Side 1 af 1

Tændrør - hvorfor iridium?

: 10. feb 2018, 10:09
af mogensl
I fortsættelse af det sørgmuntre emne: "Reservedelspriser = cowboyland" må jeg erkende, at min jagt på iridium tændrør har affødt en del kommentarer også fra gode venner. De kan kort sammenfattes til: "Hvorfor f.... bruge så mange penge på et tændrør..." Det satte jeg mig så for at undersøge, altså herunder om jeg virkelig er en tåbe, som lader mig forlede til at putte penge i griske tændrørsfabrikanters og forhandleres lommer. Resultatet trøster mig. I min søgen fandt jeg et indlæg, som på en rimeligt let fattelig måde forklarer, hvad det egentlig er, der sker, når processen, der fører frem mod en tændrørsgnist, går i gang.

Hvis du er interesseret, har jeg på http://www.smcc.dk i FORUM (TEKNIK - HONDA) forsøgt at oversætte væsentlige dele.
http://www.ex-500.com/37-how-s-fyi/314- ... 314?page=1

Afslutningen på det tidligere indlæg blev, at der dukkede 2 iridium tændrør op 1½ måned efter handlen med SparkPlugs. Dem fik jeg lov til at beholde, så nu har jeg 2 nye (dyre og danske) tændrør i motoren, 2 (gratis) nye på lager og 2 brugte, som efter 48.000 km ikke har antydning af slid på elektroden. De kan altid genbruges.

Tjulahop!
pens.en

Re: Tændrør - hvorfor iridium?

: 14. feb 2018, 13:40
af Carsten
Uha....det var stærk læsning :oops:
Jeg mærkede en let rødmen i kinderne mens jeg læste det ;-)
Men jeg blev klogere.....på alle områder.
Tak for info Mogens ...