RD07 motor i en RD04 ?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Alimadsen

RD07 motor i en RD04 ?

Indlæg af Alimadsen »

Passer en RD07 (1996) motor i en RD04 fra 1991 ?

Nogen der har prøvet det?

På forhånd tak,

Anders
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Jeps....

RD 07 motoren passer fint i et RD04 stel.
Der kan være tale om en manglende befæstigelsesplade til noget elektronik. En svejseklat eller et par strips kan hjælpe dig med denne lille forskel..

Skifter selv motor indenfor de nærmeste 14 dage. Den "gamle" bliver boret op til max. overstørrelse, så der kommer lidt mere moment i den renoverede motor.. Ellers nye lejer, knastkæde osv. Kan jeg finde sjove knaster til fornuftig pris, overvejer jeg selvfølgelig lige det...Spændende ikk'.

Hvad gør du med din den gamle ?

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe eller maile.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg har kun prøvet at smide en RD04 motor i en Transalp. Det var sgu nemt.

Motoren i en RD04 og en RD07 er helt ens, lige på nær karburatorerne. Indsugningen på en RD07 er fuldstændig anderledes også, så der vil det måske kunne give lidt problemer.
På en RD04 ligger indsugningstragten under tanken og ledes hen til filtret under sædet.
På en RD07 sidder luftfiltret foran øverst på tanken og luften bliver derfor ledt denne vej nej til karburatorerne. altså foran tanken.

Så du skal måske lige prøve at måle lidt frem og tilbage. Det kan være du er nødt til at montere karburatorer fra en RD04 i RD07 motoren hvis det går helt galt. Eller måske det også bare er nok at skifte de gummi dimer der sidder mellem karburator og topstykke :-)

prøv dig frem, eller skriv her igen..
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Det er da ganske vist at der er forskel på luftfilterkasserne på 07'eren og 04'eren, men 04 filterkassen passer fint da motorerne og karburatorerne er ens !!!.

Så klø du bare på Anders...det bør ikke give dig problemer.

Hvis det gør, kigger vi lige forbi og gir en hånd med :-)

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Alimadsen

Indlæg af Alimadsen »

Super - tak for svarene.

Min RD04 motor trænger til renovering, strålerne på drivakslen (hvor tandhjulet sidder) er slidt halvt af pga. tidligere ejeres fummelfingre. Da jeg købte den sad der et uoriginalt tandhjul, som var forkert monteret - det har simpelthen ædt strålerne.

Motoren fungerer glimrende, men jeg regner med at skulle bruge en del tid på at splitte den ad og skifte aksel (+ alt det der ellers skal gøres når blokken er åben) og jeg VIL ud at køre i år. Så jeg kigger på en "tyskercykel" - bytte motor osv.

Så når det hele er "overstået" bytter jeg måske tilbage igen, og så har jeg to cykler igen, og sælger så den ene.

/anders
Gæst

Indlæg af Gæst »

Bare lige for at være kværulant. Der ER forskel på karburatorerne.

RD04 modellen er helt anderledes opbygget end RD07 modellen.

Jeg mener at RD04 er 34,4 mm indsugning og RD07 er 36 mm indsugning. Jeg kan ikke lige finde de helt eksakte specifikationer.
Men der hvor jeg mener at problemet kan opstå er der hvor karburatoren trækker luften ind. Er der nogen der har målt efter om diameter på de to modeller er ens?? Det kunne måske være en ide at undersøge :-)

Ellers står det hele i Haynes bogen. Den har jeg hjemme i jylland. Og den står selvfølgelig til udlåns hvis du skal igang med at skifte motor. I øvrigt tror jeg ikke der er de voldsomt store problemer forbundet med at skifte motor. Man skal bare kende forskellene på modellerne :)

ellers kig her (fransk): http://www.cyber-moto.com/africatwin/af ... tiques.htm
Besvar