HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls problem

Spørgsmål eller tips.
Gitte B.

HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls problem

Indlæg af Gitte B. »

Hej med jer derude
Er der nogen der ved hvad der er galt ? Jeg har en Honda Africa Twin 650 fra 1989 som bare fra det ene øjeblik til det andet bare ikke vil starte, der er lys/strøm på. Jeg skulle lige ned og have luft i dækkene og da jeg så vil starte ville den ikke tage ved. Dejligt at der altid er nogle søde fyre der vil skubbe mig igang, så jeg kan køre hjem. Det sker 1-2 gange om året og mekanikeren kan ikke finde problemet og prøver sig frem og så kan den køre igen til næste gang det sker. Det koster en jetjager vær gang. Jeg har haft min elskede motorcykel i snart 6 år og vil helst ikke af med den. Men det er godt nok et træls problem. Er der nogen der kender problemet og ved hvad jeg skal gøre.


Med Venlig hilsen Gitte B.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Nikolajsen »

Jo mere information jo bedre :-D , så derfor....

"ville ikke tage ved" ....betyder det at starteren kører rundt, men at motoren drejer ikke med rundt? Eller sker der slet ikke noget?
Ved du om der er gnist i tændrøret?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af jernhenrik »

Hvis jeg forstår ret, så drejer starteren rundt men tager ikke motoren med rundt. Hvis det er tilfældet, så er det tandhjulet "efter" startmotoren det er galt med. Inde i midten at dette tandhjul sidder der tre fjederbelastede ruller. Når starteren kører klemmer disse ruller sig fast ind på en akslen. Når når asklen kører rundt slipper rullerne igen. Hvis der er en belægning/snavs på denne aksel glider rullerne og motoren vil ikke starte. Men hvor stor en operation der er at skille den ad, ved jeg ikke. Men det er der sikkert andre her i forum der har styr på.
Hilsen
Jernhenrik
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Nikolajsen »

Hmm....
@Jernhenrik, er du sikker på det er sådan starter koblingen er lavet på "vores" modeller?
Jeg kunne godt fristes til at tro at det er lidt anderledes. Noget med mange ruller, og ingen fjedre. Men jeg er ikke sikker.
Det er som du beskriver på mange Honda'er.

Dermed ikke sagt, at det ikke kan være den, for det kan det da sagtens. Hvis altså den drejer rundt :-D
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Gitte B.

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Gitte B. »

Nikolajsen skrev:Jo mere information jo bedre :-D , så derfor....

"ville ikke tage ved" ....betyder det at starteren kører rundt, men at motoren drejer ikke med rundt? Eller sker der slet ikke noget?
Ved du om der er gnist i tændrøret?
Tak for svar. Den er helt død. Starteren tager ikke ved. Nej jeg ved ikke om der er gnist i tændrøret. Nogen gange sker det mens jeg køre. Den går pludselig ud og vil ikke starte igen. V.h Gitte B
Gitte B.

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Gitte B. »

Motoren er helt død når det sker. Startknappen virker ikke. Der er ikke en lyd. Når jeg så er blevet skubbet i gang og kommer hjem. Prøver jeg så at starte den igen kan der ske forskellige ting. Nogle gange starter den og jeg kan køre en tur så sker det igen den går ud. Andre gange tapper den batteriet for strøm og jeg må lade den op igen. Tak for jeres hjælp. Jeg prøver at tage jeres svar med til mekanikeren. Så må jeg se om han kan få mig kørende igen. Her i det flotte vejr er det lige til en køretur ud i det blå. Pas godt på jer selv derude.
Venlig hilsen Gitte B.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Nikolajsen »

Det lyder godt nok "spændende" :cry:
Altså, den kan gå ud mens du kører, men kan godt startes igen ved at blive skubbet i gang?
Selv om det i nogle af tilfældene ikke passer helt på symptomerne (hvis vi forudsætter at ovennævnte er korrekt), ville jeg også kontrollere stelforbindelser.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Torben Vester »

Hmmm...nej, det lyder ikke logisk? Stelforbindelser er en mulighed, men alligevel....kan den altid skubbes igang når den strejker? Jeg tror, at der måske er mere end en defekt - støttebens kontakt (hvis en sådan findes) og muligvis startrelæet.....eller.....??
Gitte B.

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Gitte B. »

Det er kun de sidste 2 gange jeg er blevet skubbet igang. Fordi ham der hjalp mig sagde jeg skubber dig igang da han ikke kunne starte den. Og så gik den i gang. Der er kontakt på stødtefoden. Jeg kan ikke starte den hvis jeg ikke slår stødtebenet op. Jo hvis jeg har den i frigear. Jeg flyttede meget med stødtebenet da jeg skulle have luft i hjulet fordi ventilen ikke sad så jeg kunne få luft i. Kunne det måske være en løs forbindelse i kontakten til starteren. Men det forklarer ikke hvorfor den pludselig går ud mens jeg køre. Nå nu er den ved mekaniker, jeg må se hvad han finder ud af.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Nikolajsen »

Gitte B. skrev:Men det forklarer ikke hvorfor den pludselig går ud mens jeg køre.
Jo, det gør det. Hvis den pludselig under kørsel, tror at støttebenet er slået ud, så går den i stå.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Gitte B.

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Gitte B. »

Ja det kan du have ret i. Når det sker igen må jeg have mekanikeren til at kigge på støttebenets kontakten. Mekanikeren har nu tjekket motorcyklen og ikke fundet ud af noget nyt. Så den har fået ny batteri og udstødnings, det var lidt mærkeligt at motorcyklen fik en ny lyd, der ikke larmede så meget. Jeg savnede næsten lyden fra den gamle udstødning. Det tog lidt af glæden fordi jeg havde glædet mig til at høre lyden fra motorcyklen. Ja man er vel lidt mærkelig vil veninderne sige, når jeg kan glæde mig til at høre lyden fra min motorcykel. Motorcyklen er blevet gjort forårs klar. Så nu er jeg klar til hver dag at køre afsted på motorcyklen og håbe på at det ikke sker igen. Hvis du/ I høre om nogle specielle problemer omkring Africa twin motorcyklen må I gerne skrive. Tak for snakken og hjælpen. :-D
pas godt på dig/jer selv derude og et ønske om at vi alle får nogle dejlige ture og masser af gode oplevelser her i 2016
V.h Gitte B
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Tinning »

er der nogle der ved om støttebens kontakten er ens på en årgang 89 og en årgang 94
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af stig »

Tinning skrev:er der nogle der ved om støttebens kontakten er ens på en årgang 89 og en årgang 94
89
http://www.cmsnl.com/honda-xrv650-afric ... ml#results

94
http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-afric ... ml#results

det ser det ikke ud til de er
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Tinning »

godt tænkt Stig
jeg bruger selv den side men tænkte ikke lige så langt

jeg har bare en ekstra til 94 men da den ikke passer er det jo lige gyldigt

håber du finder fejlen Gitte
Gitte B.

Re: HJÆLP....Africa Twin 650 fra 1989 der har et træls probl

Indlæg af Gitte B. »

Tak for tanken Ja jeg håber også at fejlen bliver fundet. Dejligt lige at vende det med andre, som ser tingende på en anden måde. God påske V.h Gitte B.
Besvar