Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Peter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2016, 15:44
Geografisk sted: Sjælland, ved Østersøen

Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Peter »

Blinklysene på min TA, 2001 driller. Jeg har haft maskinen siden februar og der har faktisk været en uregelmæssighed fra begyndelsen.
Højre blinklys blinker hurtigere end normalt. Jeg har ladet mig fortælle at det kan være en forkert pære der er årsagen, eller at en pære er ved at springe. Det er dog ikke sket endnu. Men for nylig er det blevet endnu mere tosset.

Både højre og venstre virker, men de begynder først at blinke længe (3-8sek) efter jeg har aktiveret dem. Tit er man jo drejet af før de overhovedet sætter igang. Det er selvsagt ikke rart at køre med, og tilmed farligt.
Er der nogen der har en ide om hvor jeg skal starte fejlsøgningen?

-Er det kontakten i håndaget? (den virker måske lidt træg, har forsøgt at sprøjte med kontaktrens uden nogen ændring/forbedring).
-Blinkrelæer?
-Pærer?
-Sikringer?
-Eller noget helt tredie?

Jeg har ikke selv en disse forstand på den slags, og søger råd til at starte i den rigtige ende.

På forhånd tak
Peter
Brugeravatar
glenn3397
Indlæg: 132
Tilmeldt: 29. okt 2004, 12:18
Geografisk sted: Børkop

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af glenn3397 »

Hej.
Jeg har en TA RD10 fra 2001 og der er der også lang ventetid på blinklyset, men kun når det er koldt i vejret. Nogle gange kan det hjælpe at aktivere blinklyset, for derefter hurtigt at deaktivere det og så aktivere det på ny. Hvis du finder en permanent løsning, hører jeg gerne det.
Vh. Glenn
Hilsen Glenn

Transalp 650 2001
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Tinning »

jeg havde sammen problem på min afrikaner der hjalp det et rense stikke på relæet
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af stig »

Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Per »

Hej. Har haft samme problem. WD40 og en masse kontakt gymnastik, så virkede det igen. Var specielt et problem, hvis den havde stået længe eller det var koldt.
Just do it!
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Anders Thorsen »

Inde i kontakten er der en arm som skubbes til højre eller venstre når du skal dreje det er den der ikke har rigtig forbindelse hvis du retter den skulle det være ok igen
Peter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2016, 15:44
Geografisk sted: Sjælland, ved Østersøen

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Peter »

I skal have mange tak for jeres gode råd :-D . Jeg må have fat en en ny dåse kontaktrens til weekenden, og så prøver jeg at åbne huset og kigge på den arm Anders T. nævner.

Jeg laver en update når jeg har haft fingrene i den. Det bliver vist et weekendprojekt sammen med olieskiftet.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Nikolajsen »

Husk også stik på blinkrelæ, og hvis der er samlinger helt ude ved blinklyset. (hvis det ikke hjælper ved kontakten)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Peter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2016, 15:44
Geografisk sted: Sjælland, ved Østersøen

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Peter »

Update:
Jeg har skiftet pæren i bagerste højre blinklys. Der sad en 10w i, og nu har jeg sat en 21w i. Det var hva jeg lige havde liggende i gemmerne, og det løste problemet med for hurtigt blink. Jeg satte så også en 21w i venstre side, så de er ens. Sjovt nok har venstre side altid blinket i normalt tempo :?: .

Kontakten på styret blev adskilt og jeg kunne ikke umiddelbart se nogen arm som skulle være bukket, eller trængte til at komme på plads. Til gengæld har jeg på skift sprøjtet med kontaktrens og WD40. Kontaktrens hjalp ikke alene. Jeg kunne dog godt fornemme at der var en (meget) lille forbedring. Men først da jeg tog WD40 i brug skete der for alvor noget. Det begyndte at opføre sig helt normalt, og blinke i samme øjeblik jeg slog kontakten til. Jeg har ikke samlet det endnu, for imorges, efter at have stået natten over, drillede den igen. Et lille sprøjt kontaktrens, og så kørte det perfekt igen. En kontrol 5 timer senere viste ingen tegn på uregelmæssigheder. Så nu får den lige lov at stå natten over, og så håber jeg ikke at skulle bruge mere tid på det drilleri 8-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Tinning »

fedt men en tilbagemelding

det er vi flere der kunne lærer af :oops:
Peter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2016, 15:44
Geografisk sted: Sjælland, ved Østersøen

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Peter »

Kontakten er nu samlet igen. Alt virker som det skal :-D
PS:
Knappen til det lange lys havde det med at sætte sig fast en gang imellem. Det gør den så heller ikke mere. Utroligt hvad lidt smørelse kan gøre af underværker
Brugeravatar
glenn3397
Indlæg: 132
Tilmeldt: 29. okt 2004, 12:18
Geografisk sted: Børkop

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af glenn3397 »

Tak for opdateringen. Det vil jeg få gjort i løbet af vinteren.
Hilsen Glenn

Transalp 650 2001
Brugeravatar
Povl
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. jun 2018, 21:45
Geografisk sted: Herlev

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af Povl »

På min TA 1999 havde jeg den samme oplevelse. I koldt vejr blev reaktionstiden på blinklyset for langsom, nogle gange virkede det slet ikke.

Problemet er det fedt der fra fabrikkens side er smurt henover kontaktbanerne inde i kontakten, det bliver stift med årene. WD40, kontaktspray osv er kun en lappeløsning.

Jeg skilte hele kontakten ad i smådele og rengjorde forsigtigt kontaktflader, fjedre, kugler, plastik osv. (rengjort med noget industricleaner fra Würth, det angriber ikke plastik)

Derefter smurte jeg alle kontaktflader og bevægelige dele med dielektrisk silikonefedt.
Har efterfølgende lavet test af kontakten i frostvejr, ingen forsinkelser på blinklys.
Man lever så længe man lærer :)
Brugeravatar
glenn3397
Indlæg: 132
Tilmeldt: 29. okt 2004, 12:18
Geografisk sted: Børkop

Re: Hjælp ønskes. Transalp blinklys er meget utidige.

Indlæg af glenn3397 »

Povl skrev:På min TA 1999 havde jeg den samme oplevelse. I koldt vejr blev reaktionstiden på blinklyset for langsom, nogle gange virkede det slet ikke.

Problemet er det fedt der fra fabrikkens side er smurt henover kontaktbanerne inde i kontakten, det bliver stift med årene. WD40, kontaktspray osv er kun en lappeløsning.

Jeg skilte hele kontakten ad i smådele og rengjorde forsigtigt kontaktflader, fjedre, kugler, plastik osv. (rengjort med noget industricleaner fra Würth, det angriber ikke plastik)

Derefter smurte jeg alle kontaktflader og bevægelige dele med dielektrisk silikonefedt.
Har efterfølgende lavet test af kontakten i frostvejr, ingen forsinkelser på blinklys.
Hej Poul. Jeg løste problemet på den måde, som du beskriver, og det er bare fascinerende, at kontakterne er lavet, så de kan adskilles i alle smådele, og samles igen. Super kvalitet.
Vh Glenn
Hilsen Glenn

Transalp 650 2001
Besvar