Voltmeter

Spørgsmål eller tips.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Hej Yaknudsen
Jeg er helt klar over, at min målemetode næppe vil blive godkendt på DTU :-D
Jeg takker mange gange for tilbuddet om assistance. I først omgang vil jeg dog gerne gør forsøget selv da det er begyndt at give mening og det er en god læring for mig selv at gøre det.

Tak til alle her på tråden for jeres input og kommentar.

Per
Just do it!
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Voltmeter

Indlæg af yaknudsen »

:ok:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Voltmeter

Indlæg af Bønne »

Hej Per

Kiggede lidt i ledningsdiagrammet, hvis du foretrækker at have målingen så tæt på batteriet som muligt, er en mulighed at tage +´en fra den blå/sorte ledning der går fra sikringsboksen til køleblæseren og -´en direkte til minuspolen på batteriet, evt. til der hvor de grønne stelledninger er skruet på stellet. Blæsermotoren har sin egen direkte forbindelse fra batteriet via tændingslåsen og sikringen og da blæseren kun kører når motoren bliver meget varm, er her ved normal kørsel intet forbrug. Mht. stelforbindelsen er det i øvrigt en god ide at montere en, f.eks. 4 kvadrat ledning med påloddede kabelsko i begge ender, fra den bolt hvor de grønne stelledninger er skruet på stellet og til den tilsvarende bolt på motoren, der hvor minus-kablet til batteriet er skruet på. Herved skabes en direkte stelforbindelse fra ledningsnettet og til minus på batteriet, i stedet for at stellen skal "finde vej" gennem stel og via evt. irrede/rustne motorbeslag til motor og batteri.


Og, Yaknudsen, spar dine spydigheder, de klæder dig ikke.

Grunden til at jeg nævnte kalibrerede måleinstrumenter, var foranlediget af at du selv ville have en så nøjagtig måling som muligt, fri for målefejl forårsaget af modstand i ledninger, komponenter og afbrydere... men du ville foretage din meget nøjagtige måling med et relativt unøjagtigt måleinstrument, det giver jo ingen mening. Vil du have en nøjagtig måling skal den selvfølgelig måles med et nøjagtigt måleinstrument.

I øvrigt er modstanden i et velholdt og velfungerende ledningsnet, tændingslås og afbrydere så minimalt at det ingen praktisk betydning har (det er jo ikke flere kilometer ledning vi snakker om), ergo burde der her kunne måles praktisk taget den samme spænding uanset hvor i kredsløbet man måler, og i hvert fald nøjagtigt nok til at finde ud af om ladespændingen er fornuftig og stabil.

Mit udgangspunkt for monteringen af Voltmeteret, er netop et velholdt og velfungerende ledningsnet, da dette samtidig er et vigtigt element for en problemfri og pålidelig funktion af motorcyklen.

Dit udgangspunkt er tilsyneladenende noget andet; det du giver udtryk for, er at du forventer at et givent ledningsnet er så behæftet med fejl, at man ikke kan regne med at noget af det virker som det skal. Men det er ikke noget man behøver at bekymre sig om, man monterer bare Voltmeteret efter dine anvisninger, så er det uden betydning.
Skal det så samtidig forstås sådan at du mener at løbende/forebyggende vedligehold af ledningsnettet er ligegyldigt? Skal man bare lade stå til og så reparere og udskifte eldele når noget går i udu/ikke virker? Set i forhold til din slutbemærkning om erfaringer mht. korrosion o.lign. i ledningsnettet, virker det rimelig uforståeligt, hvis det er tilfældet.

Dine konklusioner ang. spændingstabet i Pers målinger undrer mig også. Per skriver først at han har monteret Voltmeteret via positionslyset, hvilket han selv senere betvivler, eftersom Voltmeteret tænder og slukker med det lange lys, dvs. vi ved reelt ikke hvor han har monteret det. Det vi ved er at han har lys tændt samtidig med målingen, men ikke om det er positionslys eller kort lys. Vi ved heller ikke ved hvilke motoromdrejninger Voltmeteret viste 12,9 - 13,2 V. Ligeledes ved vi ikke ved hvilke omdrejninger han måler de 14,2 - 14,4 V, om det er med eller uden lys på og om det er med det samme Voltmeter han måler (som jo før var monteret på lyset), eller f.eks. med et håndholdt Voltmeter.

Trods disse manglende oplysninger afholder det altså ikke dig fra at konkludere på det...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Voltmeter

Indlæg af Torben Vester »

— tror bare at vi skal se frem til at det bliver MC tid igen. Vinteren og de mørke dage, kan gøre underlige ting ved folk......he he

Hilsen fra Kina
Torben
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Mange tak for dine input Bønne - super god info.
Når det bliver lidt varmere i vejret skal jeg jo nok have skilt og renset min forbindelser.

Per
Just do it!
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Hermed en lille update

Jeg valgte at installere et relæ til mit voltmeter, men via positionslyset så den kun var aktiv når der var tænding på. Jeg kan nu se alt strømforbrug, hvilket viste sig at være en kæmpe fordel. Det viste sig desværre også, at der var en fejl på min nye Schnabel regulator, som gjorde, at den periodisk satte ud. Her blev jeg glad for voltmeteret da jeg kunne se det med det samme, inden batteriet var tomt :-)
Minusset ved voltmeteret er, at man godt kan blive lidt fokuseret på det når man kører, men det aftager med tiden og nu er det bare et instrument.

Da jeg nu alligevel var igang har jeg samtidig monteret nedenstående "tågelygte", som fik sit eget relæ og tænd/sluk kontakt. Skulle pæreren pludselig springe en mørk aften er det ikke noget problem mere :-)
LED lygten kan sidde under kåben lige under forlygten - den er skabt til det:-)
http://www.ebay.co.uk/itm/2X-18W-LED-Wo ... SwAANY5oJX

Alt i alt var det super nemt at tilslutte, når først jeg fik styr på strømmen. Det største problem var at få monteret de 2 relæer - der er dælme ikke ret meget plads.

Per
Just do it!
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Voltmeter

Indlæg af John Sigh »

Hej Per.
Bare lige et godt råd.
Har du kontrolleret om der er plads til lygten hvis forgaflen går i bund.
Mvh.John
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Hej John

Det er kontrolleret - lygten er kun ca. 5 cm høj, inkl beslag.
Tænker, at hvis jeg skulle være så uheldig, at forskærmen banker op i lygten, så ligge jeg nok ved siden af cyklen alligevel, og så er det det mindste der er gået i stykker ;-)

Per
Just do it!
Besvar