Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Spørgsmål eller tips.
Besvar
avs

Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af avs »

Hej!
Jeg er for nyligt hjemvendt fra en ellers så problemfri sommerferietur med min Transalp. Jeg kørte små 2000 km hjem over et døgns tid og da jeg ankom til færgen i Tyskland og skulle køre om bord, ville den ikke starte. Jeg gik ud fra at jeg måske havde drænet batteriet med ekstra-lyset tændt ved nattekørsel samt opladning af elektroniske devices.
Det viser sig dog at der er mellem 13 og 14V på batteriet når den er slukket. Den har derudover alle tegn på at have for lidt strøm. Baglygten lyser kun fuldt ved slukket forlys, intensiteten i instrumenteringslyset varierer med omdrejningerne (efter den er blevet løbet i gang, da den ikke selv kan starte).
Andre mærkværdigheder er et smeltet stik mellem regulator og ensretter, klikkende startrelæ, men ingen lyd fra startmotoren (kan den være gået?).
Det virker som om batteriet har strøm, men at det ikke bliver "fordelt" til resten af motorcyklens elektriske dele.
Jeg har ekstra regulator og ensretter liggende.
Har I forslag til hvordan jeg kan lokalisere problemet yderligere?

Mvh Anders :-)
Senest rettet af avs 28. jul 2016, 17:19, rettet i alt 1 gang.
avs

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af avs »

Nu har jeg målt på batteriet med tændt motor.
12,5V uden tændt lys.
9,4V med tændt lys.
Stadig over 13V ved slukket motor/ingen tænding.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Nikolajsen »

Den lader vist ikke på batteriet. Men om det er det smeltede stik, eller ensretteren eller hvad, det er svært at sige.
Start med at lave det smeltede stik, hvis du ikke allrede har gjort det. Og så skal der måles på div. ledninger. Formentligt er det ensretteren, de er kendt for at gå i stykker.
Der findes gode beskrivelser af dette ude på internettet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Nikolajsen »

Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
avs

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af avs »

Tak Nikolajsen.
Jeg vil prøve at følge diagrammet. Så må vi se hvad jeg kommer frem til ;-)
Tidligere_medlem_1

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

http://www.discteknik.dk

Disc teknik laver nogle gode Schnabel produkter, der holder.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Bønne »

Som Nikolajsen skriver, skal du først og fremmest have repareret det smeltede stik ved regulatoren. Dernæst gennemgå samtlige stik/multistik på cyklen og sidst, men ikke mindst, at stelledninger/forbindelser er i orden, også der hvor de er skruet på henholdsvis stellet og motoren. Der er jo en årsag til at regulatorstikket er smeltet: overbelastning.

Det er korrekt at Schnabel regulatorer er god kvalitet og kan holde til mere, men ved bare at montere en sådan, har man jo ikke løst årsagen til problemet, men bare monteret en regulator der kan holde til at køre med den fejl der nu er.

Og så dårlige er de originale regulatorer faktisk heller ikke, hvis bare alt andet er i orden, fungerer de ganske udmærket og længe. Det er næsten altid et andet problem der er skyld i at regulatoren står af, og det problem skal findes og løses før der monteres en ny... også selvom det er en Schnabel.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne skrev:Og så dårlige er de originale regulatorer faktisk heller ikke, hvis bare alt andet er i orden, fungerer de ganske udmærket og længe.
Det kan Bønne faktisk have ret i. Min Transalp er fra 2006, og runder 100.000 km i år, og kører stadigvæk med den originale ensretter...altså ikke bare en original, men den der sad på fra ny.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af mogensl »

Som tidligere ejer af en Aprilia Futura er jeg meget erfaren udi problematikken med dårlige forbindelser, som Bønne så rammende beskriver. Samtlige gummihætter omkring starterrelæ, starter o.s.v. var delvis smeltede, men underligt nok var det brune stik til ensretteren ikke smeltet, som ellers er helt normalt på modellen på grund af for dårligt og underdimensioneret ledningsnet og sjusk i montage og materialevalg. Når der er dårlig forbindelse, ryger starterrelæ, ensretter og måske andre komponenter sig en tur, hvis man er uheldig, og der, hvor forbindelsen er dårligst, smelter sagerne. Dårlige (stel)forbindelser skal man holde sig fra, så jeg satsede på det sikre og skiftede den ud til en VA7. For dog at bevare spænding(!) i tilværelsen, må jeg erkende, at min forkærlighed for italiensk charme er skyld i, at jeg stadig har min Aprilila Pegaso. Som hvert efterår bliver grundigt efterset og alle tilgængelige stik- og stelforbindelser adskilt og renset, for ledningsnettet ligner i betænkelig grad Futuraens, selv om der er en del år mellem modellerne.
mogens
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Elektrisk problem. Strøm på batteriet - starter ikke

Indlæg af Per »

Hej. Har netop oplevet samme problem. Under kørsel skulle jeg accelerere. Ved ca. 2800 omdrejninger satte motoren ud. Den gik ikke i ud, men ville bare ikke over de 2800 omdrejninger. Først tanke var at der var snavs i karburatoren. Jeg lagde mærke til, at når omdregningerne steg kom der også mere lys i instrumenterne. Når blæseren slog til (den brugte mere strøm) kunne jeg også få den op på flere omdregninger, ca. 5 - 6000.
Da jeg slukkede motoren kunne den ikke starte igen. Der var ingen tænding og ingen strøm i instrumenterne - helt død.
Vejhjælpen kom og målte over 13 på batteriet.
Alt ser umiddelbart normalt ud. Alle sikringer ok
Pt. På vej hjem fra ferie.... med vejhjælp.
Just do it!
Besvar