Side 1 af 1

hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 31. jul 2018, 17:47
af Peter Z
Hej

jeg har opdaget en "revne" i min bagfælg på ca 10 cm hvor alu'en har rejst sig

er det noget der kan laves ?

eller hvor kan jeg finde et baghjul til en RD07


mvh
Peter

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 31. jul 2018, 20:54
af Povl
Hej Peter.
Er revnen udvendig eller indvendig på fælgen? Er den fra egerhul til egerhul?

Måske kan det svejses, men jeg tvivler på holdbarheden i det lange løb.
kslag

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 31. jul 2018, 21:20
af Peter Z
Povl skrev:Hej Peter.
Er revnen udvendig eller indvendig på fælgen? Er den fra egerhul til egerhul?

Måske kan det svejses, men jeg tvivler på holdbarheden i det lange løb.
kslag
det er udenpå og på et "ufarligt" sted - ikke i nærheden af et hul

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 31. jul 2018, 21:30
af Nikolajsen
Er det ikke bare irret?
Prøv at skrabe det af, og se hvad du finder. Hvis det er en revne, burde du kunne se revnen, når du har skrabet ned til ren alu.

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 31. jul 2018, 21:42
af Peter Z
en klog mand fortalte mig at det var "oxyderet" - alu har rejst sig med en skarp kant

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 01. aug 2018, 10:35
af yaknudsen
Peter Z skrev:en klog mand fortalte mig at det var "oxyderet" - alu har rejst sig med en skarp kant
Den kloge mand har ret. Oxidering er et ord som i reglen (men ikke altid) benyttes til at beskrive at et stof indgår i en kemisk reaktion med ilt.

Når jern går i forbindelse med ilt kaldes den rødbrune belægning for rust, når kobber, og kobberet i messing og bronze går i forbindelse med ilt kaldes den grønlige belægning for ir.

Rust danner en rødbrun opsvulmende, svampelignende og blomkålsagtig struktur som gør at ilt, vand og opløste salte let ophobes, fastholdes og trænger igennem til det rene jern under belægningen og derfor resulterer rust i den selvforstærkende effekt vi allesammen kender alt for godt.

Ir danner en mere robust grønlig belægning som i et vist omfang beskytter det underliggende metal imod gennemtrængning af ilt, så ir på kobber udgør et beskyttende lag som dog relativt let nedbrydes af svovlforbindelser og anden forurening i atmosfæren der typisk stammer fra afbrænding af svovlholdige brændsler samt vulkansk aktivitet og organisk forrådnelse.

Når aluminium går i forbindelse med ilt dannes en ultra tynd korrosionsbelægning som er uigennemtrængelig for ilt og dermed effektivt forhindrer yderligere oxidation, men da belægningen på aluminiummet er ekstremt tynd er den meget sårbar over for ydre påvirkninger.

Den tykke hvide opsvulmende belægning som vi kender fra aluminium er hverken rust eller ir, men derimod korrosion som skyldes af angreb fra vejsalt, svovlforbindelser og andre kemiske påvirkninger, der danner den opsvulmende porøse og pulveragtige belægning hvor opløste salte let ophobes og fastholdes, hvilket oftest skaber en selvforstærkende effekt der kan minde om rustens selvforstærkende effekt på jern.

Altså forskellige betegnelser, varierende effekter og årsager, men altsammen korrosion.

Fælles for de tre typer korrosion er dog, at hvis man vil undgå dem, så skal metallet overfladebeskyttes så det ikke kommer i kontakt med ilt og anden korrosionsskabende kemi. Det kræver altid (som i altid altid altid, og uden undtagelser) at korrosionsbelægningen fjernes helt ned til det blanke metal, og derefter tilføres en robust og korrosionshæmmende belægning.

Kemi der kan påsmøres/påsprøjtes - som feks. rustomdanner til jern/rust kan i nogle situationer forsinke udviklingen af et korrosionsangreb, men det vil aldrig (som i aldrig aldrig aldrig, og uden undtagelser) udgøre en langtidsholdbar løsning på korrosionsproblemet.

Aluminium er et metal som via forunderlige kemiske sammenhænge er særlig velegnet til anodisering, det vil sige at tykkelsen af aluminiummets 'naturlige' men ekstremt tynde og sårbare oxidationslag kan forøges (typisk ved elektrolyse). Se evt.: http://anodisering.dk/overfladebehandlinger/

Hvis der opstår en skade/ridse i et stykke anodiseret/overfladebeskyttet aluminium vil et opsvulmende korrosionslag under overfladebeskyttelsen sagtens kunne skabe noget der ligner en revne med forhøjede kanter, Men det behøver altså ikke at være andet end kanterne på den skadede anodisering som bliver presset ud af en underliggende løbsk korrosion.

Altså, følg Nikolajsens råd og skrab korrosionen helt væk, den skal aligevel fjernes hvis korrosionsangrebet skal stoppes. Derefter kan man passende kigge efter om der rent faktisk er tale om en decideret revne i metallet, eller blot et overfladisk korrosionsangreb der er ved at løbe løbsk inde under det korrosionsbeskyttende lag.

Undskyld for det meget lange indlæg, med de mange mange ord. Jeg ku' ik' la' vær' :-D

MVH
Amatørkemikeren

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 01. aug 2018, 15:32
af John Sigh
Du har sku for meget tid Knudsen ;-)

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 01. aug 2018, 16:24
af Peter AT
Skrab og børst alt det løse af, og fyld flydende metal i hullet, så kan du køre lang tid endnu :-)
Ikke noget at stresse over, en hel ordinær Honda sygdom.

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 01. aug 2018, 17:34
af Peter Z
Peter AT skrev:Skrab og børst alt det løse af, og fyld flydende metal i hullet, så kan du køre lang tid endnu :-)
Ikke noget at stresse over, en hel ordinær Honda sygdom.
lyder dejligt nemt ;-)

men kan den gå gennem syn med sådan en rep ?

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 02. aug 2018, 09:40
af yaknudsen
Peter Z skrev:men kan den gå gennem syn med sådan en rep ?
Få nu bare renset den korrosionsskade af. Så vil du med stor sandsynlighed kunne se at skaden kun er overfladisk. Gør derefter som peter AT foreslår. Så er den ged barberet.

Får du renset korrosionen helt i bund minimmerer du desuden risikoen for at korrosionen senere bobler lystigt videre nede under din fine nye overfladebehandling. Jeg ville ikke være det mindste bekymret for et syn, altså medmindre fælgen vitterlig er ved at falde fra hinanden. Men sådan en fælg er ufattelig robust, så det er næppe tilfældet!

Ikke mere snak, frem med skraberedskaberne og noget flydende metal. Inden du får set dig om er du i fuld fart på vej ud over stepperne, med et kæmpe smil der når fra øre til øre.

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 03. aug 2018, 10:38
af Preben 1970
Jeg vil mene at for at kunne bestemme skaden sikkert.Er det nødvendigt at afmontere dækket.Det er umuligt udefra at bedømme om korrosionen er nået til indvendigt i fælgen.Bliver det besigtiget indefra er det nemmere at bedømme om det overhovedet kan repareres eller det kræver en ny fælg.Korrosion er lidt ligesom rust det er ikke kun hvor du ser det men måske 5 cm på hver side det har bredt sig.Det er jo en kendt fejl på pd10 som er produceret i Italien hvor materiale og lakkvalitet desværre ikke er nær så go som de Japanske.Hvis du skal bruge en anden fælg er de desværre i temmelig høj kurs grundet den høje efterspørgsel.En mulighed var at finde 2 andre guldfarvede fælge de er meget bedre.Min pd 06 fra 1995 er fælgene så pæne som nye til trods for 23 års vind og vejr.

Re: hjæp til bagfælg - alu'en er gået i opløsning

: 03. aug 2018, 21:55
af Bønne
Det er jo et velkendt problem på TA og AT. Fælgene er lavet, ikke af aluminium, men af magnesium, det er let, men ikke særlig modstandsdygtigt overfor f.eks. salt. Ganske vist er de guldeloxerede, men da en egerfælg "arbejder", bliver eloxeringen slidt omkring egerne og fælgen begynder at korrodere. Der er ikke rigtig noget at gøre, med tiden æder det fælgen op.

Men du kan jo f.eks. strikke et par nye hjul op, som jeg har gjort her, med Excel fælge og rustfrie egere:

Billede