Ventil justering

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Ventil justering

Indlæg af Anders Thorsen »

Jeg går og spekulere i om jeg tør give mig i kast med justering af ventiler har aldrig prøvet det før , men er det noget man selv kan give sig i kast med eller skal man overlade det til en fagmand . Hvis jeg forsøger er der noget man skal være særlig OB's. På ? Håber på nogle gode råd. :-D
Hilsen Anders
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ventil justering

Indlæg af ktopp »

Hej Anders, jeg har samme "problem" og følger denne tråd nøje for råd og vejledning. :-D
Senest rettet af ktopp 01. dec 2014, 17:21, rettet i alt 1 gang.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Rasmus T

Re: Ventil justering

Indlæg af Rasmus T »

Hej Begge to

Skomarn og jeg gjorde det sidste vinter på vores Africa Twins. Det er ikke svært men tager tid første gang da der er en del afmontering inden man kan kommen ned til ventilerne. Vi brugte Haynes og fulgte den step by step og det er ikke raket videnskab. Vi kan anbefale at afmontere alt der er i vejen for ventildækslerne så i har god plads til justeringen. Vi gjorde det med karburatorerne monteret, hvor vi ugen efter pillede karburatorerne af for at rense dem. Det er meget lettere at komme til ventilerne uden karburatorer:-)
Følg Haynes og gi jer god tid.

BTW nogen der ved hvor man kan bestille originale africa twin værkstedbøger?


Rasmus
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ventil justering

Indlæg af Bønne »

Hej Anders

Jeg har både Haynes bog og know-how...og der er jo ikke langt til Bjergstedvej (faktisk kører
jeg jo forbi hver dag :lol: ), så...hvornår havde du regnet med at skulle have det gjort, for så
finder vi da bare ud af det :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: Ventil justering

Indlæg af Anders Thorsen »

Hej Bønne
Det lyder virkelig godt jeg det er virkelig pænt af dig :-D hvad siger du til en gang i næste uge eller når det passer dig jeg er altid hjemme du ved hvor jeg bor.
Hilsen Anders
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ventil justering

Indlæg af ktopp »

Hej Anders og Bønne. Kan i tage lidt billeder og fortælle lidt om det værktøj i bruger, kan det være en hjælp til andre. I må også gerne fortælle lidt om hvordan i får fingrene ind samme med søgerbladet til ventilvippearmen. Jeg har forsøgt mig engang, men mistede modet, da jeg rigtig skulle til at skrue. :-D
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ventil justering

Indlæg af Bønne »

Jamen lad os bare sige i næste uge, hvis du altid er hjemme kan jeg jo bare kigge ind forbi en dag på vej hjem fra arbejde.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Ventil justering

Indlæg af John Sigh »

Hej.
Vil lige nævne hvis det er Transalp der skal stilles ventiler på så vær opmærksom på at der er forskel på spillerum og det vist ikke nævnes i alle alle rep. håndbøger. Se evt her
http://www.ta-deti.de/ta/valves.html.
Har selv en ældre orginal Honda rep. håndbog som foreskriver 0,1 (som det skal være på den første årgang) Første gang jeg kontrollerede var ventilerne meget stramme som om de måske var stillet efter den første årgang 88 og ikke 0,2 og 0,15 som de skulle være for 94.
og her er lige et link til Haynes manual. http://ironbrothersmc.com/motors/Honda/ ... ansalp.pdf
Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ventil justering

Indlæg af Bønne »

Tak for oplysningen, som jeg skrev har jeg Haynes bogen på den, den samme som den du linker til.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: Ventil justering

Indlæg af Anders Thorsen »

I skal alle have tusind tak for jeres hjælpsomhed det er bare alletiders :-)
Hilsen Anders
dengulebaron

Re: Ventil justering

Indlæg af dengulebaron »

Har man ikke prøvet det før, skal man være forberedt på at gøre det nogen gange før at man er helt sikker på hvordan, det skal føles at være færdig.

Vær opmærksom på dæksel til krumtapaksel - det må ikke spændes for hårdt, ellers koster det et nyt næste gang. Pas iøvrigt på, når du spænder det op, at unbrako soklen ikke bliver ødelagt. Et nyt kan fås pænt billigt og så kan man ligeså godt bestille pakninger med til de andre dæksler.

For mig, var det lettest at pille søgerbladene ud af sættet. De bør bøjes for enden inden at man går igang.

For at åbne til udstødningsventilen, er nøglen fra det medfølgende værktøjssæt bedst, da den har en lav profil og kort arm. Større værktøj er der så vidt jeg husker ikke plads til.

Når du alligevel stiller ventiler, ville det være en god ide at synkronisere karburator samtidigt. Jeg lavede et manometer af oliefyldt plasticslange og det virkede fint. Benzintank var en rengjort shampooflaske - den havde en studs, der passede med benzinslangen.

Der er en del gode youtube videoer.

Så kan jeg vist ikke komme på mere.
Besvar