Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Spørgsmål eller tips.
Besvar
cckring

Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Hej!

Jeg har skidt i nælderne i dag...

Jeg er ved at gøre min Transalp XL650V forårsren, og blev i dag lidt irriteret over at der er så mange bolte på motoren der er anløben af ir og lidt rust, så jeg tog nogle af dem af for at gøre dem rene. Kun nogle få af gangen, så jeg bevarede overblikket over hvor de hørte til.

I min iver fjernede jeg også to bolte på den forreste cylinder, og da jeg fjernede den sidste kunne jeg godt mærke at det skulle jeg ikke have gjort, for det er dem (har jeg nu fundet ud af), der holder knastakselkædestrammeren inde i motoren.

Her er et billede der viser placeringen:
http://bit.ly/1UnekRh

Jeg har været ved at bladre i min Haynes reparationsmanual for at få overblik over hvor omfattende det er at fixe igen, men det synes jeg ikke jeg får et klart billede af.

Jeg vil derfor høre, om der er en derude der har været i gang med en lignende reparation?

Det ser ud til på Haynes at man kan gøre det mens motoren sidder på rammen. Jeg er selvfølgelig nervøs for at jeg kommer til at lave fejl undervejs som ødelægger timingen og gør at jeg får smadret stempler og ventiler.

Måske er det bare bedst at jeg kører den hen til MC-mekanikeren og får ham til at fixe det?

Æv...

Venlig hilsen,
Carsten
Tidligere_medlem_1

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Den ser sådan ud på en XL600V, og der er nok ikke den store forskel:

Billede

Du skal have den ud/op for at slække den. Når den strammer kæden låser den, så skal låsemekanismen udløses for at kunne slække den igen.
Knastkædehjulet skal i hvert fald af for at få strammeren op.
Her er et billede fra den bagerste cyll.: BEMÆRK jeg har et søm i toppen af strammeren for at holde den slækket (tror det er fra Bauhaus :shock: )
Billede
cckring

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Hej Jens!

Tak for info og billeder.

mvh/Carsten
cckring

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Knastkædehjulet skal i hvert fald af for at få strammeren op.
For at spænde strammeren fast på indersiden cylinderblokken igen med de to bolte, så behøves jeg vel ikke tage strammeren op - og dermed tænker jeg at jeg ikke behøves fjerne knastkædehjulet?

Men jeg bliver nok nødt til at have et søm (gerne fra Bauhaus noterer jeg mig :-)) i strammeren for at slække den, så jeg kan arbejde med den og få den til at sidde ud for bolthullerne?

Jeg har ikke rodet med den slags før, så jeg vil gerne være sikker på inden jeg går i gang, at jeg har mulighed for at komme i mål med opgaven. Jeg bør selvfølgelig måle tolerancen på strammerens top for at se om den skal udskiftes.

Vil du mene at der er nok plads at arbejde på, når motoren sidder på rammen? Det skriver de i Haynes. Jeg tænker at hvis jeg SKAL have motoren af, så er det nok så stor en opgave at jeg vil overlade det til en der har prøvet det før.
Tidligere_medlem_1

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg ved ikke om der er plads nok til at få ventildækslet af.

Når strammeren er udløst helt er der for lidt plads til at få den op. Den kan ikke trykkes sammen igen før låsemekanismen bliver udløst manuelt, og det kan ikke lade sig gøre når den er nede i det snævre sorte hul, desværre.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Bønne »

Hej Carsten.

Ja, af skade bliver man klog... :-D , men nu du har en Haynes, burde det kunne lade sig gøre at få det på plads igen.

Som du selv skriver, skulle det, ifølge Haynes, kunne lade sig gøre at tag ventildækslet af med moteren i, side 2.21, afsnit 8. Men, som der står beskrevet, karburatorene skal ud, kølevandet skal tappes af (se Haynes), køleslangen og det forcromede kølerør ved ventildækslet skal af og kølerne skal løsnes og trækkes til side, evt. demonteres helt (der sidder sikkert også andet der er i vejen, f.eks. tændspoler, men det må du se på når du kommer til det). Mht. kølevæsken, så kan det være svært at tappe det af uden at spilde noget af det, vær opmærksom på at evt. husdyr gerne vil slikke i det, da det har en sød smag, men det er giftigt, så få tørret det op du evt. spilder :!:

Ser du på side 2.23, billederne øverst, 9.3b og c, så skulle det kunne lade sig gøre at trække kædestrammeren baglæns (op), med en tang, til man kan få sømmet i, når låsen, den brede tap, skubbes nedad (jeg har en kædestrammer liggene som jeg lige var ude at kigge på, den er godt nok temmelig stram at skubbe tilbage, så det skal nok være en solid tang med et godt greb for at det kan lade sig gøre :!: ).

Men... inden du gør det, vil det være en fordel at stille den forreste cylinder på timing-mærkerne, se billede 9.2c og 9.2e på side 2.22 (FT = Front Top death center, altså der hvor forreste stempel er i top). Skru et tændrør ud af hver cylinder, det gør det lettere at dreje motoren, billede 9.2a og b, samt at få den til at stå præcis på mærkerne. Når den står på mærkerne, så check at ventilerne er løse og ikke står og presser på knastakslen, hvis de gør det, så drej motoren én omgang mere.

Mens du roder med kædestrammeren må motoren ikke drejes :!: Og pas på ikke at skubbe til kæden/tandhjulet, når nu kædestrammeren ikke sidder fast. Sæt evt. en plastikstrip om kæde/tandhjul, for at holde det sammen (men husk at fjerne den igen :lol: ).

Når du har fået sømmet i kædestrammeren, kan du skrue den fast igen med de to skruer (spændes 10Nm). Derefter skal kædestrammen "slippes løs" igen og da du skal have fat med tangen igen for at få sømmet ud (pas på ikke at tabe det ned i motoren :!: ), følg så strammeren tilbage med tangen og undlad at slippe den med et smæk :!:

Check så mærkerne igen, de skal stå præcis som før, og efter bogen, ellers er kæden hoppet og så er det en ommer :!: Står de korrekt, så drej motoren en omgang eller to og check at de stadig gør det (så får kædestrammeren tid til at justere sig). Saml så det hele igen, husk også at hælde kølevæske på igen (se Haynes), måske du lige så godt kan hælde nyt på, 50% Ethylen Glycol/50% destilleret vand, afhængig af hvor gammelt det er/hvor beskidt det er blevet.

God fornøjelse, håber det lykkes for dig :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
cckring

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Mange tak for dit indspark. Det er en hjælp med lidt skrift på dansk. Selvom jeg normalt er god til engelsk og bruger det dagligt i mit arbejde, så er teknisk engelsk ikke lige min stærke side, så jeg kløjs lidt i alle de termer :-)
Ser du på side 2.23, billederne øverst, 9.3b og c, så skulle det kunne lade sig gøre at trække kædestrammeren baglæns (op), med en tang, til man kan få sømmet i, når låsen, den brede tap, skubbes nedad (jeg har en kædestrammer liggene som jeg lige var ude at kigge på, den er godt nok temmelig stram at skubbe tilbage, så det skal nok være en solid tang med et godt greb for at det kan lade sig gøre :!: ).
Så du mener altså - til forskel fra Lykkedal - at man godt kan gøre det uden at tage knastkædehjulet af?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Bønne »

Ja, nu har jeg jo ikke prøvet det selv, men ud fra hvad Haynes skriver, og billederne i bogen, så skulle det jo kunne lade sig gøre.

Jeg har til gengæld læst Haynes i alle de år jeg har kørt motorcykel, 34, så jeg er efterhånden rimelig velbefaren udi det teknisk engelske :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Tidligere_medlem_1

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hvordan går det her?
cckring

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Jeg er ikke i mål endnu, men jeg er så langt at jeg har haft ventildækslet af og har konstateret at strammeren ikke kan komme op for hjul og kæde, så det må af.

Min udfordring har så været at få alu-unbrakoskruen ud af venstre sidedæksel, så jeg kan dreje motoren mod timing-mærkerne. Det lykkedes mig at knokle den, og forsøg med overstørrelse torques osv. bar ikke frugt.

Her til aften lykkedes det dog at løsne den med mejsel og mukkert, så nu kan jeg komme videre og må have bestilt en ny skrue.
Tidligere_medlem_1

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Vinteren er heller ikke helt forbi endnu, så du kan sikkert godt nå det inden foråret :-)

Den skal bare trækkes op med en tang, har jeg læst ;-)
cckring

Re: Transalp XL650V - knastakselkædestrammer

Indlæg af cckring »

Jeg skal have bestilt nogle stumper hjem fra David Silver Spares:
  • Unbrakoskruen jeg skrev om forleden
    Pakning til kølervæskerøret på cylinderen (billede 8.4 side 2.21)
    Pakning til vandpumpen
    Tændrør
Er der andre pakninger eller stumper I ved jeg sandsynligvis får brug for, eller bør skifte, når nu jeg har afmonteret karburator, kølere, luftfilter, tank osv.?

Det kunne jo være fint at få bestilt det hele hjem samlet.

Tak for jeres assistance indtil nu :-)
Besvar