Forlængelse af benzinpumpens liv

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Forlængelse af benzinpumpens liv

Indlæg af Nejmann »

(nu i den rigtige gruppe)
På samme side som PAVJ linkede til (under Udstyr) vedrørende hjemmebyggede alu-tasker, er der også en beskrivelse af, hvordan man får benzinpumpen på AT'en til at holde!
Læs mere her

I korte træk er "fejlen", at en elektrisk kontakt inde i pumpen er belastet med hele 50W. Det betyder en ret stor gnist hver gang kontakten slutter og bryder, og det slider simpelt hen kontaktpunkterne i stykker. Løsningen er at montere et relæ ved benzinpumpen.

Det er også beskrevet hvordan man kan rede en ødelagt pumpe. En metode jeg har tænkt mig at afprøve på Halds døde benzinpumpe.

-Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Benzin pumpe....

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kåre

Måske vi skal prøve forbyggelsesmetoden på min Twin, før den står af?

Mvh Søren
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzin pumpe....

Indlæg af Veset »

Søren Dahl skrev:
Måske vi skal prøve forbyggelsesmetoden på min Twin, før den står af?
En forebyggelsesmetode er at aldrig køre tanken tom, så skulle der ikke være nogen problemer.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Veset

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Veset

Det lyder bare rigtig godt - det vil jeg huske, tak for tippet!

Indtil vidre nøjes jeg med at køre på min TransAlp, min africaner må ikke endnu - men når jeg lige har købt aktier i ulandshjælp, dårlige veje, fodboldklubber, (nedskæring af) sygehuse, udlandsgæld - you name it, alias registeringsafgift, så må jeg ;-)

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Benzin pumpe....

Indlæg af Nejmann »

Veset skrev:En forebyggelsesmetode er at aldrig køre tanken tom, så skulle der ikke være nogen problemer.
Det slider i hvert fald meget på pumpen, hvis den kører tør. Men også ved almindelig drift skulle der være en risiko for at kontaktpunkterne inde i pumpen bliver gnistet bort.

Om der skal opereres på din nye AT, Søren, kan vi jo kigge på, når jeg har dissekeret pumpen fra Halds cykel.

-Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Kåre

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kåre

God idé.

Mvh Søren
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Forebyggende behandling.

Indlæg af yaknudsen »

I gode gamle dage hvor man benyttede en lignende kontakt (knikseren) til at styre tændingen (dengang før transistoriseret tænding) havde man nogenlunde samme problem med at kontakterne blev ødelagte.

Problemet skyldes at der induceres en meget høj spænding når strømmen afbrydes, hvilket skaber en langvarig gnist mellem kontakterne. Det problem blev delvist afhjulpet ved at placere en kondensator hen over kontaktens to poler.

Hvis der ikke findes sådan en kondensator i forbindelse med benzinpumpen (gør der det ?), vil jeg uden at skamme mig påstå at tilføjelsen at en sådan kondensator ville forlænge levetiden af kontakterne betydeligt. En kondensator beregnet til feks. tændingen på en gammel Mercedes burde kunne hjælpe. Og nogle stykker koblet i parallel ville sikkert være endnu bedre.

Er kontakterne allerede brændt - hjælper det selvfølgelig ikke.

Husk iøvrigt at sådanne kondensatorer ikke holder evigt, de går faktisk i stykker - og det er umuligt at se og måle om de fungerer som de skal hvis man ikke har det rette måleudstyr.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
leif

Indlæg af leif »

Så røg benzinpumpen på varaderoen jeg gik istå nede ved følle strand og måtte hentes med trailer træls når det var den første tur i år.
så røg den over til bent i lystrup hvor han efter 5 sec kunne konstatere at det var benzinpumpen der var røget

han fandt så ud af at pumpen til en honda vfr var den samme, der var bare en forskel at ledningen på pumpen var meget længere på varaderoen's.
så lidt lodning af den gamle ledning over på den nye pumpe så var det klaret
og jeg kunne køre igen pumpen til vfr'en koster ca 500 kr mindre en en til varaderoen så der er da lidt sparet der

så nu har jeg en Honda xl1000 vfr varadero :roll:
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Benzin pumpe....

Indlæg af Søren Dahl »

Kåre, hvordan gik det egenteligt med Halds benzin pumpe - fik du pustet liv i benzin pumpen?

Jeg skal også have gjort noget ved min egen cykel, så den ikke pludselig står af på langtur. Måske vi en dag lige skal prøve at gøre som omtalt i dit indlæg tidligere og montere et relæ på AT'eren. Er der andre som har haft problemer med benzin pumpen - ud over Hald og Leif?

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Benzin pumpe....

Indlæg af Nejmann »

Søren Dahl skrev:Kåre, hvordan gik det egenteligt med Halds benzin pumpe - fik du pustet liv i benzin pumpen?
Ja, det gjorde jeg. Elektrisk fejlede pumpen ikke noget; der var lidt slid at se på kontaktpunkterne, men ikke noget alvorligt. Til gengæld havde 'indsugningsventilen' sat sig fast. Det er vist en lille gummibold, der skal åbne hver gang pumpen suger benzin ind. Men efter nogen måneders (?) stilstand havde bolden sat sig så fast, at pumpens vacuum ikke var nok til at trække den løs. Lidt trykluft løsnede den, og så kunne pumpen pumpe igen.
Søren Dahl skrev:Jeg skal også have gjort noget ved min egen cykel, så den ikke pludselig står af på langtur. Måske vi en dag lige skal prøve at gøre som omtalt i dit indlæg tidligere og montere et relæ på AT'eren.
Tja. Så vidt jeg har forstået, opstår den elektriske fejl næsten udelukkende, når pumpen får lov at køre uden benzin. Hvis man bare er opmærksom på det, tror jeg ikke faren for nedbrud er overhængende. Men der kan andre måske korrigere mig.

Skal man være (næsten) helt sikker, kan man jo montere en reservepumpe et sted, så man bare skal bytte om på et stik og to slanger hvis uheldet er ude. Så er man også sikret mod mekaniske fejl.
Eller den billige løsning: Man kan have en slange-forbinder med sig, så man kan køre udenom pumpen. Så bliver den brugbare tank-kapacitet bare lidt mindre.

mvh Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fint.

Indlæg af Søren Dahl »

Inden vi kører på langtur, kan vi jo lige kikke lidt på mulighederne for at redde en eventuelt uheldig situation i forhold til benzin pumpe nedbrud på vores årlige skruedag inden vi tager af sted.
8-)

Mvh Søren
Besvar