LED pærer i baglygte.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

LED pærer i baglygte.

Indlæg af iver »

Er der nogen der har forstand på strøm der kan sige om der skulle ske andet end mere lys i baglygten ved at sætte sådan en pære i baglygten? https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07 ... JKTN&psc=1

Altså vil jeg kunne ødelægge noget i ledningsnettet?

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af Tinning »

jeg har en kammerat der har skiftet til led hele vejen rundt på sin Kawasaki og det har ikke givet problemer ud over et nyt blink relæ og justering af forlygten


så jeg ville ikke være bekymret men hvorfor vil du have mere lys bag på ?


mvh Tinning
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af iver »

Tak for dit svar Ib. Jeg vil skifte fordi ham japseren med olielampen der bor inde i min baglygte er løbet tør for olie ;-) Med andre ord, så vil jeg gerne have mere lys bagud, for bedre at blive set. En bivirkning kunne måske være at nogen holdt lidt mere afstand i mørke.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af yaknudsen »

LED lyskilder bruger væsentligt mindre strøm end traditionelle pærer ved tilsvarende lysstyrke. Typisk er strømforbruget på en tilsvarende lysstyrke LED 'pære' reduceret til en fjerdedel (eller endnu mindre). Så en udskiftning til LED 'pærer' vil ikke give anledning til nogensomhelst bekymringer i forbindelse med ledningsnettet.

Bortset fra de originale blinkrelæer som typisk skifter blinkfrekvens hvis strømforbruget på 'pærerne' ikke passer sammen med det oprindelige design, så er der (rent elektrisk) heller ikke nogen problemer med udskiftning af de øvrige pærer.

Men der kan selvfølgelig være udfordringer med, hvorvidt LED 'pærerne' fungerer optimalt i forbindelse med reflektorer, paraboler og optiske linser som er udformet efter de oprindelige glødepærers lys-karakteristik.

Så rent elektrisk kan du altså roligt udskifte dine glødepærer til LED 'pærer'!

NB: I moderne biler er der ofte sensorer der måler strømforbruget for de enkelte pærer, og melder lygtefejl hvis strømforbruget ændres i forhold til det oprindelige design. Det kunne sagtens tænkes at mere moderne motorcykler har 'arvet' den samme teknologi, og at det derfor (teoretisk) kan føre til problemer på en mere moderne motorcykel. Men på gode gammeldags motorcykler er der heldigvis ikke den slags irriterende avanceret elektronik.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af iver »

Hej Knudsen og tak for dit svar.

Jeg endte med at droppe indkøbet, og sætte flere røde reflekser bagpå, det er en simpel løsning der ikke kan gå i stykker, og de må vel øge synligheden.


Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af Anders Thorsen »

Hej Iver
Har prøvet det med ledpærer det giver ikke mere lys end den tradtionelle pære jeg har en loggene dem må du få.
Jeg monterede stoplys i stedet for købt hos biltema monterede den på topboxen det virkede rigtigt fint.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af iver »

Hej Anders, var det også sådan nogle kinøjser pære ? Måske er det bae en dårlig ide med mere lys, man kunne risikere at blænde nogen så de ikke kunne se videre frem på vejen.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Anders Thorsen
Indlæg: 201
Tilmeldt: 17. jun 2011, 14:07
Geografisk sted: Børkop

Re: LED pærer i baglygte.

Indlæg af Anders Thorsen »

Ja det var lige hvad det var en rigtig dårlig ide og så var de tilmed dyre :snydt:
Besvar