Unormalt olieforbrug

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Unormalt olieforbrug

Indlæg af yaknudsen »

Nu er det ikke for at dreje denne udmærkede tråd om olieforbrug til en tråd om tilkørsel, men prøv aligevel at læse følgende link om 'burn in' (tilkørsel af motor):

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jeg synes faktisk at det giver god mening. Det handler om at gutten der skriver påstår at der er et 'vindue' ISÆR de første ca. 30 kilometer hvor man kan opnå en væsentligt forbedret tætning mellem stempelringe og cylinder ved at køre motoren ved MAKSIMAL belastning. Men KUN de allerførste kilometer. Efter ca. 300 km. er det efter mandens påstand ikke længere muligt forbedre tætningen mellem cylindervæggen og stempelringene nævneværdigt ved mere agressiv tilkørsel end den som producenten foreskriver.

Han påstår at han har gjort det MANGE gange, og mener at kunne dokumentere sin påstand. Blandt andet med billeder af adskilte motorer. (Han er en racing nørd som åbenbart ikke har andet at lave end at adskille motorer og give dem fuld gas på et rullefelt). Han fremfører også at en alt for forsigtig tilkørsel (vi taler stadig kun om de første få kilometer) med stor sandsynlighed vil medføre øget olieforbrug og forringet ydelse i resten af motorens levetid. Men døm selv.

De seneste fabriksnye køretøjer jeg har anskaffet, har fået lov til at accelerere maksimalt rigtig mange gange de første få kilometer. Om det så er held ved jeg ikke. Men ingen af dem har efterfølgende udvist noget nævneværdigt olieforbrug. Heller ikke ved motorvejshastigheder.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar