den blev presset på grus eller motorvej havde den et olie forbrug ca. som du beskriver.
Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Rasmus T

Re: Olieforbrug

Indlæg af Rasmus T »

Lykkedal skrev: Min TA fra 1991 har nu kørt 96.000 km. og den bruger det dobbelte, mindst.
Planen er, IGEN i år :oops: , at den skal have en gang nye ringe til vinter. Nåede det ikke i vinters :-)

Der kan vist laves for omkring 2.500.- kr. hvis man selv kan skrue.
Hej Lykkedal

Jeg er nok i samme båd og skal have skiftet olietyve til vinter. Jeg er bare i tvivl om jeg kan mestre det selv :shock: Sidste vinter stillede jeg ventiler og rensede karburator, så har ikke 10 tommelfinger og har altid Haynes i baglommen :-D
Det der gør mig usikker er at jeg skal have topstykket af for at få olietyvene ud i forreste cylinder, det er ikke noget problem. Men her har jeg fået at vide at man skal passe på knastkæde og hjul og hvis man laver noget forkert ved samling igen kan det bliver rigtig dyrt.

Million dollar questions er så :lol: Skal man vide 100 % hvad man gør eller er det til at gå til når man ikke har prøvet det før?

Venlig hilsen
Rasmus
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Torben Vester »

Hej Per.
Der er ca. 3500 km til Barcelona fra Kbh. og hjem igen........set ud fra saadan en tur, er et olie forbrug paa 1 liter jo ikke meget.
Jeg ville nok ikke skille motoren ad, for at minimere olieforbruget, naar det ikke er stoerre.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Per »

Hej Torben

Hvor er det dog dejligt at få sat tingene lidt i perspektiv og du har helt ret :-)
Tog selv lige fat i lommeregneren og fandt ud af, at for 2.500 kr., som en rep. forventes at koste, kan jeg købe olie nok til ca. 72.000 km kørsel :shock: Jeg vælger derfor ikke at gøre noget pt.
Jeg er dog stadig frisk på, at deltage i et "sparke dæk/nusse om" arrangement her på Sjælland

Per
Just do it!
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Bønne »

Det var egentlig også den konklution jeg kom til efter at have læst tråden; at selvfølgelig er der et olieforbrug, men det er jo ikke alarmerende. Man har vel altid sagt at når olie forbruget nærmer sig 1 L. pr. 1000 km, så begynder det at blive kriminelt...og der er du jo langt fra endnu. Så jeg ville nok også klappe hesten og se tiden an, der er jo ingen grund til at reparere på noget der fungerer :lol: .

Min Varadero bruger også lidt på langturer med "god" hastighed, men ikke noget ved normal kørsel her hjemme (lige som John Sigh også beskriver). Sådan har det faktisk altid været og det er aldrig blevet værre. Jeg kender også en der har en ældre Blackbird, den gør også det samme. Under garanti perioden spurgte min daværende mekaniker engang Honda og de sagde at det var fordi jeg havde kørt for pænt under tilkøringen :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Torben Vester »

Hej Per.
Hmm....tja, iflg. Boenne, saa maa mit raad til dig vil vaere: at give noget mere gas...!!...saadan en Honda er jo slet ikke rigtig koert til ved 50.000 km......he,he
Koer du bare - der er ingen fare for, at "noget springer I luften" eller at der opstaa andre defekter.
Maaske vil du se et oeget olie forbrug om 72.000 km, men saa tager vi den derfra......rigtig god koere tur!!!
Hilsen fra Beijing
Torben - the kromand
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne skrev:Min Varadero bruger også lidt på langturer med "god" hastighed, men ikke noget ved normal kørsel her hjemme (lige som John Sigh også beskriver). Sådan har det faktisk altid været og det er aldrig blevet værre. Under garanti perioden spurgte min daværende mekaniker engang Honda og de sagde at det var fordi jeg havde kørt for pænt under tilkøringen :lol: .
Jeg ved godt jeg er lidt fatsvag, men nu har jeg læst det flere gange, og er stadigvæk i tvivl om din for pæne tilkørsel er skyld i at der er et olieforbrug ved "god" hastighed.
Eller om det er skyld i at olie forbruget ikke er værre :?:.
Altså at det ville have været større, hvis du ikke havde kørt meget pænt i tilkørsels perioden.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af Bønne »

Nikolajsen

Tja, nogle gange går det lidt for hurtigt med at skrive :lol: . For faktisk var det efter tilkøringsperioden de sagde jeg havde kørt for pænt (Varaderoen havde jo faktisk kun tilkøring under de første 1000 km). Og det de sagde hos Honda var: du skulle bare have givet noget mere gas efter de første 1000 km, så havde den ikke brugt noget nu. (Jeg skulle lige have spolet "Harddisken" tilbage og rekonstrueret samtalen :lol: ). Men det er jo begrænset hvor meget gas man giver en cykel med en topfart et godt stykke på den anden side af 200 km/t, når fartgrænserne er som de er her i landet og når den samtidig er født med nogle underkvalificerede dæk. Man skal jo trods alt også lige lære den at kende...

Omvendt blev min kammerat, der købte Crosstourer for to år siden, rådet til af sin mekaniker at køre op imod 2000 km inden han fik lavet 1000 km eftersyn, med den begrundelse at han ellers kunne risikere at den begyndte at bruge lidt olie...såh, hvad skal man tro på...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar