Sidestøtteben eller centralstøtteben?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Tom

Sidestøtteben eller centralstøtteben?

Indlæg af Tom »

Hej

Når I stiller Cyklen ind for natten, eller når I bare stiller den, er det så på sidestøtte eller central?

Jeg spørger fordi min AT'er står stille ca. 23 timer i døgnet. Her på det sidste har jeg bemærket at forenden "hopper" lidt, specielt ved ca. 50 km/t og kun de første par km. Så går det over igen.

Er der en regel, eller anbefaling, om at man skal så vidt muligt sætte den på central? Jeg tænker på om forhjulet tager form af at stå på sidestøtte, hvilket jeg altid gør? Jeg er helt klar over det kan være et afbalancerings spm. Men så forstår jeg bare ikke at det forsvinder efter nogle km, hmmm måske fordi jeg har vænnet mig til det. Men på den anden side, så har jeg ikke haft nogle "kantstens påkøringer" eller blokeringer på forhjulet.

Kan det være at hjulet blot skal afbalanceres med jævne mellemrum, hvilket jeg ikke syntes virker særligt logisk, eftersom afbalancerede bilhjul holder deres balance indtil der sker ændringer på hjulet??

På forhånd tak!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Et dæk kan godt blive flat, lige der hvor det står på jorden.......... MEN, jeg har aldrig hørt, eller oplevet at det sker på 23 timer, faktisk har jeg ikke bemærket noget, selv om cyklen har stået flere uger, på samme plet.

Prøv lige at tjekke dit dæktryk (hvis du ikke allerede har tjekket det)

Det burde ikke betyde noget at den står i 23 timer.

Men for at svare på dit spørgsmål... Jeg sætter den på central støttebenet, men det er kun et spørgsmål om plads, den fylder lidt mindre på den måde.

Kunne det være bremserne der hænger lidt :?: man kunne måske godt forestille sig, at hvis stemplerne i caliberne går lidt stramt, tager det et par kilometer inden at skiverne har fået "banket" stemplerne ind på plads, og at det så på resten af turen går, uden at du bemærker det, for da er det hele blevet motioneret lidt, og går derfor bedre indtil at den har stået stille igen.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Hvor gammel er kæden? Nogen gange bliver kæder slidt sådan, at en lille håndfuld led er 'længere' end de andre. Så prøv at dreje baghjulet et par gange og kig efter, om kædespændingen ændrer sig undervejs.
En meget 'skæv' kæde kunne måske give de symptomer, du beskriver.

- Kåre
Tom

Indlæg af Tom »

Hejsa

Tak for svarene. Beklager det forsinkede svar - 3 ugers sommerferie + 9 rejsedage = Meget lidt AT kørsel, og endnu mindre tid på HARK.

Det er ikke kæden. Har gået 1500 km.

Men som Nikolajsen skriver, kunne bremserne være et godt bud. Dæktrykket er ok, og jeg kan ikke konstatere nogle bump på dækkene, så det må næsten være det. Der er jo intet at bemærke efter nogle km. Jeg skal have skiftet mine klodser bag snarest. Jeg giver besked om det har hjulpet.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

:ok:
Hvis det er bremserne der hænger lidt, er det ikke nok at skifte klodser, da det så er stemplet og pakningen inde i caliberen, der skal renses/skiftes.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar