Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Spørgsmål eller tips.
Mittag

Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Hej hark medlemmer.

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har i 1,5 år kæmpet med eller rettere mod et fænomen.

Når jeg kører i stærk mod- eller sidevind går maskinen ujævnt. Jeg kan mærke den taber meget kraft, og vil næsten beskrive det som om tændingen er helt gal. Nogle gange bliver symptomet hængende lidt (30-50 km) inden den finder rytmen og spinder fint igen. Andre gange prutter den lidt efterfølgende, men der går altid mange km inden det er helt væk.

Historien er jeg købte en slidt Varadero der var svær at starte til langt under normalprisen. Jeg nåede ikke at give den hele doktor tjekket inden jeg begyndte at køre på den dagligt. Det resulterede et nedbrud, og jeg udskiftede motoren der havde gået 78.000 km med en ikke renoveret der kun har gået 10.000 km. Min mekaniker var inde over før og efter motorskift og kendte til problemet. Jeg husker den gamle motor havde oftere disse ujævnheds episoder end den nye. Jeg var ved at smide den ud en dag da den gik så ujævnt at den ikke kunne holde sig i gang. Efter en smøg i vejkanten kunne den starte, og rulle hjem 30-50 km i timen. For meget gas, så gik den ud. Næste morgen startede og kørte den som en mis.

Jep, det er et brændstof tilførelse problem, men måske mere end det. Mekanikeren sælger mig sidste sommer en brugt benzinpumpe han havde liggende, og jeg kørte fint i nogle måneder, dog har der altid været disse små prut i stærk vind. Så fik jeg et nedbrud i maj i år på en udflugt hvor jeg ikke kunne få gang i den i mere end et døgn. Vi var nogle ingeniører samlet, så alle var vilde med at komme med løsningsforslag. En hældte benzin direkte ind i de 2 luftindsugninger, og der kom liv i den til benzinen var brugt. Vi trækker ny ledning til benzinpumpen og får rigtigt liv i cyklen så jeg kan køre hjem.

Jeg bestiller en ny benzinpumpe, fik den for 4 uger siden, og maskinen gik fint i en hel uge. Da den begyndte at prutte igen for 3 uger siden begyndte jeg at søge råd på nettet og fandt jer HARK mennesker.

Status er at det er brænd ærgerligt at jeg ikke kunne bede om hjælp til denne ovenstående problematik før end nu. I morges stoppede den på motorvejen. Den ville ikke i live igen som i maj med den brugte benzinpumpe. Jeg måtte parkere og finde et tog til jobbet. Nu skal jeg ud og sparke til den og se om jeg kan få den med hjem.

Hvordan h.... kan vinden påvirke benzintilførslen. Håber nogle har et bud. Måske er der mere end 1 problem.?

Venlige hilsner Peter Mittag
PAVJ

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af PAVJ »

Hej.
Ligner lidt min ATers opførsel sidste efterår da benzinpumpen stod af. Jeg flettede slangerne uden om pumpen og burde med fuld tank kunne køre uden problemer, det gik også et stykke tid ved lav fart i byen. Men på landevejen blev den helt umulig og satte ud som du beskriver. Dette fænomen forsvandt selvsagt da jeg fik renoveret pumpen.
"Vind fænomenet" er vel en konsekvens af større benzin / trækkraftbehov.
Altså tyder det jo på at du ikke får nok benzin frem. Har du "tjekket" flow ud af benzinhanen?
Har du luftgennemgang nok i benzindækslet?
Har du vand i bunden af tanken?
Er dine slanger intakte?
Det kan selvfølgelig også være relæet til pumpen og dermed strøm som driller. Jeg mener at relæet sidder under sædet i venstre side, måske kan "sidevind" og rystelser påvirke det :-| du kan evt. afmontere det og kortslutte stikket med en papirclips for at køre konstant, midterste stik skal forbindes med en af siderne (tror jeg nok :oops: ) her må andre meget gerne korrigere mig hvis det ikke passer :smadret:
Mange skifter iøvrigt ofte den originale pumpe ud med en mere slidstærk Facet pumpe, eller vakuum pumpe.

:-?

M.v.h.
Poul
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Tak for svar Poul

Tidligere, når den har drillet og jeg har smidt den vredt i garagen efter de sidste 30-50 km i lav kraftløs fart, har den sprunget i gang som en mis næste morgen når jeg troede jeg rigtig skulle til at fejlsøge.

Jeg håbede på i aftes at jag kunne få lidt liv i den. Den kan starte men kun køre tomgang. Når jeg gasser op dør den. Jep, det er for lidt benzin. Jeg trak da et kabel direkte fra batteriet til benzinpumpen, og så kom der rigtigt liv i den. Jubii, troede jeg. Men efter 3-5 km døde den igen. Jeg opdager så at jeg skal tage strømmen til og fra hele tiden på pumpen mens jeg kører.

Det forsøgte jeg med minus trukket op ved styret så jeg med den ene hånd kunne påføre den på stel, og fjerne den igen mens jeg kører.

Min konklusion fra i går er at pumpen kører ikke konstant selv om den får konstant strøm. Men for at det skal være rigtig tarveligt er der samtidigt et tænding-timings problem. Altså ustabil benzin tilførelse, og ustabil tændingstiming.

Der er vist noget med at tændingen reguleres automatisk ved motor temperatur, omdrejninger og indstilling på gasspjældet? Det er vindtryk der får tændingen til at gå skævt. Det bliver hængende i kortere eller længere tid. Benzintilførsel problem oven i. Det er næsten for meget at fejlsøge på for et almindeligt menneske. Jeg er parat til at give Honda værkstedet opgaven... av av av... det bliver sikkert dyrt.
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Hej igen.

Jeg gav det autoriserede Honda værksted i Helsingborg opgaven. Men de hører ikke efter når man fortæller om symptomerne. Det er også en "fej" fejl, 2 ting på samme tid.

Han ringede mig stolt op og sagde at min 3-4 uger gamle benzinpumpe var defekt, så de havde skiftet kontaktrelæet på den. Lidt chokkerende da det er den 3. benzinpumpe der dør på 1½ år. Jeg spurgte da om han som aftalt havde taget en ordentlig tur på den, kørt lidt hurtigt og overhalet nogle lastbiler hvor det mystiske fænomen sker, at den taber lidt kraft som måske - måske ikke kommer tilbage med det samme. Ja - lød svaret, han havde både kørt langt og hurtigt.

Jeg bad ham tage en længere tur og være helt sikker, for som jeg sagde til ham kan jeg ikke forstå hvorfor en død eller halvdårlig benzinpumpe skulle få knallerten til at miste kraft i samme nano sekund der kommer et vindstød. Da jeg endelig hentede den fortalte han han havde kørt hurtigere og længere, overhalet flere lastbiler, og min cykel er perfekt.

Det var den så ikke. Men jeg medgiver man skal kende de helt små knirk og lyde for at mærke det, og nogle sjældne gange ER den faktisk upåvirket af disse mystiske vindstød. Jeg kører over 1000 km om ugen, så jeg har jo udviklet et dybt kendskab til maskinens opførsel. Når symptomet er meget svagt, kan måske kun jeg føle at et kraftigt vindstød der kommer direkte front imod mig mens jeg kører 130-140, for det første naturligvis bremser både mig og maskinen lidt, men jeg mærker at maskinen drøjer/bremser mere end mit kroppehylster. Det virker som om maskinen bremser men at jeg ikke bremser lige så meget selv om vi begge er ramt af samme vindpust.

Resultatet er at jeg kom af med nogle skillinger på et banalt problem jeg nægtede at tro var en realitet, og som jeg selv kunne have løst. Jeg føler problemet er vokset, for nu skal jeg også finde ud af hvorfor den brænder benzinpumperne af.

Det sørgelige pt. er at jeg ikke tør køre gennem øresunds tunnelen. Da den gik i stå for mig der for ca. 14 dage kun 5 min før grænsen, lægger jeg pludselig mærke til at der ikke er noget nødspor i tunellen. Jeg tør simpelthen ikke køre gennem denne tunnel før jeg har løst problemet. Jeg forestiller mig det er pænt kedeligt at holdt der og mase sig op af en betonvæg i myldretiden mens der sikkert ikke er noget mobilsignal. Så nu kører jeg kun 80 km ned til fut-toget og kører med dette resten af vejen til job. Det er ikke rigtig fedt, men jeg kører da trods alt.

Kan man få nogle instrumenter og placere ved instrumentbordet? Vakuummålere, spændingsmålere på tændspolerne, benzintryk, eller andet man kan overvåge mens man kører så jeg kan pejle mig ind på afvigelser når den driller. Sig til hvis i har nogle gode bud på hvor jeg skal lede nu de professionelle Honda mekanikere ikke kan hjælpe.

God vind derude....
posting.php?mode=reply&f=4&t=3695#
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af M@X »

Ring til Kajs Mc

http://kajs-mc.com/

Jeg nævnte dit problem for mekanikeren, Lars og Kaj og de kendte godt problemet fra flere andre motorcykler. Ring og få en snak med ham eller, Kaj, efter 11:00
--
mvh M@X
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Så skete det igen. Der kom en stærk vind I morges, og bum, jeg måtte ud og gå på motorvejen og finde en bus.

Det må være benzin pumpen. Er der nogle der kender teknikken bag? Hvad er det der får den til at starte og stoppe. Er det noget vaccum der er koblet til et elektronisk relæ der så aktiverer det mekaniske relæ der brød sammen sidst? Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig videre I min fejlsøgning med et skub i retning jeg ikke har forsøgt.

Jeg ser dit indlæg nu M@X. Håber de kan hjælpe, så jeg vil give ham et ring.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg kan desværre ikke hjælpe, da de forslag jeg ville komme med, er skrevet.
Men det er en meget spændende tråd at følge. Håber du finder fejlen, og skriver om det.

Og du tror så ikke mere på tænding? det gør jeg så helle ikke, jeg kan ikke forestille mig, hvordan vind kan påvirke den. Men kender heller ikke en Varadero.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
JP
Indlæg: 302
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af JP »

Hej
Har ikke meget forstand på teknikken på en Varadero.
Du nævner at vindstød påvirker den negativt, så jeg tænkte på om det kan være noget omkring indsugning og luftfilter,
Kombineret med motorstyring.
Det var bare en tanke,fortsat held og lykke med fejlsøgningen.
Hilsen Jørn
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Hej igen.

Jeg fulgte dit råd Max, og sludrede med Lars fra Kajs mc. Han kunne ikke direkte komme på hvad det er, men sludderen fik dirigeret mig over til at tjekke et "fuel cut relæ" der sidder lige bag omdrejningstælleren. Det skal cutte for benzinpumpen hvis det registrerer at cyklen ligger ned.

Jeg var heldig, at den stadig ikke kunne starte 1½ døgn efter nedbruddet, så nu kunne jeg rigtig måle og fejl-finde. Jeg håbede den var synderen, men nej, eller måske. Der går 13 volt ind i den, men der kommer også spænding ud: 8,5 volt. Jeg ved ikke om pumpen skal have 12 volt. Men da jeg måler videre viser det sig at pumpen faktisk får disse 8,5 volt på klemmerne, men kører ikke.

Benzinpumpe relæet som skal slå til og fra på benzintryk er tilkoblet da benzintrykket er lavt, så strømmen burde gå ind i pumpen og få den til at snurre. Da jeg manuelt fjerner kontaktsættet fra hinanden og slipper igen så de får kontakt starter benzinpumpen, og motoren springer fint i gang.

Hvordan kan vindstød på nogen måde forårsage dette fænomen på 3 forskellige benzinpumper? jeg aner ikke hvordan jeg skal løse denne gåde. Er det de kun 8,5 volt som burde være 12, der danner koks på kontaktsættet?

Til Nicolajsen, jeg tror også hoved problemet er denne mystiske benzinpumpe opførsel, men jeg afviser ikke at der også er et tændingsproblem. Når den får det dårligt synes jeg den skyder på forkerte tidspunkter. Kan for lidt benzin forårsage det? Det bringer mig videre til Jørns kommentar. Der er noget motorstyring der skulle ordne tændingen selv. Men jeg læser også i rep. håndbogen at man skal passe på med at røre ved "throttle sensoren" for den kan forårsage skæv tænding. Kan man forestille sig at vinden skubber til noget der?
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af jernhenrik »

Så vidt jeg husker, skyder motoren når den får for mager blanding.
Hilsen
Jernhenrik
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis vi forestiller os at fuel cut relæ'et, er et "simpelt" relæ, så skal der ikke forsvinde 4,5 volt i relæ'et.
Prøv at koble uden om fuel cut relæ'et. Bare du så lader være med at smide med cyklen, mens du prøver i nogle blæsende dage :shock: :-)

OBS...jeg ved ikke hvilken spænding pumpen skal have....men har svært ved at forestille mig at det er 8,5 volt. Det er nok meget sandsynligt at den skal have 12 volt :idea: ;-)
Men igen, jeg ved det ikke...

Er det først pumpe relæ og dernæst fuel cut relæ, og så pumpe?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Bønne »

Hej Mittag

Jeg må jo indrømme at jeg ikke fik kigget på det efter jeg kom hjem fra Thy. Men nu har jeg siddet og læst tråden igennem.

Det omkring Fuel Cut Off relæet er både rigtigt og forkert. Det er rigtigt at det tænder og slukker benzinpumpen, det gør det via tændingen, er der ingen tænding, trækker relæet ikke og benzinpumpen kører ikke. Men det med at det skal cutte for benzinen hvis cyklen ligger ned er forkert, det der registrerer hvis cyklen ligger ned er en Lean Angle Sensor, men den har ingen forbindelse med Fuel Cut Off relæet, udover at de begge har forbindelse til tændingen, den stopper motoren via et Engine Stop relæ ved simpelthen at afbryde tændingen.

Men, det er i øvrigt irrelevant i denne sammenhæng, vi blev jo enige om at din var en karburatormodel, og den har slet ikke nogen Lean Angle Sensor, da den først blev tilføjet sammen med indsprøjtningen på 2003 og frem modellerne.

Fuel Cut Off relæet har alene den funktion at sikre at benzinpumpen ikke kører når motoren er slukket og er det eneste relæ du har i den forbindelse.
Nu ved jeg ikke hvordan du måler, men det er jo vigtigt at have samme reference i de forskellige målinger, dvs. altid minus ledningen på minus polen på batteriet. Så skulle du, med tænding på, gerne kunne måle min. 12V, både på spolen og på kontaktsættet, den sort/blå ledning, i Fuel Cut Off relæet med connectoren til benzinpumpen adskilt. Gør du ikke det, er relæet defekt. Måler du 12V begge steder, saml så connectoren og mål så igen. Måler du mindre end 12V, f.eks. de 8,5V på den sort/blå ledning, er benzinpumpen defekt, evt. kun kontaktsættet i pumpen.

Men når nu det er en karburatormodel, så behøver den jo ikke nødvendigvis en elektrisk benzinpumpe. den kan lige så godt køre med en vacuumpumpe lige som vi gør på Africanerne når deres benzinpumper står af. Det er denne Mikuni model, her i et færdigt kit for Varadero: http://www.africanqueens.de/Umbau/tanks_v_.html

Ved at montere en sådan, slipper du af med kontaktsættet i pumpen, Fuel Cut Off relæet mister sin funktion og fejlmulighederne er dermed illimineret. Og da vacuumpumpen skal have vacuum fra motoren når den kører, er Fuel Cut Off relæets funktion indbygget her, kører motoren ikke, pumper benzinpumpen heller ikke.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Du ha nok ret Jernhenrik, at jeg tror der er noget tændingstiming oven i manglende benzin, men måske er det blot mager blanding der giver symptomerne. Hvorfor det stadig undrer mig, er at når den begynder svagt med symptomerne efter et vindpust, og jeg måske kører 130, så kan jeg stadig give gas og få fin acceleration. Men det er som om den springer et par gnister/tændinger over i en af cylindrene nu og da.
Og Nicolajsen, jeg er enig uden at være ekspert, den burde i min verden have 12 v. Fuel cut leverer spænding til det mekaniske pumperelæ der sidder på pumpen. Honda i Helsingborg udskiftede dette mekaniske relæ da det var 3 uger gammelt, så cyklen kører nu på sit 4 relæ på 1½ år, og dette 4. relæ er involveret i nedbrud da det er mindre en 2 uger gammelt.

Bønne du får prisen. Hvis vi antager der ikke er noget tændingsproblem kan jeg se at en vaccumpumpe vil være en løsning for at slutte disse gåture på motorvejen og komme for sent på job. Det var fra Kaj's mc jeg fik informationen om hvordan dette fuel-cut relæ virker, men det er okay, det foregik jo over telefon.
Jeg må indrømme jeg var så optimistisk ved fejlfindingen sidste uge fordi den stadig var i nedbruds tilstand 36 timer efter nedbruddet. Normalt plejer den at fungere næste morgen. Jeg flåede kåber fra hinanden og målte løs. Nu husker jeg ikke om jeg havde frakoblet benzinpumpen da jeg målte på indgangs- og udgangssiden af cut-relæet. Da cyklen ikke længere er i nedbrud kan jeg kun måle værdier i funktionel tilstand. Jeg kan være heldig og måle 8,5 V på udgangen af cut-relæet og konstatere at det mekaniske relæ ikke kan tåle kun 8,5 volt, men er det ikke kun en vag konstatering?
På den ene side orker jeg ikke at køre på den mere og vente på næste nedbrud, men på den anden side har det irriteret mig så længe, og jeg ved jeg får ikke fred hvis jeg skal gå i graven uden at have konstateret hvad fejlen er.... kender i det. ;-)
Senest rettet af Mittag 10. sep 2016, 20:59, rettet i alt 1 gang.
Mittag

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Mittag »

Jeg kan i øvrigt se at hvis det viser sig at være fuel-cut relæet, så skulle jeg have fokuseret på den allerførste besked fra Poul. Jeg kunne bare ikke på daværende tidspunkt tro at benzinpumpen kunne forårsage dette fænomen.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Min varadero bliver upålidelig af stærk vind.

Indlæg af Bønne »

Hej igen.

En dag for nylig jeg var ude i værkstedet fandt jeg to benzinpumper frem som jeg havde liggende. De er begge fra Yamaha FJ1100, men er mage til den der sidder på AT´en. Jeg satte dem så, en af gangen, direkte til et bilbatteri jeg har stående og med en slange ned i en bøtte med petroleum.
Begge pumper fungerede elektrisk, men den ene kunne ikke pumpe, og, de trak begge spændingen ned på batteriet, det på trods af at de som sagt var monteret direkte på plus og minus :!:

Hvis jeg var dig ville jeg uden tøven montere Mikuni vacuumpumpen, jeg kører selv med en sådan på min vintercykel, AT RD04. Der er dog et par ting ifm. montering der lige skal tages højde for, men det kan du læse om i denne tråd:

viewtopic.php?f=4&t=3352

Når/hvis du så har monteret vacuumpumpen, er du sikker på at benzintilførslen er i orden og kan så se på de andre ting... hvis der stadig er problemer. Jeg kunne nemlig godt forestille mig at de problemer du har, er flere sider af samme sag, som andre også har været inde på.

F.eks. det omkring tændingen; jeg skulle undres meget hvis der skulle være fejl på den. Det er jo en komplet elektronisk enhed, med Pulse Generator´en fastmonteret fra fabrikken, den flytter sig ikke bare. Og jeg har aldrig hørt om problemer med selve ICU´en (Ignition Control Unit), på en Varadero.

Der sidder ganske vidst både en Throttle Position Sensor og en ECT Sensor, men var der fejl på en af dem, ville problemet nok være der hele tiden.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar