Strøm til GPS

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Bomme
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jun 2013, 23:24
Geografisk sted: Silkeborg

Strøm til GPS

Indlæg af Bomme »

Hejsa,

det har måske været oppe at vende før, men jeg har ikke kunnet søge noget frem herinde...

Jeg er ved at montere GPS på min TA, men er gået lidt i stå ved ledningsarbejdet til den :oops:

Hvor er det bedste sted at trække strøm til sådan en fætter? Jeg er stadig ren novice, når det kommer til skruearbejde på min MC, så gode (og så præcise som muligt) råd modtages med kyshånd :-D

/Claus
Ny i trafikken - pas på mig ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af Nikolajsen »

Først skal du beslutte om GPS'en skal have strøm hele tiden, eller først med tænding.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Strøm til GPS

Indlæg af Palle »

Som Nikolajsen så ganske rigtig svarer,skal du først tage valget som han beskriver :?:

Vælger du at have strøm på din GPS også uden du har tænding på din TA,så er det jo "bare" at tilslutte den direkte til + & - på batteriet.
Det er det nemmeste....og i min verden også en ok løsning :ok: (huske en sikring på + ledningen)

Min egen er monteret så den "kører over tændingen" ,men det blev den fordi at der sad en +ledning tapet fast på koblingskablet,
fra den "forrige ejermands" GPS ....så den lå jo lige til højrebenet :lol: 8-)
Så var det bare at sætte en stelforbindelse på til sidst.

Du kunne også søge på youtube :idea:
Der er masser af film om montage af mc-gps

God arbejdslyst :beer:
Chrome won`t get you home..
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af stig »

Den skal helt klar ind over tændingen, så den slukke når du slukke maskinen.

Det nemmeste vil være at du bare tager strømmen fra positions lyset lige bag på forlygten da du jo altid kan havde lys på når du køre alligevel.

Eller så kan du finde tændings signalet bag på sikrings boksen
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Strøm til GPS

Indlæg af jernhenrik »

Jeg har valgt den nemme løsning fra batteriet, da jeg aldrig kunne finde på at efterlade gps´en når jeg går væk fra motorcyklen.

Hilsen
Jernhenrik
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Strøm til GPS

Indlæg af Palle »

ja det har selvfølgelig også den fordel at man kan sidde "og lege med den" ... GPS altså :!: :!:
Uden at der absolut skal være tænding på... :ok:
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af Nikolajsen »

stig skrev:Den skal helt klar ind over tændingen, så den slukke når du slukke maskinen.
Hvorfor?
(og nu har du ikke nøde at skrive at det er fordi de små stifter/kontakt punkter nemmere tærer når der er spænding på hele tiden, den er jeg med på)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af stig »

Hvis man er så heldig at man har et skur eller værksted hvor motorcyklen står parkere er det jo ikke sikke man lige husker at tage gps en med end eller får slukke det, og så går de faktisk ikke lang tid før man har start problemer.

Har ikke lige målt strøm forbruget på min gps man hvis man kikke på det indbygget batteris drift tid så er det over 100mA også går der kun små to uger med den tændts gps i skuret så kan man ikke starte.

Så har jeg det også bedts med at når jeg slukker motorcyklen så slukker den helt ned så den ikke står og bruger strøm.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af Nikolajsen »

Okay så :-D
Jeg ville personligt være rimeligt irriteret hvis min GPS lukkede ned, hvis jeg stoppede for at drikke kaffe. Men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg har endnu ikke glemt min på motorcyklen, og hvis det skulle ske, så går jeg også forbi motorcyklen flere gange dagligt...
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af stig »

Der er man jo så forskellig. :beer:

men man skal jo gøre det som funger bedst for en selv
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Strøm til GPS

Indlæg af jernhenrik »

Jeg havde monteret min GPS (garmin zumo) direkte til batteriet. Desværre har det vist sig at den omformer der følger med bruger strøm i dvale tilstand. Resultat, et batteri der er så afladet at ikke engang laderelæet virker (10,7 volt). Det skal lige siges at der desværre ofte går uger mellem alpen bliver luftet.
Hilsen
Jernhenrik
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Strøm til GPS

Indlæg af stig »

stig skrev:Den skal helt klar ind over tændingen, så den slukke når du slukke maskinen.

Det nemmeste vil være at du bare tager strømmen fra positions lyset lige bag på forlygten da du jo altid kan havde lys på når du køre alligevel.

Eller så kan du finde tændings signalet bag på sikrings boksen
netop der for jeg altid forslå den her løsning
Besvar