Køb af TA - termostatproblem

Spørgsmål eller tips.
Besvar
friis

Køb af TA - termostatproblem

Indlæg af friis »

Kære HARK.

Jeg har i dag været ude og se på en TA fra 1993, som jeg overvejer at købe. Den generelle stand beskrives vel bedst som "middel", men det skræmmer mig nu ikke, da prisen er fin. Dog nævnte sælger, at der var et problem med termostaten; at den simpelthen stod åben, fordi den ikke virkede. Dette skulle angiveligt kun have indflydelse, hvis cyklen skal køre om vinteren (hvilket ikke er min plan). Mit spørgsmål er så, om det nu kan være rigtigt? Og dernæst, hvor dyrt/bøvlet det vil være selv at skifte til en ny eller nybrugt termostat?

På forhånd tak for råd og hjælp.

Mvh. en (måske) kommende TA-ejer :-)
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Køb af TA - termostatproblem

Indlæg af jernhenrik »

Lidt logik. Hvis termostaten altid står åben, kører den altid med kold motor. Det største slid på en motor er netop når den er kold. Så hvis jeg var dig vil jeg finde en anden, eller også skal prisen være så lav at du kan skifte motor.
Hilsen
Jernhenrik
TEriksen

Re: Køb af TA - termostatproblem

Indlæg af TEriksen »

Hej,

Har skiftet et par termostater efterhånden og det er ikke svært.
Termostathuset sidder under den forreste del af tanken under stellet og det er lidt bøvlet at komme til, men det kan godt lade sig gøre.
Har observeret at temperaturmåleren på TA og AT ofte står lidt lavt inden termostaten skiftes. Nålen kommer lidt højere op når termostaten er skiftet.

/ Thomas
friis

Re: Køb af TA - termostatproblem

Indlæg af friis »

Mange tak for de hurtige svar!

Hvis jeg skal gå ud fra din mening, Jernhenrik, så lyder det til, at jeg skal lade være med at købe den - for så lav er prisen nu heller ikke. Det kan i det hele taget - ved nærmere eftertanke - være, at jeg skal prøve at finde en i en generel bedre stand. Men det er da lidt ærgerligt :-)

Mvh.

Christian
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Køb af TA - termostatproblem

Indlæg af M@X »

http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-trans ... ktH43YvdhE


43€ er vel ikke slemt i forhold til hvad en motorcykel hobby ellers koster. Min AT temp måler står altid nede i det kolde område ved almindelig kørsel. Jeg har haft termostaten ude og kontrolleret den i en gryde og den virker perfekt. Så den kom i igen.
Jeg tror ikke på at en Honda bliver slidt op selv om termostaten hænger en smule. Hvis den altså hænger...........
--
mvh M@X
Besvar