Slidt kobling?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
villebro

Slidt kobling?

Indlæg af villebro »

Hej folkens!

Jeg er den lykkelige ejer af en TA fra 1993 med 41.000 på tælleren.
Den fedter i koblingen og jeg arbejder i at skifte den ud.

Jeg vil dog lige høre jer, hvad jeres erfaring er med km-tal og slidte koblinger? Jeg er selvfølgelig klar over, at der kan være stor forskel i slitagen med forskellige kørselsmønstre.
Er det min kobling der er slidt? Kablet er justeret og selv med meget frigang er problemt det samme. Er det min olie? Kører på Castrol 10W40 beregnet til mc. https://www.louis.de/artikel/castrol-oe ... st=1374073
Samtidig vil jeg da gerne høre lidt om erfaringer med f. Eks. EBC koblinger? Har fundet et komplet sæt med friktion og stålplader og nye fjedre på eBay, men "is it any good?"

Skal man gå efter. Heavy duty fjedre eller bliver koblingen unødvendigt hård at trække?

Håber I vil dele lidt ud af jeres erfaringer! :-D

Mvh
Mads
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, jeg syntes det lyder voldsomt tidligt, at koblingen skulle være slidt op.
Hvordan er problemet startet?
Og har den været helt i orden, mens du har haft den?

Jeg hælder lige nu, mest til at der på et tidspunkt har været noget forkert olie på den, som ikke har været godt til oliebadet kobling. (det kræver som regel også at den bliver skiftet)
Men den holder jo ikke, hvis den har været helt i orden, mens du har haft den.

Jeg ville ikke vælge hårdere fjedre, jeg mener det er unødbendigt.

Kender ikke EBC koblinger.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Bønne »

Du skriver ikke noget om hvor længe den har haft problemet, jeg kan se du kun har kørt de sidste 7000 km på den, havde den det da du overtog den, eller er det kommet senere? Hvis den havde det da du fik den, kan det jo være den forrige ejer har kørt på noget forkert olie, normalt plejer Honda´s koblinger ellers at være rimelig hårdføre. Jeg har selv en gammel CB 750 der har kørt 146000 km med den originale kobling, jeg har skiftet oliemærke flere gange undervejs og har aldrig haft problemer.

En anden mulighed er at den tidligere ejer ikke har justeret kablet korrekt ift. frigang, så den i en periode ikke har koblet ordentligt til, hvilket så har slidt/"brændt" koblingspladerne.

Hvis det derimod er sket for nylig og kablet har været justeret korrekt samt kørt med en "rigtig" olie, så har jeg ikke rigtig noget bud.

Som Nikolajsen skriver mener jeg heller ikke hårdere fjedre er nødvendigt til almindelig landevejskørsel og jeg har heller ingen erfaring med EBC´s koblinger.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
villebro

Re: Slidt kobling?

Indlæg af villebro »

Jo det er rigtigt, jeg har kørt de sidste 7000 km.
I starten fedtede den også lidt i det, men der kunne jeg justere mig ud af det, men problemet kom igen og nu kan jeg ikke justere det væk.

Når jeg får lidt tid til det, er det min plan lige at skille den ad og måle tykkelsen af pladerne, det skulle jo gerne afsløre om den er slidt.

Ville bare lige høre om andres erfaringer.

Mads
Tidligere_medlem_1

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg har i dag modtaget en Lucas kobling (6+1 Friktionsplader) fra Louis. 116€.
Min TA har kørt 98.421 km. Den glider ikke i koblingen, bare olien er oppe på ca. 80°.
Jeg har engang kørt, måske 2.000 km., på en olie der ikke var JASO MA mærket, måske derfor.
villebro

Re: Slidt kobling?

Indlæg af villebro »

Hmm Ja nu ved jeg jo ikke, hvordan de første 35.000 km er blevet kørt, men der er alligevel langt op til 98.000km!!
Bliver nok nødt til at få den på vejen igen og lige se om det er mig, der gør noget forkert (mht justering).

Hvis der sidder nogen med gode foreslag, vil jeg gerne høre dem! :shock:

God fredag derude!
Mads
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis der er frigang i grebet, OG kablet følger med, burde der ikke være andet.
Det der måske kan være, er at kablet går stramt og dermed går koblings armen ikke helt tilbage, og trykker lidt på pladerne.
Men så er den også stram at trække.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Bønne »

Lykkedal skrev:Jeg har engang kørt, måske 2.000 km., på en olie der ikke var JASO MA mærket, måske derfor.
JASO MA er faktisk heller ikke noget krav til ældre TA´ere, eftersom JASO-standarden først blev "opfundet" i 1998 :-) . I min Haynes der dækker både TA og AT fra `87 til `02, står der da også bare opført at det skal være en 10w40 olie af god kvalitet og API-standard SE, SF eller SG, så i realiteten skulle man jo kunne køre på en almindelig bilmotorolie på dem. Jeg ved godt der fandtes specielle MC-olier før 1998, jeg husker ikke præcis hvornår de begyndte at dukke op, tror det var sidst i `80´erne, men det ser jo ikke ud til at være noget krav til en TA/AT.
JASO-standarden (Japanese Automotive Standards Organization), blev indført fordi bilmotorolierne på det tidspunkt havde opnået en så god smøreevne at det blev et problem netop for koblingerne på motorcyklerne, så de japanske mc-producenter ønskede en standard der udelukkende gjaldt for mc-olierne, så de på den måde kunne stille krav om kun at benytte det.

Jeg har set det anbefalet aldrig at benytte motorolier med højere API-standard end SG på en mc, netop pga. smøreevnen, men den mc-olie jeg selv kører på nu har API SM og der er ingen problemer på hverken AT´ens (103000 km), eller Varaderoens (100000 km), kobling (og hvorfor også i det hele taget lave en mc-olie højere end SG, hvis man på forhånd vidste det ikke ville fungere :lol: ).

Billede

I "Owners Manual" til min gamle CB 750´er fra `77 (den har jeg faktisk et meget velholdt eksemplar af :lol: ), der som tidligere skrevet har kørt 146000 km med den originalmonterede kobling, anbefales en god kvalitet 10w40 motorolie med API SE (dengang fandtes der jo simpelthen ikke deciderede mc-olier). I mange år kørte jeg på Duckhams Hypergrade 10w40, API SF, senere SG, På et tidspunkt skiftede jeg kort til Arco Grafit olie, men gik tilbage til Duckhams igen og da Duckhams senere forsvandt helt, kørte jeg et enkelt skift på Valvoline olie. Derefter gik jeg over til Castrol GTX, som jo har eksisteret siden cyklen var ny. Men GTX´en er jo så i mellemtiden gået hen og blevet API SL, men det fungerer også fint, så den med at det ikke må være højere end API SF holder jo altså ikke :lol: .

Så om det er "forkert" olie der har taget livet af jeres koblinger er jo svært at sige, jeg hælder nok mere til at de har været forkert justeret på et eller andet tidspunkt.
Passer jo også meget godt med Villebro´s oplevelser:
villebro skrev:I starten fedtede den også lidt i det, men der kunne jeg justere mig ud af det...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Tidligere_medlem_1

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Bønne skrev:, jeg hælder nok mere til at de har været forkert justeret på et eller andet tidspunkt.
Så skal jeg bare finde ud af hvilket tidspunkt det var, at den var fejljusteret på, så sker det ikke igen.

Tak for et kort og præcist svar :lol:
villebro

Re: Slidt kobling?

Indlæg af villebro »

Hej Igen

Nu har jeg vidst løst problemet.

Jeg har justeret mig ud af fedteriet i koblingen.
Jeg startede med at løsne kablet så meget, at jeg kunne rykke yderkablet et godt stykke frem og tilbage, derefter den anden vej indtil, der begyndte at være modstand og så lige en halv omgang tilbage.

Nu ser det ud til at der er godt greb i koblingen.

Tak for inputs!
:-D
Mads
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Slidt kobling?

Indlæg af Nikolajsen »

Sådan :ok:
(så var kablet alligevel ikke justeret :lol: )
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar