Varadero går ujævnt

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Steen

Varadero går ujævnt

Indlæg af Steen »

Hej. Jeg er blevet ejer af en XL 1000 Varadero fra 2003 og den er med indsprøjtning. Cyklen kører fantastisk, bare ikke ved lave omdrejninger( 1500-3000 ) Nogen der har et bud på hvad der kan være galt. Den er blevet justeret 2 gange, men det hjalp ikke... Vh Steen.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Varadero går ujævnt

Indlæg af Bønne »

Steen skrev:Den er blevet justeret 2 gange, men det hjalp ikke
Hvad er det der er blevet justeret :?: Det eneste der er at justere på en indsprøjtningsmodel, er ventilerne, for hver 24000 km.

Men ellers er det et kendt fænomen, det kommer af at benzin blandingen er gjort meget mager ved lave omdrejninger, for at cyklen skal kunne overholde euronormerne for forurening.

En mulighed til at løse problemet, er at montere en PowerCommander, det har jeg selv gjort og det har givet dels et meget bedre træk i bund og mellemområdet, dels et mere jævnt træk fra noget lavere omdrejninger.
En PowerCommander er en elektronisk box der tilsluttes motorstyringscomputeren hvor den overruler den originale justering af indsprøjtningen, kaldet "map". PowerCommanderen tilsluttes en PC, via hvilken man så kan justere den, man laver så et andet "map" der passer bedre til motoren.
Hvis man f.eks. monterer K&N-luftfilter, der giver lidt bedre luftgennemstrømning, kan det være en fordel også at montere en PowerCommander. Monterer man så også en mere åben udstødning, der også giver mere luftgennemstrømning, er PowerCommanderen et must hvis ikke motoren skal køre med alt for mager blanding, med risiko for diverse skader.

Et andet kendt problem med Varaderoen er at når man går fra motorbremsning til at give gas ved 2000 omdr., så hoster den én gang, hvorefter den tager gassen. Det passer som regel på vej ud af en rundkørsel i 2. gear, eller rundt om et hjørne og er ret generende :!: Det kommer af at ved motorbremsning fra højere omdr., altså med gassen lukket, bliver tændingen slået fra, men bliver så slået til igen ved 2000 omdr., eller ved gasgivning. Giver man så gas lige ved de 2000 omdr., så hoster den.
PowerCommanderen kan ikke fjerne dette helt, da den ikke har forbindelse med tændingen, men kun med indsprøjtningen. Men den kan mindske det og da den samtidig giver mere jævnt træk ved lavere omdr., har det for mit vedkommende gjort at jeg næsten aldrig rammer det punkt mere. Ud af rundkørsler kører jeg nu typisk i 3. gear med 1500 omdr. og er altså under punktet i omdrejningerne hvor den hoster, og når jeg så når 2000 omdr., har jeg måske 10% gas på og er derfor over punktet på gassen.

En PowerCommander koster omkring 3000 kr og bliver leveret med "map" der passer til motorcykel modellen som standard. Man kan så vælge at bruge det, eller, hvis man f.eks. har andet luftfilter/udstødning, få den justeret i en testbænk, det koster omkring 3500 kr. Der kan også downloades "maps" fra nettet. Har man lidt viden om det, kan man også justere på den selv, da programmet følger med på CD-rom. Ifølge ham der justerede min, er Varaderoen tilsyneladende svær at justere i de lavere omdrejninger, og da jeg ikke gad at blive ved med at køre ned til ham for efterjusteringer, endte jeg med at gøre det selv "live" ude på landevejen :lol: .

Og i øvrigt, tillykke med en fantastisk cykel, den bliver du glad for :ok:

Skriv gerne en "præsentation" af dig selv under rubrikken "Medlemsprofiler" :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

VA7 går lydefrit...

Indlæg af mogensl »

Min VA7.er, som sjovt nok er en "årgang 2013", hvis man spør' forhandleren (registreringsdatoen), har aldrig tøvet et sekund og trækker som et lokomotiv fra bunden og op over den røde streg. Ingen tøven overhovedet ved motorbremsning og en benzinøkonomi, som langt overgik mine forventninger, da jeg købte den som fabriksny. Nu er den til 24.000 km service. Så de må have taget ved lære. Eller jeg har bare været heldig. Til gengæld har min Pegaso skavanken, men det har jeg for længst vænnet mig til. Er der i øvrigt en speciel grund til, at en Varadero er født med iridium tændrør og ikke ganske almindelige til human pris? Kan det overhovedet have noget med motorgangen at gøre? Man må gå ud fra, at iridium rør har noget længere levetid al den stund, at de først skal skiftes ved 48.000 km. Jo færre cylindre, jo mere mærkes udsættere. Jeg agter at fortsætte med de dyre rør, som jo så kun er halvt så dyre, når de holder dobbelt så længe... Den tid, den sorg. Godt, der ikke er 6 af dem!

Jeg havde en gang en ikke særlig konstruktiv diskussion med en "mr. Dyno", som hårdnakket påstod, at man bare kunne smække et KN filter i en Yamaha SZR 660 uden at justere på noget som helst. Det var der et geni, der havde gjort, og den fik selvfølgelig alt for mager blanding og gik som beskrevet. En længere tur på motorvejen med fuld skrue ville med garanti have taget livet af motoren på grund af for mager blanding.

Man har oplevet, at nye ejere af 1-2 cylindrede lige skulle vænne sig til den mere rå motorgang i forhold til 4-cylindrede, herunder at for højt gear resulterer i hakkeri, som nogen forveksler med udsættere. Min har det bedst over 3.000 omdr., hvis den skal bestille noget.

mogensl
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Varadero går ujævnt

Indlæg af Bønne »

mogensl skrev:Min VA7.er... Så de må have taget ved lære.
Min er en `08-model (købt ny og indregistreret i april `09 og nu kørt 111000 km), og havde som sagt "særhederne" fra ny, så... desuden er der ingen ændringer i indsprøjtningen til og med 2010 (dem der er bygget i Spanien).
2011 modellen, samt `12 modellen som er `11 modeller solgt i `12, er bygget i Italien. Ifølge ejere af disse er de trimmet bedre end de foregående årgange, men jeg har ikke selv prøvet dem.

Mht. tændrør tror jeg mest det er for holdbarhedens skyld der er brugt Iridium-rør, men jeg holder mig også til dem. Ja, de er dyre, men det er altså kun to stk., for hver 48000 km, så det overlever jeg sgu nok :lol: .

Nu slutter du så med at skrive...
mogensl skrev:Min har det bedst over 3.000 omdr...
hvilket jeg finder lidt selvmodsigende ift. starten af dit indlæg... men det er jo faktisk lige præcis det samme Steen skriver... og søger en løsning på...
Steen skrev:Cyklen kører fantastisk, bare ikke ved lave omdrejninger( 1500-3000)
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Steen

Re: Varadero går ujævnt

Indlæg af Steen »

Takker for hurtigt svar, så må vi bare i gang :-D
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Varadero går ujævnt

Indlæg af John Sigh »

Hej.
Har selv oplevet stor forbedring ved lave omdr. med busterplug på xl700va transalp .
Busterplug snyder temperatur føleren til at tro det er koldere hvorved den øger benzin tilførslen ( med 3-6%tror jeg det er ) når du giver gas hvor efter lambda justerer tilbage til normal igen ved stabil gas.
Mvh John
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Varadero går ujævnt

Indlæg af Bønne »

Ja, der findes andre og billigere løsninger end en PowerCommander, jeg har ikke selv prøvet nogen af dem, men forskellen på dem og PC´en er at de ikke er justerbare. Fordelen ved PC´en er at den kan justeres til den enkelte cykel, hvad enten den kører standard, med K&N (eller lign), filter og/eller med anden udstødning. Og så er der ikke to motorer der er 100% ens, så de skal alle justeres individuelt hvis det skal være perfekt. Og da PC´en justeres over hele registeret, korrigerer man ikke kun benzinblandingen i de lave omdrejninger, men også i mellemområdet og i toppen, hvor de fleste cykler får for fed blanding.

Hvis du vælger PC´en, hvad enten du så vælger at få den i testbænk eller bare bruger det map den bliver leveret med, så er du velkommen til at få en kopi af mit map, hvis du har mod på at forsøge lidt selv.
Men husk altid at gemme PC´ens maps på computeren inden du downloader nyt til den :!: Også når du bare laver småændringer, så kan du altid gå tilbage, hvis det går helt galt. Udover de maps den er født med, plus dem der blev lavet i bænken, har jeg 24 forskellige maps liggende som jeg selv lavede undervejs indtil jeg var tilfreds :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar