Mærkelig lyd!!!

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja Nichof, det har været oppe på VFR siden, hvor dem der har prøvet det siger det er godt. Kender ikke problemet fra nogen af mine egen mc'ere, undtagen fra den gang jeg kørte motocross, hvor et hurtigt gearskifte kunne betyde forskellen på en første og anden plads, Og har ikke prøvet nogen der havde det monteret. Og ville af den grund ikke bringe det op, da det ville være andenhånds (eller værre) erfaringer.
Specialt på min allerførste 50 ccm crosser med Sachs motor, var dette et problem, ikke stort meeen. Det var netop den "tromle" med tilhørende gafler der hurtigt blev slidt. Derved opstår dette "frigear" mellem tandhjulene.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Nichof

Indlæg af Nichof »

For mit vedkommende er det også andenhånds viden, ikke forstået på den måde at jeg ikke kender til problemet, nærmere at alderen efterhånden har gjort at behovet for de helt hurtige gearskift i kanten af det røde felt knapt så væsentlige som de har været.
Min nuværende "mudderchopper" en Honda NX650 har bestemt også problemet, men med 91000 km på klokken ligger det i kategorien "aldersmæssige særheder" og det er jo noget vi alle får :-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Nichof.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Nichof

Hvordan kører sådan en NX650 og hvor mange km har du kørt af dem? Hvor meget er der gjort ved cyklen - har den været åbnet før??

Jeg kunne (engang) langt ude i fremtiden godt finde på at købe mig en Dominator som cykel nr 2 - synes den er vildt fed og har en herre godt lyd med de rigtig potter. Den skulle også motormæssigt være bedre end DR BIG 750, som jeg også har haft på tankerne.

Fælles for begge cykler er dog, at de er ret dyre som vintercykler.

Mvh Søren
Nichof

Indlæg af Nichof »

Hej Søren.

Min Domi er en 89 (UrDomi) jeg har kørt ca 30.000 af de 91.000 den har kørt.
Den fik ny cylinder, stempel, og ventiler ved 22.000 - en garantireperation fra Honda Tyskland, og i vinters havde jeg toppen af, ikke fordi den var slidt, men en af topboltene var blevet træt og var knækket. Ved samme lejlighed fik den lige ordnet ventiler. Slitagen i cylinderen blev målt og ud fra det skulle der være mindst 100.000 km endnu. Af problemer kan jeg nævne en gearkasse som hyler i andet gear (teori: Den har kørt meget bykørsel ved den tidligere ejer) men ellers ingen problemer.
Jeg er rigtig glad for den, den er handy i byen, sjov i terrænet, og som du selv nævner - Lyden er fed!
Naturligvis er det ikke en racer, på gode dage napper den 160 på klokken, men det er ikke sjovt! 130 er en fin crusingspeed på sådan en og det kan den gøre i timevis.
Jeg har en ven som kører TA og objektivt vurderet er Dominien noget kvikkere en TA'en.
OBS. punkter på en Domi: De er slemme til at snuppe knastaksler hvis man ikke er over dem med olie og olieskift (termin: 3000 km) De bruger alle olie, min bruger ca 3/4 l på 1000 km mere hvis jeg kører råddent på den. Forgaflen er "smattet" (samme som der sidder på TA) men eller er der ikke rigtigt nogen punkter der er kritiske på dem.
Hvis du leder efter en, skal du se på de gamle, før 91 - de er bedst udstyret mht. affjedring (justerbar bagdæmper) og har smørenipler i linksystemet, samtidig har de rustfrie forrør og størst åbning i potterne = bedst lyd.
Hvis du kommer i nærheden af Horsens er du velkommen til at prøve kamelen.

Hilsen Niels
P.s. Hils Stig fra Harrys Motorservice - jeg var engang i starten af 70'erne fejedreng der, da det stadig lå på Århusvej og Harry var i live, du ved dengang en Bonneville var en hysterisk kværn :lol:
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Niels

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Niels

Skal vi da ikke bare lave en tur samme en dag - kunne være herre fedt. Så kunne du køre på min Africa Twin og jeg kunne køre Dominator. ?

Tak for oplysningen - det lyder som en rigtig fed kværn. Jeg vil gå efter de gamle hvis jeg skulle købe en engang.

Jeg skal nok hilse Stig når jeg ser ham. Stig har desværre fået kræft :-( - og det går ikke alt for godt for ham - han ser godt nok brugt ud.

Mvh Søren
Nichof

Indlæg af Nichof »

Det må vi bestemt gøre, men mon ikke det først bli'r til foråret, jeg syntes vejrudsigten er noget skummel.

Trist at høre om Stig, jeg husker ham som en lettere korpulent fyr, som snakkede sjovt og altid var i godt humør.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Nichof

Indlæg af Søren Dahl »

Han var engang korpulent, men det er han bestemt ikke mere - desværre. Men hans humor fejler bestemt ikke noget - tvært i mod - han har godt nok oprejst pande, selvom det måske ser sort ud. Fed attetude.

Mvh Søren
Besvar