Batteri

Spørgsmål eller tips.
Tom

Indlæg af Tom »

Altså uden afmontering af batteriet?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis man skal have laderen på hele tiden er det vigtigt at det er en "klog" lader, der holder op med at lade når batteriet er ladet helt op, eller skader det mere end det gavner. De fleste kloge ladere sætter efter opladning en mindre forbrug på batteriet, for atter at lade op når der er ved at være fladt.

Jeg gør overhovedet heller ingen ting ved stilstand, dog starter jeg den ca. hver 14 dag. og kører så længe med den at ventilatoren starter. (Bare for at være sikker på den er ordentligt varm).
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Lortebatteri

Indlæg af yaknudsen »

Så måtte Albert have et nyt batteri. Kunne pludselig slet ikke trække starteren rundt. Spænding ellers OK (12 Volt), og lader tilsyneladende fint når motoren (efter start med startkabler) kører (14,8 Volt) men dykker til lige over 8 Volt når det forsøger at trække starteren rundt.

Købte et originalt batteri (Yuasa YTZ12S) hos en Honda forhandler til den nette pris af 1.220,- stakater. Jeg var dum nok til ikke at spørge på prisen da jeg bestilte - ellers havde jeg måske fundet et andet og billigere batteri.

Nu snurrer starteren hurtigere rundt end nogensinde, så mit batteri var formodentlig allerede skadet da jeg købte Albert fabriksny i Februar 2006.

Jeg har aldrig før været ude for et batteri med så kort levetid, og har helt ærligt ikke længere meget fidus til de der vedligeholdelsesfrie nymodens påhit. Maskinen har aldrig stået stille mere end max. 14 dage (ikke hos mig, men muligvis hos forhandleren inden jeg fik Albert leveret), og batteriet har aldrig været bare i nærheden af at være kørt "fladt" medens jeg har haft ansvaret for det. Suk.

Ovennævnte illustrerer ganske godt at der ikke er nogen garanti for at EET batteri opfører sig på same måde som ET ANDET batteri selv om det måtte være af nøjagtig samme type, og at man ikke kan regne en disse med alle de der tommelfingerregler.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

1220kr. for et batteri :shock: :shock: :shock: :shock:
Det er sgu da svineri at forlange så meget for et batteri.....bare min mening... :evil: :evil:

Henrik...
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Henrik Hald skrev:1220kr. for et batteri :shock: :shock: :shock: :shock:
Det er sgu da svineri at forlange så meget for et batteri.....bare min mening... :evil: :evil:

Henrik...
Det er listeprisen for mærkevaren med Honda symbolet på hos forhandleren.

Men det er dumt at betale den pris når et uoriginalt (og sandsynligvis mindst lige så godt) batteri koster 85 Euro (ca. 635 kr.) hos Louis i Tyskland.

Den fysiske størrelse på batteriet til en 2006 Transalp er lidt usædvanlige, så jeg kunne ikke finde andre alternativer - og havde ikke fantasi til at forestille mig at et originalt batteri ville koste næsten det dobbelte af hvad det uoriginale koster hos Louis.

Lad det være en lærestreg for mig, og en erfaring som er videregivet til alle jer andre.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Torben

Indlæg af Torben »

Hej
Transalp-batteriet er ikke særlig specielt; det er med i MC-Nøglen og jeg gav under 400 kr. ved den lokale mc-forhandler. Ikke for at ærgre dig mere, men til oplysning for andre.

TA-hilsen Torben
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Transalp batteri

Indlæg af yaknudsen »

Torben skrev:Hej
Transalp-batteriet er ikke særlig specielt; det er med i MC-Nøglen og jeg gav under 400 kr. ved den lokale mc-forhandler. Ikke for at ærgre dig mere, men til oplysning for andre.

TA-hilsen Torben
Tja, det er rigtigt nok. Batteriet er med i MC nøglen. Og der står det til 924 kr.
Så hvis jeg havde været mere vågen kunne jeg have sparet 300 kr.

Det der batteri til under 400 kroner, hvad er det for noget. Det kunne vi godt
tænke os at høre lidt mere om. Altså ikke bare at det er 12 volt, firkantet og
sort (og kaldes et Transalp batteri). Passer det også ordentligt til en XL650V6
eller snakker vi kun de tidligere modeller.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Torben

Indlæg af Torben »

Så har jeg også kigget i MC-Nøglen for lige at blive opdateret:
Der er 2 priser; den billigste er Max's "eget" produkt og den dyre er YUASA's. Hvad forskellen er,er hermed åbent til diskusion. Min fornemmelse er, at det som med mange andre reservedele til biler og mc-er er den samme fabrik, der leverer varen i to udgaver, en til salg som dyr "original reservedel" og en anden som uoriginal ditto. Det har andre måske et bedre bud på ???
Til priserne: Fra kataloget 07:

Batteri til Transalp årgang 87-93 koster hhv. 299,- og 384,- kr.
- - - - 94-00 - - 261,- og 318,- -
- - - - 00-? - - 691,- og 1211,- kr.

Ud fra disse tal kunne man jo begynde at fundere over mangt og meget - det skal jeg dog undlade lige nu.
Torben
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Tak for opdateringen. Teorien med "original" og "kopi" reservedel passer
meget godt med de erfaringer som de fleste af os nok har gjort. Og uanset
om den "kopien" er fremstillet på samme fabrik eller ej, så er det min
personlige erfaring at der sjældent er den helt store forskel i kvaliteten
mellem "kopi" og "original".

Hvis jeg havde vidst hvad jeg ved nu, havde jeg helt sikkert investeret i den
billige model til 691 kroner i stedet for Yuasa mærkevaren til 1220 kroner.
Så forhandleren har strengt taget ikke taget for meget for varen, men jeg
har derimod købt en unødvendigt dyr vare.

Så ka' jeg lære det. Og måske kan andre undgå at begå samme dumhed
som mig, hvis de altså læser denne tråd.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej.
Lige lidt omkring batteri debatten.
Inden jeg for 17 måneder siden pakkede min Transalp ned, monterede jeg et nyt og fuldt opladet Yuasa batteri.
Efter 17 måneder i en mørk i en krydsfiner kasse, en rejse halvt rundt om jorden - var der sgu strøm på batteriet....!! Faktisk nok til at turne motoren rundt.......det er da imponerende...
Efter efterfyldning af vand og en opladning, ser det ud til at fungere perfekt.... men hvor længe, ved jeg naturligvis ikke.
Jeg betaler gerne lidt mere for et kvalitets batteri - en MC uden kick starter er sgu lidt træls uden strøm...... (jeg er heller ikke gode venner med MC'er med kickstarter som eneste start kilde....)
Og jer tror, at der er en forskel på billige og lidt dyrere batterier - man hvad er dyrt, hvis man har en MC til 130.000 der ikke kan starte....??

Hilsen
Torben - Kinesien
Lau

Indlæg af Lau »

Hej.

Nu er mit batteri på min TA helt færdigt efter 2 sæsoner, allerede efter den var til service ved godt 1000km begyndte der at mangle power ved opstart, nu har den kørt 7500, men jeg tror at det ur tapper mere end man lige regner med når den bare står der og står.
Jeg har set at scooterfjæs (T-Hansen) har YTZ12S batteriet til 299.- og alligevel har de dem først til august :-x
Har i andre alternertiver?
Nogle der evnt. mangler eller kender nogle der skal bruge en fin TA fra 2006?

-Johnny-
Alimadsen

Indlæg af Alimadsen »

Prøv Søborg MC - http://www.soborgmc.dk/
De skaffer fra dag til dag.

Jeg har lige købt et "no name" batteri til AT´eren for 400,-
Til den pris kan jeg godt leve med at det, måske, er 10% ringere end et originalt. I øvrigt tror jeg at det er samme indmad i de fleste batterier.

/anders
AT RD04
Niels

Indlæg af Niels »

Jeg har selv lige skiftet batteri, og ved den lejlighed undrede jeg mig også over prisen på "det gode" batteri.

Man kan sagtens finde et blybatteri til ca 4-5oo kr, men det holdet ikke mere end 1-2 år. Køber man der imod det dyre, som er et gel-batteri! altså uden vand, holder det typisk dobbelt så længe. Fordelen ved gel-batteriet er at det ikke skal vedligeholdes, og det kan ikke koges tørt, eller lægge syre hvis cyklen vælter (det sker jo).

Problemet med gel-batteriet, er at det ikke må lades op af en gammeldags lader, da det så bliver for varmt, og smelter sammen, og så er det ikke til at rede igen. Man skal have en intelligent lader, som ikke overlader.

Alternativt kan man lade det op ved at køre en god lang tur, hvis man kan få liv i dyret uden strøm (startkabler), den metode er iøvrigt også godt for en masse andre ting ;-)

Hilsen Niels
leif

Indlæg af leif »

Hej har lige købt et nyt batteri til min africa twin 200 kr ved thansen så må vi se hvor længe det kan holde

går i andre og fylder vand på jeres batteri flere gange på en sommer
mit gamle batteri var helt tomt igen og det er efter ca 1 md's kørsel
eller fordamper der meget når den står med lader på

hvor mange volt må mc'en max lade med når den er startet målt på batteriet jeg tænker her på om ensretter eller kondensator er fesen af så den lader for meget målte den til 14,6 volt

en overladning vil vel få vandet til at fordampe hurtigt
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Hvis batteriet er tomt efter en måneds kørsel er der helt bestemt noget galt. Så lader den for meget. Selv efter en hel sæson bør der ikke være behov for at efterfylde mere end højest nogle få % med destilleret vand. 14.8V under opladning er indenfor det man vil kunne forvente.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar