Sunmmen/sitren i fodhviler

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Per »

Hej

Jeg er på det seneste begyndt at opleve en mindre, men i længden irriterende, summen/sitren i mine fodhvilere og en anelse i sædet – dog kan det ikke mærkes i håndtagene.
Kæden er blevet justeret løbende så den holder sig indenfor det anbefalet ”sloop” på mellem 3,5 og 4,5 cm, men uden den store effekt – dog mærkes det lidt mindre ved 3 - 3,5 cm.
Der er nok ingen tvivl om, at kæden snart skal skiftes, men det her signalet til, at nu er det nu?

Per
Just do it!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Nikolajsen »

Det er godt nok svært at svare på :shock:
Men nogen gange giver en slidt kæde disse symptomer...
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Nogle stive led i kæden kunne også være et bud. (Egen erfaring)

Defekte hjullejer kan også mærkes, men om det ligefrem giver dejlig massage i sædet husker jeg ikke :-)
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Per »

Efter yderligere undersøgelse her på siden samt en konstatering af, at det nok er mindst 30.000 km siden kæden sidst er blevet skiftet, Må det være det der er årsagen til den irriterende snurren/summen i fodhvilerne. Jeg har derfor bestilt nyt kædekit og bruger ventetiden til at få afmonteret baghjul, bagsvinger osv. Desværre er den store bolt, den øverste, ekstremt svær at få ud - den går meget trængt og er svær at dreje rundt når møtrikken er afmonteret i hj. Side. Er der nogen af jer der har et fif til at få den ud? Bagsvingeren er understøttet så den ikke bare hænger.

Per
Just do it!
Tidligere_medlem_1

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Bagsvinger skal ikke være understøttet, den skal bare hænge.
En god kraftig messingdorn - en tung hammer (1 - 2 kg.) og så et "jeg ska' gi' dig" dask.
Ingen grund til vold, brug en større hammer :-) Det virker
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Per »

Ok Lykkedal, tak for info.
Just do it!
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Sunmmen/sitren i fodhviler

Indlæg af Per »

Hermed en lidt forsinket tilbagemelding.

Det viste sig, at det var kæde/tandhjul der var årsagen til den irriterende summen/snurren i fodhvilerne. Efter at have monteret et nyt kædekit er irritationen forsvundet og jeg havde efterfølgende en dejlig tur på 1.600 km. til det Polske.

En lille bonus er, at hvor jeg før kørte ca. 98 km/t. ved 5.000 o/min. kører jeg nu ca. 106 km/t. Har dog ikke regnet på, hvor break pointet er for en rentabel udskiftning af kædekittet – km. pr. L. / pris på nyt kædekit.

Det forreste tandhjul var rigtig meget slidt, hvorimod det bagerste tandhjul næsten ikke var.

Per
Just do it!
Besvar