Voltmeter

Spørgsmål eller tips.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Voltmeter

Indlæg af Per »

Hej

I sommer oplevede jeg desværre, at min ensretter stod af da jeg var på ferie og kort tid efter var mit batteri kogt tørt.

Jeg har derfor investeret i sådan en fætter så jeg kan følge lidt med inden det går helt galt.
http://www.ebay.com/itm/DC12V-24V-Car-M ... C_K00eKbHw

Spørgsmålet er hvordan den tilsluttes bedst? Hvis jeg tilslutter den direkte på batteriet kan jeg jo se hvis den lader med mere end. de ca. 14.4., men så aflader den jo også batteriet konstant. alternativt kan jeg tilslutte den forlygten, tændingslåsen?

Per
Just do it!
Tidligere_medlem_1

Re: Voltmeter

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg ville tilslutte den til positionslyset.

Jeg har monteret et relæ der bliver styret af positionslyset, hvor min varmehåndtag og det ene cigarstik køre over, der ville jeg også tilslutte et voltmeter, hvis det var mig.

Men, jeg har ikke noget voltmeter. Jeg har i stedet sat en Schnabel regulator på, den går aldrig i stykker og så er det ikke nødvendigt :lol:
Jeg har nemlig selv oplevet det samme. En CDI gik lige i udu samtidig med.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Voltmeter

Indlæg af yaknudsen »

Med mit kendskab til elektronik, og viden om strømforbruget på sådan nogle gammeldags lysdiodebaserede syvsegment displays vil jeg anslå et strømforbrug til et sted mellem 20 & 40 milliampere på sådan en dims. Dermed er der potentiale for fuldstændig afladning af et 11 Ah batteri på 1-2 måneder. Allerede efter 2-4 uger dage vil man altså risikere at stå med et halvtomt batteri der er i risikozonen for begyndende selvdestruktion.

Så ideen med et relæ der aktiveres af et tændt positionslys er absolut anbefalelsesværdig.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Voltmeter

Indlæg af Bønne »

Altså, nu synes jeg godt nok jeg har svært ved at se logikken efterhånden.

Afladning af batteriet forudsætter at voltmeteret er monteret direkte på batteriet, altså før tændingslåsen. Positionslyset er monteret efter tændingslåsen, så ved at montere voltmeteret her, er man altså sikret mod afladning. Hvad er ideen så i at montere et relæ, der iøvrigt trækker 150 mA over spolen, for at trække 20 - 40 mA til voltmeteret:?: (skal nok passe at det ikke trækker mere, det er jo kun en spændingsmåling med syv-segment display). Altså ca. 5 gange så stort strømforbrug for at sikre mod en afladning der allerede er sikret mod i forvejen :?: Og så samtidig skabe en del flere ledningssamlinger og dermed flere muligheder for fejl og dårlige forbindelser.

Jeg ville montere voltmeteret til 12V og stel hvor som helst efter tændingslåsen, men selvfølgelig et sted hvor der er konstant spænding med tænding på.

Relæer bruges ved større strømforbrug (såsom Lykkedals varmehåndtag og cigarstik), dels for at spare afbryderne/kontakterne for strømbelastningen, dels for at få så direkte en forbindelse fra batteriet og til forbrugeren typisk via kraftigere ledninger. At montere sådan et voltmeter via et relæ er i mine øjne både tåbeligt og total overkill :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Tusind tak for jeres input.

Efter episoden i sommer har jeg fulgt anbefalingerne her på siden og købt en Schnabel regulator nede hos Flemming :-) Man får i øvrigt en fantastisk service dernede :ok:

Tak for input ang. relæ, som jeg klart vil bruge når jeg får monteret ekstra kørelys.

Til voltmeter tilslutningen går jeg efter Bønne modellen.

Tak for hjælpen
Just do it!
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Voltmeter

Indlæg af yaknudsen »

Per skrev: Til voltmeter tilslutningen går jeg efter Bønne modellen.
Hvis formålet er at måle en nøjagtig batterispænding, og man vælger at måle spændingen et eller andet tilfældigt sted efter tændingskontakten skal man være opmærksom på risokoen for målefejl (spændingstab) som kan udløses af strømstyrken i kredsløbet samt den samlede elektriske modstand i tændingskontakt, ledningsføring, stikforbindelser og korroderede ledningsforbindelser.

Så længe man ikke har nogen nævneværdig modstand som følge af fejl og mangler i tændingskontakt, dimensionering af ledningsføring, korroderede ledningssamlinger og løse stikforbindelser, så er det antagelig fuldt tilstrækkeligt at benytte Bønne-metoden. Men målingen kommer altså til foregå ud fra den unuancerede antagelse at alle elektriske elementer befinder sig i en fejlfri tilstand. Det er naturligvis helt op til den enkelte om man vil leve med sådan en usikkerhed, men min erfaring antyder stærkt at teori og praksis desværre ikke altid følges ad.

Hvis man vil være helt sikker på at måle en retvisende batterispænding, med minimal risiko for ovennævnte målefejl, skal spændingen måles så tæt på batteriet som muligt, og helst uden andet forbrug på måleforbindelsen end spændingsmåleren selv, idet et yderligere strømforbrug vil kunne resultere i et spændingstab (og dermed en mulig målefejl) hen over den strømførende ledningsforbindelse samt et eventuelt kontaktsæt i et dertil benyttet relæ.

Altså, for den ultimativt robuste, fejltolerante, risikofrie og retvisende opkobling af batterispændingsmåleren vil jeg anbefale et separat kredsløb med et relæ der afbrydes når tændingen slås fra som udelukkende benyttes til spændingsmåleren og som er tilsluttet tæt på batteriet. Alternativt et separat kontaktsæt på et relæ som benyttes til at afbryde andre/større strømforbrugende enheder der automatisk ønskes slukket når tændingen slås fra.

Tåbeligt og overkill? Det synes jeg ikke, men der eksisterer tydeligvis mindst to forskellige vurderinger af den sag.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Voltmeter

Indlæg af Bønne »

Det har du jo i og for sig ret i, Yaknudsen. Men vil man foretage en så nøjagtig måling som du beskriver, gøres det nok ikke med sådan et Voltmeter som Per agter at montere... eller den type jeg selv har monteret på mine cykler. Så kræver det nok et kalibreret præcisions-måleinstrument/-multimeter.

Den type Voltmetre til montering på cyklen der her er tale om, er jo typisk udstyret med en enkelt decimal, altså en målenøjagtighed på 1/10 Volt. Dette er vel for de fleste almindelige motorcyklister nøjagtigt nok, da man vel mest er interesseret i om spændingsniveauet ligger fornuftigt i forhold til forventet og om det er stabilt. Om aflæsningen så har en målefejl på f.eks. 0,003 Volt er vel ganske uinteressant for flertallet.

Nu bruger du så som begrundelse for din monteringsmetode, at målingen så er fri for fejl forårsaget af dårlige forbindelser og deslige... men er det ikke lige præcis det vi monterer et Voltmeter for at kontrollere og afsløre? Hvis vi normalt har et nogenlunde stabilt spændingniveau og det så, enten over en periode, eller pludselig, ændrer sig markant, så er det jo nok fordi der er noget der ikke er som det plejer at være. Og det behøver jo ikke at være fordi den lader mere eller mindre end den plejer, det kan jo også være en fejl i ledningsnettet eller i en komponent der f.eks. trækker spændingen ned, eksempelvis pga. et øget strømforbrug. Ved så at tage action på det og undersøge installationen, kan man måske undgå at f.eks. spændingsregulatoren brænder af pga. overbelastning, da den jo skal håndtere og distribuere det ekstra strømforbrug.

Er man i øvrigt betænkelig ved at montere et Voltmeter pga. ovennævnte risici for fejl, så var det måske en ide at checke for om der skulle være dårlige/løse/irrede forbindelser i ens ledningsnet og evt. rense og smøre stik, inden der brænder noget af eller man strander en mørk og stormfuld nat in the middle of nowhere, fordi en ledning er faldet af...

Grunden til at jeg kaldte det tåbeligt var set udfra, som jeg også skrev, de ekstra samlinger der bliver i forbindelse med montering af et relæ udelukkende for Voltmeterets skyld. Samlinger der typisk bliver udført med klemkabelsko, der jo som bekendt ikke har den højeste beskyttelse mod fugt og som mange gange bliver klemt på med Harald Skralds det bedste værktøj, med deraf efterfølgende risiko for dårlige forbindelser. Med andre ord, man tilfører sit ledningsnet en hel del nye fejlmuligheder, for at få en spændingsmåling der er brøkdele mere præcis end uden relæet...

Og overkill, dels pga. den dobbelteffekt der ligger i at tænde/slukke Voltmeteret vha. relæet, når det i forvejen styres af tændingslåsen, dels pga. "logikken" i at påføre et forbrug på 150 mA for at aktivere et langt mindre forbrug (selvom vi virkelig er i småtingsafdelingen her :lol: ).
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Voltmeter

Indlæg af Nikolajsen »

Hmm, må være blevet senil...jeg synes der var et indlæg mere i går :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Lars N
Indlæg: 305
Tilmeldt: 23. sep 2012, 13:42
Geografisk sted: Rager ikk dig

Re: Voltmeter

Indlæg af Lars N »

Ro på folkens. :roll: Lykkedal har selv slettet det. Ingen af os administrator har gjort det. Go weekend :-D
fing2 fing1 I mangel af egen succes, er andres nederlag ikke at foragte. kslag :honda:
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Lidt update.

I går fik jeg monteret voltmeteret som jeg havde annonceret. Jeg satte det direkte på positionslyset. Det viste sig ikke at være en holdbar løsning da jeg kunne måle en ret stor forskel. Voltmeteret viste ca. 12,9 - 13,2, med lys på, hvor imod målingen direkte på batteriet viste 14,2 - 14,4, hvilket var den spænding jeg søgte. Jeg har sikkert nogle stik, samlinger der skal renses. Desuden havde jeg forbundet den et sted, hvor voltmeteret slukkede når jeg satte langt lys på :-(

Nu behøves det jo ikke være nemt før man har forstået logikken bag strømmen, men det er det så heller ikke.

Har godt nok set mange videoer på You Tube, men endnu ingen der fik lyset i mit hovede til at tænde.

Per
Just do it!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Voltmeter

Indlæg af Nikolajsen »

Lars N skrev:Ro på folkens. :roll: Lykkedal har selv slettet det. Ingen af os administrator har gjort det. Go weekend :-D
Aha, god information. Takker
I øvrigt er jeg helt rolig, bare forvirret....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Per
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. feb 2014, 20:58
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Voltmeter

Indlæg af Per »

Beklager, hvis jeg har bidraget til forvirringen Nikolajsen - kan godt se jeg lige skal være opmærksom på positionslys, nærlys og fjernlys ;-)

Fandt nedenstående video fra Stig på mototcykelgalleriet, som også beskriver metodikken i det i siger.

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/t ... tra_lygter

Per
Just do it!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Voltmeter

Indlæg af Nikolajsen »

Per, du er fuldstændig uden skyld i min forvirring.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Voltmeter

Indlæg af yaknudsen »

Per skrev:Lidt update.

I går fik jeg monteret voltmeteret som jeg havde annonceret. Jeg satte det direkte på positionslyset. Det viste sig ikke at være en holdbar løsning da jeg kunne måle en ret stor forskel. Voltmeteret viste ca. 12,9 - 13,2, med lys på, hvor imod målingen direkte på batteriet viste 14,2 - 14,4, hvilket var den spænding jeg søgte. Jeg har sikkert nogle stik, samlinger der skal renses. Desuden havde jeg forbundet den et sted, hvor voltmeteret slukkede når jeg satte langt lys på :-(

Nu behøves det jo ikke være nemt før man har forstået logikken bag strømmen, men det er det så heller ikke.

Har godt nok set mange videoer på You Tube, men endnu ingen der fik lyset i mit hovede til at tænde.

Per
Så det målte spændingstab ved at finde et tilfældigt sted efter tændingen viste sig altså at resultere i en målefejl på omkring 1,3 volt. Man kan dermed konstatere at modellen med at måle batterispændingen et eller andet valgfrit sted efter tændingskontakten bare ikke ikke holder i virkelighedens verden, og at spændingsfaldet i dit tilfælde er så betydeligt at det uden videre lader sig afsløre, selv af et relativt upræcist måleapparat med kun en decimal som feks. det der beskrives af trådstarter.

Det burde dermed få al teoretisk snak om kalibrerede præcisionsmåleinstrumenter til fuldstændig at forstumme.

Et relæ der kobler måleenheden direkte til batteriet via et kontaktsæt der ikke benyttes til andet, vil stadig kunne eliminere måleusikkerheden. Et brugbart 12v relæ med to kontaktsæt koster omkring 80 kroner (som THansen Varenr.: 40689 ), og så er der både et separat kontaktsæt til batterimåleren SAMT et ekstra ledigt kontaktsæt til senere udvidelser feks. ekstralygter, varmehåndtag, GPS og andet der også ønskes slukket automatisk når man afbryder tændingen. Husk også en sikring mellem batteri og relæ, feks via en sikringsholder (som THansen Varenr.: 40801), der benytter en standard fladsikring som kan anskaffes overalt. Eventuelle samlinger (og klemsko til relæet) bør ubetinget loddes, klem-muffer og 'strømtyve' er efter min mening ikke anbefalelsesværdigt til andet end midlertidige løsninger.

Det kræver naturligvis lidt ekstra ledningstrækkeri med relæ-modellen, og man skal tillige anskaffe noget ordentlig ledning med en kvadratstørrelse (tværsnit) der kan bære den strøm der skal forbruges uden at introducere et andet/nyt spændingstab. Desuden skal isoleringen kunne tåle både de mekaniske og kemiske påvirkninger, og det hele skal gøres ordentligt fast så det ikke hænger og dalrer. Men bortset fra det, er de elektriske forbindelser overordentligt overskuelige, selv med et forholdsvist begrænset kendskab til elektricitet.

Det ekstra strømforbrug i størrelsesordenen 100 mA som relæet introducerer er i praksis helt uden betydning idet dette strømforbrug kun vil forekomme når der er tænding på og det betyder for 99,99 procents vedkommende at motoren er igang og at den ekstra belastning der dermed pålægges generatoren er så forsvindende lille i forhold til den maksimale generatorkapacitet at det i praksis ikke har nogen nævneværdig betydning.

Så jeg anbefaler altså fortsat den såkaldt 'tåbelige overkill' metode med et relæ. Fordi den er rimelig upåvirket af ubekendte. Og fordi jeg af bitter erfaring ved, at stik, ledninger, kontakter og samlinger meget ofte degraderer over tid og brug, også selv om der er tale om oprindelige kvalitetskomponenter fra Honda.

Og så er den ged barberet, helt permanent, robust og pålideligt. Men det er selvfølgelig din motorcykel og dit valg. Jeg siger det bare.......
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Voltmeter

Indlæg af yaknudsen »

NB: Du skal være velkommen til at sende mig en PM via forummet hvis du har behov for en håndsrækning via mail eller telefon, og skulle det blive nødvendigt, så er der heller ikke så langt fra Køge til Vordingborg og tilbage igen at det udelukker en udflugt.

Men jeg har ikke lyst til noget der skal foregå udenfor i mørke, kulde, regn og blæst ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar