Affjedring.
Affjedring.
Er der nogen der kender til nogen tommelfingerregel om hvornår man skal skifte sine fjedre i forgaffel og bagdæmper?
Og nej de er ikke gået i bund endnu
Mvh Iver.
Og nej de er ikke gået i bund endnu
Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
Re: Affjedring.
Hvis du har en værksteds håndbog tror jeg der står min mål på fjedre.
Mvh John Sigh.
Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Re: Affjedring.
Det tjekker jeg lige John
Jeg har også prøvet at nørde i om min affjedring passer til min vægt, udfra nogle formler med hvor meget cyklen skal "sætte" sig når jeg sætter mig på den, men jeg har ikke helt gennemskuet det endnu. Nogen der har en simpel forklaring på det?
Mvh Iver.
Jeg har også prøvet at nørde i om min affjedring passer til min vægt, udfra nogle formler med hvor meget cyklen skal "sætte" sig når jeg sætter mig på den, men jeg har ikke helt gennemskuet det endnu. Nogen der har en simpel forklaring på det?
Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
-
- Indlæg: 134
- Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
- Geografisk sted: Grenå
Re: Affjedring.
Affjedringen skal sætte sig ca 1/3 fra helt ubelastet til køreklar med fører. Den 1/3 del affjedringen sætter sig gør at hjulene kan få fat i underlaget når du kører over en fordybning i underlaget. De 2/3 dele er for at forhindre at hele mc bliver kastet op i luften når man rammer en forhøjning. Derfor er en lang fjedervandring en fordel i terræn, den kan simpelthen sluge større huller og knolde uden at påvirke motorcyklen. Olien i dæmperne sørger for at bremse bevægelserne så der ikke opstår en vuggende bevægelse men stopper bevægelsen hurtigst muligt. Hvis fjedre er slappe og olien for tynd vil man opleve en meget urolig og ustabil kørsel. Så sammen med dækkene er affjedringen nok det vigtigste for en sikker og komfortabel kørsel.
Håber det giver mening.
Hilsen
Jernhenrik
Håber det giver mening.
Hilsen
Jernhenrik
Re: Affjedring.
Hej Henrik, er det så 1/3 af den fjedervandring cyklen er opgivet til at kunne give?
Mvh Iver
Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
-
- Indlæg: 134
- Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
- Geografisk sted: Grenå
Re: Affjedring.
Ja, hvis der er opgivet en fjedervandring på 210mm skal den sætte sig ca 70mm når du sidder på motorcyklen.
Hilsen
Jernhenrik
Hilsen
Jernhenrik
Re: Affjedring.
Tak Henrik, så forstår jeg det hele meget bedre, jeg må i gang med tommestokken
Mvh Iver.
Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
- Lasse Pedersen
- Indlæg: 711
- Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
- Geografisk sted: Brøndby
Re: Affjedring.
Goddag HARK
Jeg siger også tak for forklaringen, den giver også mening for mig.
Til Iver kan jeg oplyse at da jeg forige efterår målte mine fjedre i forgaflen var de ca. 5 mm korter end hvad der oplyses en par nye er.
Som Tinning skrev i en anden tråd, så over raskes man af virkningen af ny olie i forgaflen.
Jeg fik anden bag dæmper på for en del år siden og kan ikke rigtig sige om jeg bør få den efterset, det er en dæmper lavet til min TA. med passager og oppakning, altså de maks. kilo en TA. må køre med.
Jeg syntes en for blød bagdæmper med tilbage løbet mod minus giver en usikker fornemmelse når man drejer/svinger, og accelerere, en for hår dæmper med meget mod plus giver en skridnings fornemmelse.
Noget af det sammen som Jernhenrik beskriver ved terræn kørsel, bestemt ikke at forveksle med motocross hvilket JEG ikke syntes TA en egner sig til.
Min dæmper kan ikke så let stillet så det er jo en smagssag og en førelses fornemmelse hvordan JEG stiller min bag dæmper.
Selv venter jeg på Gummi manchetter til min forgaffel, så når de kommer skal der også skiftes olie på forgaflen.
Nogle køre "bare" jeg har set et par udsendelser om den svenske formula 1 køre Ronny Petterson, ja han sagde når hans ingeniører spurte, hvordan skal vi stiller din bil? Rommy Petterson svarede, Som Mario Andretti´s.
Jeg siger også tak for forklaringen, den giver også mening for mig.
Til Iver kan jeg oplyse at da jeg forige efterår målte mine fjedre i forgaflen var de ca. 5 mm korter end hvad der oplyses en par nye er.
Som Tinning skrev i en anden tråd, så over raskes man af virkningen af ny olie i forgaflen.
Jeg fik anden bag dæmper på for en del år siden og kan ikke rigtig sige om jeg bør få den efterset, det er en dæmper lavet til min TA. med passager og oppakning, altså de maks. kilo en TA. må køre med.
Jeg syntes en for blød bagdæmper med tilbage løbet mod minus giver en usikker fornemmelse når man drejer/svinger, og accelerere, en for hår dæmper med meget mod plus giver en skridnings fornemmelse.
Noget af det sammen som Jernhenrik beskriver ved terræn kørsel, bestemt ikke at forveksle med motocross hvilket JEG ikke syntes TA en egner sig til.
Min dæmper kan ikke så let stillet så det er jo en smagssag og en førelses fornemmelse hvordan JEG stiller min bag dæmper.
Selv venter jeg på Gummi manchetter til min forgaffel, så når de kommer skal der også skiftes olie på forgaflen.
Nogle køre "bare" jeg har set et par udsendelser om den svenske formula 1 køre Ronny Petterson, ja han sagde når hans ingeniører spurte, hvordan skal vi stiller din bil? Rommy Petterson svarede, Som Mario Andretti´s.
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby
Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.
Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brøndby
Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.
Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp