Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Spørgsmål eller tips.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af jernhenrik »

Tændingsboksen kan godt have en periodisk defekt. Min gamle vfr havde periodiske problemer med tændingsforskydningen. Tændte for tæt på toppen, hvilket gav dårlig ydelse eller stoppede helt. (lidt spændende i 3. spor på autobahnen). Det blev løst med en anden tændingsboks. Men jeg tror ikke det er problemet her.
Hilsen
Jernhenrik
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Bønne »

Ja, man skal jo aldrig sige aldrig, alt kan jo gå i stykker, jeg har som sagt bare aldrig hørt om en defekt tændingsbox på en Varadero. De gamle TransAlp´er og AT 650 havde nogle problemer med dem (samme boxe), ellers synes jeg det er yderst sjældent der er problemer dér.

Uanset hvad virker det overordnede problem til at stamme fra benzintilførslen, så få styr på det først og tag så resten derfra (hvis der er nogen rest).
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Hej Igen

Jeg skylder vist en opdatering på situationen.

Da jeg for første gang som MC ejer, IKKE fik kørt mc hele vinteren, fik jeg rette motivation i starten af marts. Mikunipumpen som Bønne anbefalede lå på værkstedet, klar til at blive monteret. Jeg skulle bare tage mig sammen.

Da DSB og Skånetrafiken besluttede at forsinke mig ml. 30-90 minutter på 8 ud af 10 rejser til og fra job inden for en uge blev jeg totalt vaccineret mod offentlige transportmidler. Jeg købte mc pendlerkort til færgen og kastede mig derefter over benzinpumpen i håb om at pengene ikke var spildt.

Nu har jeg kørt 700 km/uge siden marts plus det løse som når jeg skal ned til Vordingborg hvor vi har et byggeri. Det bringer dagen op på 350 gode km. Der har ikke været noget nedbrud. Jeg tør igen at køre over broen. Det er næsten så godt som det kan være.

Men der er dog stadig fænomenet tilbage. At vinden (tror jeg) skubber den ud af takt så den mister kraft og går urent. Inden vakuumpumpen tror jeg dette vindpust som måske skaber vakuum andre steder i indsugningen, forårsagede benzinpumpe nedbrud. Det skal jeg heldigvis ikke forholde mig til mere. Men hvad fanden er det der sker? Det er ikke noget stort problem længere. Jeg kan stadig køre 130-140 km/h når den går ujævnt. Det er bare ikke rart når den hoster og hakker fremfor de færre gange hvor den spinder dejligt og rent.

Jeg ser der er en "Pair control valve" i instruktionsbogen. Den er normaly open og lukker ved vakuum (høje omdrejninger). Den sender tilsyneladende luft ind i toppen af cylindrene ved lavt vakuum for at undgå at den skyder ved nedgasninger (har jeg hørt) Jeg har på fornemmelsen at den hænger, eller et vindpust kan ødelægge vakuummet så den åbner. Men skulle det virkelig få den til at gå urent i den grad? Kan den overhoved påvirke motorens kraft og skubbe motoren ud af takt ved f.eks. at være uhensigtsmæssigt åben? Så vidt jeg kan se leverer den åbne pair control valve frisk luft til udstødningsventilen. Jeg kan ikke forstille mig hvordan den kan forstyrre forbrændingen.

Er der nogen der kan komme med en åbenbaring her. Den koster sikkert få 100,- på ebay, men jeg vil gerne kende årsag/virkning inden jeg bare udskifter løs af forskellige dele.
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Yeeees.... Issue solved!!!!

Jeg mærker nu hvor fantastisk sådan en Varadero maskine er når den snurrer jævnt og kravtfuldt, og reagerer på mine mindste bevægelser i gashåndtaget. Den har nu fungeret i 4 dage siden jeg vaskede den i weekenden. Jeg mærkede det med det same mandag morgen, men jeg turde ikke engang håbe på det var tilfældet. Men 4 dage og 800 km senere tror jeg godt jeg kan erklære den for "rask". Wauw- jeg tænker på alle de gange jeg har haft lyst til at hælde benzin ud over den og lave et bål og skaffe mig noget andet. Jeg kan mærke på den nu at jeg aldrig skiller mig af med den igen.

Den bliver normalt kun vasket når jeg kører i regn. I kan sikkert forestille jeg hvilken brugsmaskine den ligner bag tykt lag af vejstøv. Så fik jeg den ide at jeg nok ikke bare skulle tilføje olie på kæden, men også vaske kæden af og til. Over med mig og biken til gør-det-selv vasken for at spule kæden. Og så var det at hele cyklen fik en tur. Sådan en proffesionel højttryks ting på +100 bar bliver ved i 5-6 minutter når man har puttet en polet i, og pengene skal jo ikke spildes. Jeg stak den ind i alle huller uden hæmninger og normal adfærd, altså højttryks spuleren. Den fik nedefra, oppe under fra alle sider, speedometer, lyset, små sprækker rundt om motoren uanset fare for vand i diverse elektronik.

Så ventede jeg 3-4-5 minutter på at den var lidt tør, started lortet og vips.... vi finder aldrig ud af hvad det var, men problemet er forsvundet.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Nikolajsen »

Det var godt :ok: .
Men meget meget mærkeligt. Men det har det jo været hele vejen.. :roll:
Men hvor ville jeg ønske at der var fundet en årsag :evil:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar