Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Indlæg af mogensl »

Efter skift til koniske kronrørslejer og ny olie i gaflerne skulle dyret samles. Som noget af det første skruede jeg beslagene med bremseslangerne fast til gaffelbroen med de to bolte i de dertil indrettede gevind i broen. Der skulle ikke være noget at tage fejl af, mener jeg. Det vil jeg gerne have bekræftet, for når jeg drejer styret til fuldt udslag, synes bremseslangerne at være så korte, at de belastes ud over det fornuftige, lige som det påvirker styringen. En ven og ingeniør, som selv har kørt mc. og arbejder en del sammen med Trafik- og Byggestyrelsen (tidl. Færdselsstyrelsen) netop om køretøjers sikkerhed, har kigget på sagerne og mener umiddelbart, at slangerne påvirker styringen så meget, at han er i tvivl, om den ville kunne godkendes.

Jeg har instrueret og filmet et par kortfilm til behagelig (og kedelig) underholdning.

Spørgsmål: Har jeg samlet noget forkert? Hvis det er tilfældet, vil jeg straks holde op med at snedkerere på mine mc.er. Kender nogen til det? Det er som tidligere skrevet en XL1000 VA7 med ABS og et hav af bremseslanger på grund af de fine dual-brakes. Jeg har haft den fra ny, og den har lige rundet de 24.000 km.

https://youtu.be/MJY1xfBX5L0

https://youtu.be/B6KtY4Wliyo

Hjælp!

mogens
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Indlæg af mogensl »

Nu har jeg siddet med Haynes på skødet og gloet på nederste gaffelbro med alt, hvad dertil hører. Det kan altså ikke samles anderledes, så det må være meningen, at slangerne skal bidrage til en ret så markant selvopretning. Jeg troede egentlig, det var de slidte kuglelejer, som var hovedårsagen til, at forhjulet helst ville pege ligeud, men det var det så ikke.

Sådan er der så meget med den der Honda-kvalitet. Første gang, jeg skiftede olie, måtte jeg konstatere, at der manglede en af boltene, der holder skjold og bøjle fast omkring benzinpumpen. En nok så vigtig bolt i tilfælde af uheld. Nu sidder der en rustfri fra rodekassen. Og så det med manglende olie i forgaflerne. Bare der ikke mangler vitale dele. Hvad er sparet er tjent?

Ellers er alt kun fryd og gammen.

PS: Har efterfølgende snakket med en VFR-ejer, som genkender bremseslangernes indflydelse på styringen, så det er åbenbart, som det skal være.
Senest rettet af mogensl 02. nov 2015, 10:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Indlæg af Nikolajsen »

Tjaa, samle kvaliteten er ikke i orden :not:
Den er nok ikke samlet i japan....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Indlæg af mogensl »

Næh. Den er samlet i Barcelona på Montesa knallertfabrik. Men der står Honda på sadlen...
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Varadero VA7 - (for) korte bremseslanger?

Indlæg af Nikolajsen »

mogensl skrev:Næh. Den er samlet i Barcelona på Montesa knallertfabrik. Men der står Honda på sadlen...
Kender det godt, sådan en knallert har jeg også :-D
Der manglede dog ikke noget ab fabrik.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar