Forreste tandhjul

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Forreste tandhjul

Indlæg af Per »

Hej alle

Nu er jeg blevet lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig.

I forbindelse med at jeg skiftede kædekit, skiftede jeg selvfølgelig også det forreste tandhjul. Det er modellen, hvor tænderne sidder lidt forskudt med en "krave" til den ene side a la den i linket. http://images.wemoto.com/full/SPROCKET_ ... 035380.jpg

Hvis jeg vender "kraven" ud mod mig rammer den lige nøjagtig/næsten motorblokken. Hvis jeg vender "kraven" ind mod motorblokken rammer den lige nøjagtig/næsten det sorte plastiklåg, som beskytter kæde og tandhjul.

Har undersøgt i Haynes og div. på nettet, men kan ikke lige finde svaret.

håber nogen kan hjælpe.

Per
Just do it!
Tidligere_medlem_1

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Per

Kraven skal IKKE vende ud. :-D (Tak John)

Når kædehjulet er monteret med låseskiven i sporet i akslen, så er der det plads der skal være til en 525 kæde.
Senest rettet af Tidligere_medlem_1 21. sep 2016, 09:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af John Sigh »

Jeg er uenig. På original tandhjul er krave ind og gummi ud.
Mvh.John
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Tidligere_medlem_1

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg har rettet min fejl :-D
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Per »

Super, tak for hjælpen.

Per
Just do it!
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Persson »

Nu blev det min tur til at skifte kæde mm. så jeg håber det er ok hvis jeg spørger videre på Per´s indlæg :?:

Er nedenstående monteret korrekt? Det sidder som det gamle, men så læste jeg dette indlæg og blev i tvivl.

Billede

Et spørgsmål mere:
Dette tandhjul fik jeg med i forsendelsen med kædekittet, der sidder røde gummiringe på og det ser meget moderne ud. Hvorledes :?:
Billede

På forhånd tak :-D

/Nikolaj
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af John Sigh »

Hej Nikolaj.

Jeg har lige fået et orginal tandhjul og jeg har før været 100% sikker på at kraven skulle vende indad, men som det ses på det første billede ( Fra Honda orginal værkstedshåndbog til xl700v) vender den med kraven udad !

Billede

Billede
Her ses tandhjulet fra bagsiden hvor den er plan hvis man ser bort fra gummiet.

Billede
Her set forfra (det der vender ud mod låse skiven)

Billede
Det uorginale tandhjul jeg afmonterede,som vendte med kraven indad. Som det ses er det blankslidt på ydersiden.

Billede
Det uorginale set fra kraven som vendte indad og her er det ikke slidt !

Så efter min nye overbevisning skal den plane side vende indad mod motoren. Jeg har endnu ikke monteret tandhjulet så ind til videre er det teori :roll:
Gummiet på tandhjulet er vist til lyddæmpning, det har været på alle de orginale tandhjul jeg har haft monteret ( i forskellige retninger :snydt: )
Håber ikke du er blevet mere forviret :shock: efter mit indlæg .

Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Persson »

Hej John,
jeg tror jeg forstår, ihvertfald vender mit nye tandhjul som på billedet i værkstedshåndbogen. Jeg har trillet en Meget kort tur op og ned ad vejen og der kommer ingen mislyde, så det kører rundt uden at ramme noget :-D

Det andet tandhjul med det røde gummi på, synes jeg ser mærkeligt ud da der ikke er nogen "Plan" side altså ligesom på det andet jeg har sat på, det centrerer nærmest kæden i midten af tandhjulet. Nå men der er sikkert mange forskellige modeller, så det er nok en af dem :-)

Tak for svaret John :ok:

/Nikolaj
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Nikolajsen »

Altså....hvis et originalt kædehjul har en plan side, og en side med krave, og man så får et med krave på begge sider, må kæden nødvendigvis løbe skævt, uanset hvordan men vender det, og det kan dermed ikke bruges. (jeg går her ud fra at total tykkelse på kædehjulet er den samme som original, hvis ikke kan det heller ikke bruges)
Og naturligvis også hvis man vender et originalt modsat af hvad det skal.
Men det er muligvis også den allerede fastslået konklusion :-| :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Per »

Hej Persson.
Da jeg i sin tid bragte emnet op var det fordi jeg var begyndt at mærke en svag snurren i fodhvilerne når jeg kørte mellem 80 og 100 km/t. Det var samme snurren, som når en kæde er slidt eller trænger til at blive justeret.
Efter utallige justeringer, på et nyt kædekit som havde kørt ca. 1500 km, slog det mig, at jeg måske havde vendt det forreste tandhjul forkert, da det kunne monteres på begge måder, hvilket også var tilfældet. Jeg har ingen snurren i fodhvilerne i dag.
Jeg tog lige et billede i går, af hvordan det er monteret, men kan desværre ikke uploade det :-? Det viser, at kraven vender ud af og den plane side ind mod motorblokken.

Håber det hjælper.

Per
Just do it!
Brugeravatar
Persson
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06. apr 2015, 14:22
Geografisk sted: Frederiksværk (Nordsjælland)

Re: Forreste tandhjul

Indlæg af Persson »

Altså....hvis et originalt kædehjul har en plan side, og en side med krave, og man så får et med krave på begge sider, må kæden nødvendigvis løbe skævt, uanset hvordan men vender det, og det kan dermed ikke bruges. (jeg går her ud fra at total tykkelse på kædehjulet er den samme som original, hvis ikke kan det heller ikke bruges)
Det vil jeg også mene, fordi så sidder tænderne pludselig ved 4-5mm anderledes end standard :shock: Jeg ved ikke helt hvorfor de har sendt det med... Måske fordi ingen vil ha´det ;-)
Jeg tog lige et billede i går, af hvordan det er monteret, men kan desværre ikke uploade det :-? Det viser, at kraven vender ud af og den plane side ind mod motorblokken.
Det er også sådan jeg blev enig med mig selv om at det skulle være, man bliver sgu bare nervøs når man i virkeligheden ikke helt har forstand på det man laver ;-)

Tak for hjælpen allesammen :-D
Besvar