Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Persson »

Hejsa kloge HARK folk,
Jeg har investeret i en rigtig fin AT´er RD07 1994 og den kører fantastisk. Efter at have kørt omkring 1000km på den så er den begyndt at rasle når jeg motorbremser eller er koblet ud. Det er værst i 2-3-4 gear. Jeg troede først at det var et spænde fra min tanktaske der klaprede... Den er nu pillet af og lyden er der stadigvæk. Lyden forsvinder når motoren trækker. Det lyder nærmest som stumper/Stump af metal der bliver slynget med rundt...

Er der nogen der har en idé om hvad det kan være. Jeg er jo noget nervøs for at "Noget" pludselig sætter sig. Det skal lige siges at jeg har begrænset forstand på motorer så bær over med mig : )

M.v.h. og på forhånd tak

Nikolaj
Tidligere_medlem_1

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Persson

Jeg tænker løs kæde. Den skal kunne løftes ca. 4 cm. bare når den står på sidestøtten. Den må endelig ikke være for stram.

Men ellers køre jeg da gerne en tur til Frederiksværk og lytter.

Det kan jo være at kæde og kædehjul er slidt, så skal man til at stramme oftere, og så er det tid til nyt kædekit.

Tillykke med AT'eren.
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Persson »

Hej Jens,
Du havde fuldstændigt ret, det var kæden der var for slæk. 2 hak (ca. 37mm på sidestøtten) og nu er den lydløs som en mis... :-D

Tusind tak for hjælpen! Du er selvfølgelig altid velkommen i frederiksværk, for jeg har masser af spørgsmål :roll:

Tror faktisk jeg har en choker der hænger lidt... Hvis det er ;-)

Mvh

Nikolaj
Tidligere_medlem_1

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Super
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af ktopp »

Slidt kædehjul og usmurt kæde kunne være årsagen. Jeg oplevede noget lignende på min tur til Lofoten hvor jeg havde kørt gennen Sverige med for stram kæde. Det resulterede i en "spist" kædehjul bagpå.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Persson »

Jeg synes også min kæde var noget fedtet og stiv i det, så nu har jeg renset den med wd40 og så får den en tur senere idag med kædespray.
Men der var klart for meget slæk, så det hjalp at stramme den lidt.

Jeg ved faktisk ikke om WD40 er ok at rense kæden med... Ihvertfald fungerer det ganske glimrende ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Mærkelig raslen ved motorbremsning.

Indlæg af Nikolajsen »

Teoretisk:
WD 40 er et petroleums produkt, og dermed ikke godt for O-ringene i kæden (går her ud fra at det ER en O-rings kæde)

I Praksis:
Jeg tror ikke det betyder al verden, renser selv kæden med petroleums produkter, og kører over 40.000 km inden kæden er slidt op.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar