Olie til frontfork på transalp

Spørgsmål eller tips.
Besvar
aakmann

Olie til frontfork på transalp

Indlæg af aakmann »

Hej
Er der nogen der ved om man med fordel kan hælde lidt mere olie i forgaflerne for at få en lidt stivere dæmpning. En kammerat har også en transalp hvor han har lidt mere i end jeg har på min transalp.
Ifølge Haynes maualen skal der være 125mm på en transalper (XL600V fra 1995)
Hvor meget hælder i på jeres...nå ja...og hvilken type oile?
Jeg havde regnet med en 5W fork oil som haynes tilråder?

På forhånd tak

MVH
Aakmann
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Lidt stivere dæmpning.............Hmmmmm
Hvis du mener retur dæmpningen, og hvis du med "stivere" mener at den skal komme langsommere retur, skal du hælde en "tykkere" olie på F.eks 10W, når du kører på 5W nu.
Hvis du mener det modsatte (altså rette sig ud hurtigere) er det straks værre, da du, så vidt jeg ved, allerede kører med den "tyndeste" olie (5W), det er i dette tilfælde fjedrene i forgaflen der skal skiftes, enten fordi dem der sidder der, er færdige, eller bare fordi du så skal have nogen kraftigere fjedre i.

Hov forresten, er sådan en forgaffel luft understøttet, for så kan man jo putte lidt mere tryk i forgaflen, det giver cirka det samme som stivere fjedre, men kig lige i manualen for max. tryk, man kan godt "skyde" simmerringene i stykker.

Kraftigere fjedre, eller luft (eller bare nye, hvis de gamle er færdige), gør jo også at der skal mere kraft til at trykke gaffelbenene sammen. Så på den led bliver den lidt "stivere"

Jeg ville aldrig putte mere olie i, end manualen foreskriver, det skal jo kunne være der når gaffelbenet er helt i bund. Og så kan jeg ikke rigtigt se at det vil hjælpe på problemet. (men klokken er jo mange, så måske tænker jeg ikke så godt lige nu ;-) )
Det kan godt være der er plads til mere, det skal jeg ikke kunne sige.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
aakmann

Indlæg af aakmann »

Tak Nikolajsen
Jamen tak for dit svar, og du har jo sikert ret i det du skriver. DOg mener jeg ikke at der kan reguleres med lufttryk på en transalper. Jeg havde en honda cbx'er på et tidspunkt som kunne. Men jeg vil forsøge med noget tykkere olie tror jeg.

MVH
AAkmann
Besvar