Side 1 af 1

Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 22. mar 2015, 20:40
af Stephan Jensen
Hi guys,

Jeg er så småt ved at købe mig en 35 liters tank til min TA, og vil benytte en Mikuni vakum brændstofpumpe i stedet for en elektrisk.

Det vakum der driver pumpen, hvor skal det tages fra? Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det det varierende tryk i krumtaphuset der driver pumpen. Så hvis der er en der har prøvet at montere en Mikuni pumpe på sin TA eller AT, så vil jeg være glad hvis I kan fortælle mig, hvor vakum til pumpen skal tages fra.

:roll: Stephan

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 22. mar 2015, 21:17
af M@X
Vacum kommer fra indsugnings manifolden.

Krumtaphuset er udluftet og her er der ikke noget vacum. Der er faktisk overtryk i Krumtaphuset. Det stammer fra blowby ved stempelringene. Dette overtryk ville blæse alle pakninger og derfor skal der udluftes.
Oftest med en slange fra ventildækslet hen til luftfilteret.

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 22. mar 2015, 22:08
af Tidligere_medlem_1
På den bagerste cylinder har du en vakuum slange fra topstykket til benzinhanen. Her kunne eventuelt monteres et T-stykke. Eller, på den forreste cylinder, er der en skrue i højre side, den kan erstattes med en studs.

Billede

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 23. mar 2015, 12:08
af M@X
Godt billede. :-D

Jeg gætter på at den skrue dækker for en kanal der går lige ind i indsugningsmanifolder på det sted hvor vacuum er størst.

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 23. mar 2015, 12:49
af Tidligere_medlem_1
Det er også den der bruges når der skal synkroniseres karburatorer, sammen med den tilsvarende på den bagerste cylinder.

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 23. mar 2015, 20:08
af Bønne
Hej Stephan

Jeg kører med denne Mikuni vakuumpumpe på min Kamel (AT):

Billede

Jeg gætter på det også er den model du påtænker at montere, det er så vidt jeg ved den til formålet mest anvendte.
Så her er nogle fif til montering udfra egne erfaringer :lol: :
Som de andre skriver er det vakuum fra indsugningen du skal bruge, jeg har taget det fra den bagerste cylinder, det passede bedst og Africaneren er der ikke vakuumbenzinhaner på, så begge indsugninger var ledige.
Det er den tynde slange på billedet:

Billede

Selve pumpen er ligeglad med hvilken vej du monterer den, men det er derimod ikke ligemeget hvilken vej studsen til vakuumet vender. Dækslet der sidder med de 6 bolte kan skrues af og drejes individuelt på boltene, men vær forsigtig, da membranen sidder bagved dækslet. Som du kan se på næste billede, vender studsen på min nedad og det er der en helt bestemt grund til. Oprindelig havde jeg bare monteret den uden at tænke mere over det, men da det er indsugningen den suger fra, er det en blanding af luft og benzin der via det pulserende vakuum "pumpes" frem og tilbage i vakuumslangen. Inde i pumpen fortætter benzinen sig og samler sig i bunden af huset og da væske ikke kan komprimeres, bliver pumpevirkningen dårlige og dårligere jo mere benzin der står i pumpen. Ved at vende studsen nedad, kan der ikke samles benzin i pumpen, det der kommer ind, vil rende ud igen. På et tidspunkt kunne jeg ikke få min AT over 100km/t (selvfølgelig på en tur i Sverige :lol: ), det viste sig netop at være pga. ovenstående, pumpen kunne simpelthen ikke pumpe nok :!:

Billede

Med pumpen følger der et T-stykke og en stump klar slange med prop. T-stykket er beregnet til at montere på sugeslangen med den klare slangestump på den tredie studs. Det er så meningen at den benzin der fortættes i slangen/pumpen skal rende ned i den klare slange, som man så kan tømme ved at tage proppen af. Men det forudsætter at T-stykket bliver monteret under pumpen, ellers kan benzinen af gode grunde ikke rende derned.

Billede

God fornøjelse med dit projekt :ok:

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 24. mar 2015, 18:29
af Stephan Jensen
Tak for alle input, og især til dig Bønne. Det var yderst nyttigt med både billeder og så de erfaringer du har gjort dig, omkring hvordan pumpen skal vende.

Jeg har lige været ude og se på TA´eren om der er studse på indsugningsmanifolden som jeg kan forstå der er på AT´eren. Så jeg vil tilslutte vakumslangen til topstykket, som både M@X og Lykkedal beskriver.

Hvor er det fantastisk at være blevet medlem her, og at kunne trække på Jeres erfaringer.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Stephan

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 25. mar 2015, 09:58
af Bønne
Originalt er hullet lukket med en skrue på Africaneren også, ligesom på Lykkedals billede. Studsen er en der følger med pumpen. Men som Lykkedal også skriver, har du jo nok vakuumslangen til benzinhanen siddende på den bagerste indsugning og kan jo evt. sætte et T-stykke ind på den. Det kommer jo alt sammen også an på hvor du vælger at placere pumpen, om det passer bedst at tage vakuumet fra den forreste eller den bagerste indsugning :lol:

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 28. mar 2015, 11:37
af Bernt
Jeg har selv skiftet tank på min TA fra 97`og der satte jeg ligeledes sådan en vaccum pumpe på. Jeg forstår ikke det der med at skulle fjerne en skrue for at få vaccum. For min min orginale benzinhane var der allerede en vaccumslange der så bare skulle monteres på vaccumpumpen.
Hvis du har behov for at se billeder af det, så skriv lige en mail adr her, så sender jeg dig lige en stak billeder med hvordan jeg har tilsluttet min store AT tank på min TA.

Mvh Bernt

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 28. mar 2015, 21:17
af Stephan Jensen
Bernt - ja tak send mig meget gerne billeder. Min mail adresse er ste.h.jen@gmail.com

:-) Stephan

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 28. mar 2015, 21:31
af Bønne
Bernt skrev:Jeg forstår ikke det der med at skulle fjerne en skrue for at få vaccum.
Det er nu ellers meget nemt.

TA´en er født med én vakuumbenzinhane, derfor har den en slange fra indsugningen til benzinhanen. AT´en er født med to benzinhaner uden vakuum, derfor er hullerne i indsugningerne lukket med skruer (hullerne skal bruges ved synkronisering af karburatorerne).

Nu ved vi ikke hvilken type benzinhane(r) der er på den tank Stephan Jensen vil montere. Hvis han skal bruge vakuum til både en (eller to) benzinhane(r) og en pumpe, kan det blive nødvendigt at tag vakuum fra begge indsugninger og han må derfor skrue skruen ud af den forreste indsugning og erstatte den med en slangestuds, alternativt indsætte et T-stykke på den slange der i forvejen sidder på den bagerste indsugning.

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 15. apr 2015, 19:40
af Bernt
Da jeg skiftede min tank på TA 97, til en stor tank fra en AT PD04. Gik jeg fra en benzinhane med vaccum til to unden, så derfor satte jeg en vaccumpumpe ind. Den får kun vaccum fra den oprindelige ene vaccum slange. Det køre helt fint og jeg har ingen problemer med at den ikke vil tage benzinen fra den ene side.
Det var meget nemmer end jeg have troedet, da først jeg fandt ud af hvilken stus der skulle bruges til hvad.

det eneste jeg godt kunne bruge var en benzin måler, engang imellem. Jeg køre på triptæller og fylder benzin på for hver 400 km, og det uanset om det har være små landeveje eller motorveje km er blevet kørt på. Der har altid været benzin nok.

Jeg sender lige de billeder her i løbet af weekenden.

Re: Mikuni vakum brændstofpumpe - vakum hvorfra?

: 26. apr 2015, 17:24
af Stephan Jensen
Billeder modtaget. Tak for det Bernt :-D