Mærkelig lyd!!!

Spørgsmål eller tips.
Tom

Mærkelig lyd!!!

Indlæg af Tom »

Hej!

Jeg har lagt mærke til, at min AT'er giver et lille slag/stød i motoren (lyder som om det kommer fra gear kassen), når den er kold og jeg kobler ud og giver friløb x-antal meter, f.eks. hen mod et kryds, og jeg så giver lidt mellemgas, kan jeg høre den slår, giver et slag/stød i tandhjulene i gearkassen.

Det er lidt svært at beskrive, men jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Det er en AT'er fra '93, gået 57,000 km.

Hvad er det????
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Det kunne godt lyde som om at den olie du kører med er meget "stiv" når den er kold, =forkert viskositet/forkert olie. Så vil olien mellem koblingsplader ikke rigtigt slippe, og derved trække i tandhjulene.
Hvis du prøver at stoppe, mens den er i gear, og med trukket kobling "trækker" den så lidt fremad ?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Gearkasse er mærkelig.

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg har også en mærkelig oplevelse med min twin - der er et frigear mellem 4-5 gear hvis man mærker godt efter, og i mit tilfælde er det jo ikke fordi dyngen er slidt op, den har kun kørt 16,5 K - min gamle alp havde også frigear forskellige steder hvor der normalt ikke er frigear.

Det er bestemt ikke noget problem på twin'en blot mærkeligt synes jeg.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Alt efter hvordan sådan en gearkasse er bygget op, kan der godt være et punkt mellem gearne, hvor ingen af tandhjulene er i indgreb ( hverken med hinanden, eller noter på akslen)= "frigear" men det er marginalt med "pladsen" mellem tandhjulene, så man skal ikke flytte ret meget på gearpedalen før den "børster tænder"
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Tak

Indlæg af Søren Dahl »

Endnu engang tak.

Mvh Søren
Tom

Indlæg af Tom »

Den trækker ikke ved udkobling og stands. Den har fået skiftet olie for mindre end 1000 km siden, en fuldsyntetisk 5/40 olie, så det burde vel være iorden eller hvad? Den bruger iøvrigt ikke en dråbe olie.

Det skal siges jeg kører mange korte ture (6 km) på den. Og det er først noget jeg har lagt mærke til her de sidste 14 dage.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Tykkelsen af olien.

Indlæg af Søren Dahl »

Den korrekte olie er i følge Honda en 10/40, men det har vel ikke noget at sige at du kører med en 5/40 ??

Hvordan er det nu olier virker - hvad fortæller tallene??

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

joe altså... ( er kun 99% sikker på at denne forklaring er fuldstændig korrekt :oops: ) tallene fortæller noget om viskositeten på olien når der er henholdsvis kold og varm. (så langt er jeg sikker) Altså en 5/40 er flyder bedre når den er kold(5 tallet) end en 10/40 (10 tallet), men når den er varm er det samme viskositet (40). Altså jo lavere første tal= mindre stiv når den er kold, og jo højere sidste tal=mindre flydende når den er varm. Eller med andre ord, jo større forskel på tallene, jo mindre påvirker varmen olien's viskositet.
Men nu er det ikke sådan at man skal gå ud og købe den olie med mindst/størst tal, og tro at det er det bedste til ens motor, en olie kan sagtens blive for tynd til en bestemt motor, og dermed ikke smøre godt nok. Som udgangapunkt, brug det som fabrikanten foreskriver. Kører selv med en 20/50 olie på vifferen (en special til oliebadet kobling)

Er der nogen derude, der kan bekræfte denne forklaring?

Med hensyn til Tom's problem har jeg ikke lige nu, andre teorier :-(, andet end at den olie der er på, er meget tynd. (og det er jo modsat det første jeg skrev :shock: ;-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Rotax 655

Gearkasseproblemer på AT

Indlæg af Rotax 655 »

Kære alle

Som udefrakommende læser med hensigt at købe en AT RD07 bliver
jeg lidt skræmt over at læse om div. gearkasseproblemer på AT.
Har selv kørt på div. Yamaha produkter i mange år og har aldrig haft
nogle gear/transmissionsproblemer.
Er der nogen grund til bekymring ??

Hvordan ligger landet med reservedelsleverance samt prisniveau på
disse sammenlignet med andet fra Japan ??

Er motoren på AT RD07 nem at vedligeholde for "gør det selv " ejeren
Har en god portion teknisk snilde.
Og til sidst: Har motoren indbygget de-kompressionssystem for at lette
arbejdet for startermotoren ?. Mvh. Wurtz- Næstved.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Nej der er ingen de-kompressions system på sådan en, starteren har de kræfter der skal til.

Med hensyn til holbarhed, er der ingen grund til bekymring, disse motorer har ry for at holde rigitg mange kilometer, men der vil selvfølgelig være undtagelser ind i mellem (men ikke så mange som andre mærker ;-) ).

Der skulle ikke være nogen problemer, for en med teknisk snilde, at vedligeholde sådan en motor.

Pris niveau kender jeg ikke.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Africa Twin

Indlæg af Søren Dahl »

En africa twin er den bedste motorcykel der findes - køb en!

Mvh Søren
Tom

Indlæg af Tom »

Hej Wurtz-Næstved!

Nu skal du ikke læse det som om AT'eren er fyldt med fejl. Måske nærmest tværtimod! Har du surfet lidt i forum'et vil du se at jeg har efterlyst generelle fejl på AT'eren. Der er, så vidt jeg vurderer, kun en, nemlig benzinpumpen. Men det er jo langt fra alle AT'er der har den. Min f.eks. har gået 58.000 km og pumpen fungerer upåklageligt. Og svarene fra de andre HARK'ere viser jo det samme. Og jeg har indtryk af at rigtig mange af dem ved hvad de taler om. Selvfølgelig er man vel lidt "farvet" i sin omtale om sin egen MC'er, men der er altså også andre der har bemærket AT'erens pålidelighed, f.eks. det svenske blad MC-nytt. De har en artikel hvor de skamroser den.........hvilket minder mig om at jeg skal nok få den skannet ind så alle interesserede kan læse den.

Køb du trygt en AT'er. Den vil ikke skuffe dig.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Enig.....

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg er meget enig!

Mvh Søren
Nichof

ekstra frigear

Indlæg af Nichof »

Det nævnte "ekstra frigear" er ikke en enestående ting for en AT - faktisk er det et temmeligt velkendt problem ved rigtig mange MC'er - så meget at et firma har udviklet ombygningskit for at undgå det. Den korte version af forklaringen er at skiftestjernen (aner ikke hvad den ellers hedder) og fjederen som skal holde gearet på plads i denne er for dårligt lavet, således at den kan "lande på toppen" og derved stille skiftergaflerne sådan at de ikke er noget indgreb i gearkassen.
For de meget interesserede se: www.factorypro.com under produckts og så ShiftSTAR EVO. Der er en rigtig god og forståelig forklaring.
Nikolajsen; du må kende det fra VFR klubben ( og sikker også fra din VFR)

Niels
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Nichof

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Nichof

Tak for din tekniske indsigt - har været inde på hjemmesiden. Bliver problemet for stort en dag ved jeg hvordan jeg kan løse det - fint. Tak.

Mvh Søren
Besvar