skævt fælge

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

skævt fælge

Indlæg af Bernt »

Jeg har et skævt bagfælge på min TA fra 97`
Da jeg ikke selv kunne få det afbalanceret hjemme på værkstedet, så måtte jeg forbi den lokale mc forhandler. Han har nu sat to store klumper ved siden af hinanden, for at dækket ikke hoppede.
Nu er jeg så efterfølgende kommet til at tænke på om fælget kan rettes op? eller skal jeg ud og finde et andet?
Han fortalte mig at jeg ikke ville kunne mærke noget, så længe jeg holdt nålen under 130 km/t.

Jeg har ikke haf nogle problemer med at køre med fælget som det er nu, så det er mest for at blive klogere.

mvh Bernth
Eventyret venter bag næste sving :-)
Tidligere_medlem_1

Re: skævt fælge

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Med SKÆV mener du SKÆV, eller ude af ballance?
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Bernt »

Jeg mener skævt, når jeg er ude og køre med min kammerat og han køre bagved mig. Så køre dæk og fælge lidt fra side til side, jeg kan dog ikke mærke det når jeg køre selv.
Eventyret venter bag næste sving :-)
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: skævt fælge

Indlæg af jernhenrik »

Hvis fælgen slår fra side til side, er det muligvis fordi du har knækket en eger eller de bare er blevet løse. Det tjekker du ved at slå på egerne med en skruetrækker. De skal helst give en pling lyd (sørg for at egerne ikke rører hinanden hvor de krydses ved at trykke den ene væk med en finger.) Er der meget stor forskel på lyden, skal du have rettet fælgen op. Det kan en cykelsmed klare, men det kan være han vil have dækket afmonteret.
Synes bare det lyder underligt at din mekaniker ikke har gjort dig opmærksom på det. Er han uddannet eller er den en garage mikker.

Hilsen
'Jernhenrik
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Nikolajsen »

Som jernhenrik skriver, så er det fordi du skal have rettet fælgen op, ved at stramme/løsne egerne de rigtige steder.
Men jeg forstår ikke helt hvordan klodser på fælgen kan afhjælpe dette :shock:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Bernt »

Mmmmmmmmmm Han sagde ikke noget om at det kunne rettes, klodserne blev sat på i forbindelse med at dækket skulle afbalaceres.

Han burde være uddanet, det er ham der har Motorgården i Svenstrup lige syd for Aalborg.

Men jeg må lige kigge på mine eger og finde ud af hvad jeg gør.
Mvh Bernth
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Bernt »

Forresten, hvordan ved manhad der er de rigtige steder og løsne og spænde på egerne? :shock:
Eventyret venter bag næste sving :-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis du kigger ind på fælgen bagfra, og den slår til højre, så skal du løsne egerne i højre side ELLER stramme dem i venstre, ELLER en kombination.
Alt efter om de er for stramme i højre, eller for løse i venstre eller er tilpas stramme 8-)
Men det lyder som 2 forskellige problemstillinger. En skæv fælg, og et dæk der er lidt sidetungt
Et sidetungt dæk er ikke er unormalt, alt efter hvor mange gram der blev sat på, og hvis vægtklodserne kunne afbalancere dækket, så er den sag for så vidt i orden.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: skævt fælge

Indlæg af Bønne »

Undskyld mig Nikolajsen, men hvad i himlens navn er et "sidetungt" dæk :?: I min næsten 34 årige mc karriere har jeg aldrig nogen
sinde før stødt på det udtryk :?:

Ifølge Haynes må en TA/AT fælg slå 2mm både sideverts og op-ned.

Men er det fælgen der er skæv, eller er det bare dækket der ikke ligger lige på fælgen :?: For så skal det jo bare rettes.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne skrev:Undskyld mig Nikolajsen, men hvad i himlens navn er et "sidetungt" dæk :?: I min næsten 34 årige mc karriere har jeg aldrig nogen
sinde før stødt på det udtryk :?:
Ja ok, måske et forkert udtryk, men det bedste jeg lige kunne komme på. Men hvis ikke en erfaren herre som dig (34 år), ikke kan regne ud hvad jeg mener, så er det en hemmelighed. ;-) :-D
Senest rettet af Nikolajsen 25. jul 2015, 20:09, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bernt
Indlæg: 293
Tilmeldt: 05. aug 2013, 22:53
Geografisk sted: Tølløse, midt på Sjælland :-)
Kontakt:

Re: skævt fælge

Indlæg af Bernt »

Fælget kørte også fra lidt fra side til side med det gamle dæk der sad på (Det er min kammerat lige kommet i tanke om :-D ). Jeg køre jo aldrig bag mig selv så jeg har kunne se det :beer:

Så jeg må have mig en nøgle så jeg kan spænde og løsne mine eger, det kræver vist at jeg forsøger mig lidt frem og tilbage :-)

Men tak for de gode indput

Mvh Bernth
Eventyret venter bag næste sving :-)
Besvar