Værktøj til dækmontering.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Værktøj til dækmontering.

Indlæg af Bønne »

Så kom der nyt bagdæk på Varulven.

Billede

Sidste gang jeg skiftede dæk, for godt et år siden, købte jeg dem hos M&P i England, de havde et godt tilbud, + 10 pund i forsendelse, det var billigere end Dæk-online. Jeg skulle jo så finde en der kunne montere dem, så jeg spurgte min daværende forhandler (der hvor jeg købte Varaderoen), men han ville have 500 kr pr. stk. når jeg ikke havde købt dækkene af ham :shock: . Fint, sagde jeg, jeg finder en anden løsning...og så har vi ikke snakket sammen siden fing2 (jeg synes da jeg trods alt har lagt nogle penge hos ham i de år jeg har haft Varaderoen, med eftersyn, vinteropbevaring og reservedele, også til Africaneren).

Nå, men jeg skulle jo have sat de dæk på, så jeg kiggede mig lidt omkring på nettet og fandt følgende: et manuelt betjent "dæk-apparat" hos T-Hansen-"Så kører de fra dig", samt en buk til afbalancering og vægtklodser, fælgkantbeskyttere og "glidecreme", hos Louis i Tyskland, til en samlet pris på under en tusse, dækjernene havde jeg i forvejen.

Billede

Jeg fik skiftet dækkene og alt var godt.

Nu var det så blevet tid igen og nu havde jeg jo prøvet værktøjet én gang, så det var jo bare at gå til den (denne gang købte jeg dækkene ved Dæk-online). Så fra jeg gik ud i garagen og til det nye bagdæk sad på fælgen, gik der 20 min. :lol: . Der gik så noget tid med at afbalancere det, det skal jo gøres ordentligt og de gamle vægtklodser inkl. lim skal jo også først lige renses af. Monteringen af hjulet tager vel omkring 10 min., kæden skal jo også lige justeres korrekt...og så er vi kørende igen :lol: . I morgen bliver det så forhjulets tur og så er vi klar til nye 22-25000 km :lol:

Selv om dæk-apparatet er "Made in China" og ser rimelig billigt ud i udførelsen, så må jeg indrømme at det fungerer sgu fint :ok: . Og bare det at man har styr på hjulet, man kan jo træde på den nederste ring så apparatet står fast, gør det rimelig let at skifte dækket. Dog stoler jeg ikke på at de fire hvide plastik underlag kan beskytte fælgen mod ridser, så jeg tager et gammelt tæppe og laver et hul i og lægger på apparatet først, lige som jeg også lægger et tyndt stykke stof under fælgkantbeskytterne, da de også er lavet af hård plastik.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af Bønne »

Så kom fordækket også på, det tog ca. samme tid som bagdækket, altså omkring 20 min., plus afbalancering og montering. Her er selvfølgelig ingen kæde der sinker, til gængæld er der 6 bolte (2 til den ene bremsecaliber, samt 4 til clamps´ne på forgaflen), udover akslen der alle skal spændes i rigtig rækkefølge og med moment, baghjulet har jo kun akslen.

Billede
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
TEriksen

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af TEriksen »

Det var godt nok et fint dækapparat, det må jeg lige have et kig på ved T Hansen en dag.
Har skiftet en mængde dæk selv efterhånden og det jeg altid finder sværest er af få dækket løsnet fra fælgen, men det ser ud til at dette apparat kan klare den opgave.
Resten går fint nok. Det tager ca 2 timer fra start til slut for begge hjul, så der er nok lidt tid sparet med dit grej.

Kan lige bidrage med et fif der har gjort min hverdag lettere, nemlig denne ventiludtrækker http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Va ... ker-82416/ til at få ventilen gennem hullet i fælgen.

Billede

/Thomas
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af Bønne »

Ja, det værktøj kan da nok være en god hjælp også, kan se det er beregnet til slanger, men mon ikke det også kan bruges til at trække gummiventilerne i slangeløse fælge?
Jeg kører jo slangeløst på Varaderoen og som du måske kan se på billedet af forhjulet har jeg skiftet gummiventilerne ud med 90 gr. aluminiumventiler, så de skal jo ikke skiftes mere: http://www.mandp.co.uk/productinfo/5444 ... aps/Ariete

Jeg har også altid skiftet mine dæk selv, men på Varaderoen fik jeg det gjort ved forhandleren pga. de malede fælge, for ikke at få ridset dem, men med det nye værktøj er det ikke noget problem. Og uanset, så bare det at dækket er spændt fast gør det meget lettere end når man ligger og roder rundt på gulvet med det. Faktisk kunne jeg lægge begge dæk på uden brug af dækjernene, de skulle bare have et par velplacerede tråd med hælen af min sko, så smuttede de på :lol: . Men nu er MIchelin generelt heller ikke så stive som nogle af de andre fabrikater.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
TEriksen

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af TEriksen »

Korrekt, ventiludtrækkeren gør det meget nemmere at få moslet ventilen på en tyk cross slange hen til hullet og ud herigennem, evt med en lille skive også.
Når man bruger fingrene alene kommer de ret hurtigt i klemme mellem fælg og det stive bagdæk og det er meget bøvlet at få ventilen op vinkelret på fælgen inden i dækket så den kan komme ud gennem hullet.
Blot et lille hint.

/Thomas
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af Bernt »

prøv lige at se her

https://www.youtube.com/watch?v=kozpLOqbO2U

dækskifte ude i naturen


https://www.youtube.com/watch?v=m3gC2__Rxi0

Det her går også hurtigt.
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: Værktøj til dækmontering.

Indlæg af Bernt »

Ham her har lavet en dæk maskine selv.

https://www.youtube.com/watch?v=anyY0UO5gqk

Går lige nu og overvejer om jeg også skal prøve det selv.
Eventyret venter bag næste sving :-)
Besvar