Køb af AT

Spørgsmål eller tips.
jensen

Indlæg af jensen »

http://www.xrv.org.uk/forums/showthread.php?t=21163

bare en af mange steder på nettet, hvor man kan se problemet med forreste tandhjul og udgående aksel. Hvis man en dag skulle få problemet selv,
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

svendsenlars skrev:Kværnen ligner til kraftig forveksling IVER´s..... hvis han har solgt den, er det måske hans den gamle..... jeg har købt min i nordsjælland.....
Hej Svendsen
Tror ikke du skal regne med at det er Iver´s du har fået fingrene i, der skal vist noget virkelig stort til, før han skiller sig af med den :-D ved faktisk ikke lige hvad det skulle være, men tillykke med din den nye.

/Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jensen

Det du linker til er den gamle XRV650 RD03 model. Så jeg tror ikke problemet er aktuelt på de nyere XRV750 RD04/07.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Svendsen.

Nej det er ikke min du har købt, jeg skiller mig aldrig af med den, overvejer at måle den op og snedkerere en kiste så jeg kan få den med i herfra!!!!!!! :twisted:

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
jensen

Indlæg af jensen »

AAstrup

Der skulle vist ikke være meget forskel på de forskellige modeller. Så vidt jeg kan se hos AT folk verden over så er det noget der sker for nogle og ikke for andre. Nogle mener det skyldes for stram kæde, andre mener at det er vigtigt at smøre akslen med fedt f.eks kobberfedt når man monterer et nyt kædehjul (det mener jeg også). Andre igen mener at det er på grund af uoriginale tandhjul. Den AT motor. årgang 2001 jeg købte i england (til min Hawk/bros) har også slidte "stråler", men jeg håber jeg har stoppet sliddet ved at smøre det med fedt, men det vil tiden vise. Jeg har også en gang set mails fra en fyr der stod midt i sydamerika med en aksel der kørte rundt uden at tage tandhjulet med og det må være surt show, men som de skriver så kan man jo i en nødsituation svejse det fast. Jeg købte engang en crosser hvor det var gjort (fandt jeg ud af for sent) Thats life.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Kobberfedt

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jensen

Prøv lige at spørge Henrik Hald om det er en god idé at bruge kobberfedt i uhæmmede mængder :shock: :lol: :lol:

Da Henrik i sin tid samlede sin AT'er efter et ombygningsprojekt blev der brugt rigelige mængder kobberfedt, for nu at gøre det så godt han nu kunne - derefter blev cyklen kørt ud til service hos Bent P. Bike i Lystrup. Bent fortalte herefter Henrik på en pæn og diplomatisk måde så han OVERHOVEDET :shock: :lol: ikke var i tvivl om, og aldrig fremover vil KOMME i tvivl om, at det bestemt ikke er nogen sund ide at bruge meget kobberfedt, pga. det slid kobberfedtet giver.

Mvh Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Kobberfedt hører sig kun hjemme et sted. Og det er på bremser. Ved godt at der samler sig fedt og snavs omkring tandhjul og kæde alligevel pga. kædefedt. Men at bruge yderligere kobberfedt på forreste tandhul og aksel er fuldstændigt unødvendigt. Det skal helst køre helt tørt. Og hvad skulle det da også gøre godt for at smøre strålerne mellem aksel og tandhjul??

Jensen>> Jeg kan godt følge dig i at 650 og 750 motorerne sandsynligvis er helt ens, Men småændringer ved man jo aldrig om der er lavet. Jeg har aldrig hørt det problem nævnt før, men som du selv er inde på så kan en for stram kæde nok sagtens skylde det. Jeg kører også hellere med en lidt for slap kæde end en lidt for stram kæde. Jeg har prøvet at springe en kæde på motorvejen.. ik godt. Uoriginale tandhjul tror jeg heller ikke på. Findes der overhovedet noget der hedder originalt Honda kædekit?? Jeg tvivler. En ny Honda bliver alligevel monteret med DID kæde, eller RK måske. Og kædehjul af en eller anden herkomst.
jensen

Indlæg af jensen »

Her mener man også det er et problem

Like most bikes, there are a few important things to keep your eye open for, as well as a few issues unique to the AT, so here are a few off the top of my head.

1. Gearbox output shaft failure/stripped. Probably caused by an overtight chain. In my opinion, the most important thing to watch out for.

2. Fuel Pump. Many people report failures, but replacement it easy with an OE or uprated Facet pump. I've never experienced a failure on 4 AT's.

3. Wheel Rot. Expensive, but usually obvious with corrosion on the rims. Imports from hot climates seem to fare better than UK bikes.

4. Wheel bearing failure. Mostly an age thing, but accelerated by an overtight chain at the rear.

5. Caliper Rot. Prone to rot on bikes ridden through the winter and not kept properly clean.

6. Choke cables seizure. Manifests itself with erratic idling, high fuel consumption, occasional puff of black smoke.

På et andet link er det åbenbart heller ikke så nyt at det er et problem

I personally wouldn't fit anything other than a Honda front, but I actually think a lot of it is hubbhubb, and in theory there's no reason why you shouldn't fit any sprocket as long as it's good quality and meshes with the shaft splines OK. I'm convinced most of the stripped output shaft failures were due to an overtight chain.
Et tredie sted skrive en Frode følgende: Some RD04 have been known to have poorly hardened output shaft, the problem seems too accelerate when not using OEM front sprocket with rubber damping. There is several low milage engines to be found in Germany

Jeg har som sagt selv købt en motor hvor strålerne er slidt og hvor der absolut ingen smøring har været. Jeg har også en god bekendt der har haft det samme problem så helt ukendt er det ikke. Jeg prøver egentlig bare at advare en kommende køber om at se efter. Jeg kan så bare konstatere at vi ikke er enige.
Men i KAN JO SE LIDT PÅ FØLGENDE LINK

http://www.africatwin.de/phpbb_x/viewfo ... a66440f1c7

http://www.xrv.org.uk/forums/forumdisplay.php?f=34
Gæst

Indlæg af Gæst »

Vi kan jo også se statistisk på det. Vi er en del brugere her på siden. Og nogle af os har kørt AT/TA i en del år og ingen af os har oplevet problemet så vidt jeg ved.

Når man decideret begynder at lede efter problemerne er det jo ingen sag at finde noget om emnet.

Det kan vel sammenlignes lidt med en peugeot 307. De kunne jo også finde på at brænde. Hvor mange gjorde det - nogle få stykker så vidt jeg ved, men du kan nok finde de første par millioner google resultater på en søgning over det. sådan ca.. :roll:

Jeg vælger at tro at problemer med strålerne er en Fejl 40 og intet andet.
Alimadsen

Indlæg af Alimadsen »

Jeg kan da lige melde mig i koret af dem der faktisk HAR problemet. En RD04 fra 1991. Det tandhjul som sidste ejer havde sat på var uden gummidæmpning, og dermed smallere end det originale jeg havde købt. Min teori er at det "smalle" tandhjul kan ligge og køre ud og ind ad akslen, og dermed starter sliddet. Når det først er begyndt accelererer det naturligvis, pga. slasket.
Jeg splittede min cykel ad for at lakere stellet, og jeg har faktisk haft den i kasser i 2 år fordi jeg ikke har kunnet tage en beslutning om hvad dælen jeg skulle gøre ved det. Skulle motoren splittes ad, var det lettere inden jeg samlede det hele igen, osv, osv.
Men - i år skal der køres, så det bliver en svejsning. Så kan næste vinters projekt blive at splitte blokken ad og renovere hele lortet....

Så - jeg tror på at det er et ofte forekommende problem - i hvertfald et af de dyre!

/anders
gnisten

Re: Køb af AT

Indlæg af gnisten »

Absolut et problem med ødelagt driv aksel. Hvad man kan se på forum i Holland, Tyskland, UK. Men fordi der ikke er solgt/kører mange AT i Danmark, berører det ikke mange. Det bør have førsteprioritet, hvad angår fejl og mangler man skal kikke efter ved køb af AT. Har selv lige købt en syg AT RD07. Som er blevet mishandlet. Grunden er sandsynligvis – hvad flere skriver- Dårlige/billige tandhjul, kædekit. For stram kæde. Feks. Står der på DID kæden; at slæk skal være 20 til 25mm. Men det er på en sports maskine med lille fjeder vandring. En AT skal have min. 40 mm slæk. Har kørt 20 år på to gamle Transalp, havde aldrig problemet. Og strålerne virkede ikke slidte. Kan oplyse, at skift af driv aksel i Tyskland, i dag koster næsten 10 tusinde, på et autoriseret værksted. Nu prøver jeg først med nyt kædekit og scottoiler på fuld styrke. Men sidder tandhjulet ikke ordentlig fast. Er der kun det dyre værksted, eller den tunge vej til svejseværket, at vælge imellem, for mit vedkommende.
tingtilsalg

Re: Køb af AT

Indlæg af tingtilsalg »

gnisten skrev:Absolut et problem med ødelagt driv aksel. Hvad man kan se på forum i Holland, Tyskland, UK. Men fordi der ikke er solgt/kører mange AT i Danmark, berører det ikke mange. Det bør have førsteprioritet, hvad angår fejl og mangler man skal kikke efter ved køb af AT. Har selv lige købt en syg AT RD07. Som er blevet mishandlet. Grunden er sandsynligvis – hvad flere skriver- Dårlige/billige tandhjul, kædekit. For stram kæde. Feks. Står der på DID kæden; at slæk skal være 20 til 25mm. Men det er på en sports maskine med lille fjeder vandring. En AT skal have min. 40 mm slæk. Har kørt 20 år på to gamle Transalp, havde aldrig problemet. Og strålerne virkede ikke slidte. Kan oplyse, at skift af driv aksel i Tyskland, i dag koster næsten 10 tusinde, på et autoriseret værksted. Nu prøver jeg først med nyt kædekit og scottoiler på fuld styrke. Men sidder tandhjulet ikke ordentlig fast. Er der kun det dyre værksted, eller den tunge vej til svejseværket, at vælge imellem, for mit vedkommende.
Sådan for god ordens skyld vil jeg lige nævne for dig at det er ca 5½ år siden der sidste er skrevet i denne tråd ;)
jensen

Re: Køb af AT

Indlæg af jensen »

Selv om det er mange år siden denne tråd er skrevet....jae.."hva så".
På den tyske AT klubs sider er der en del der reparerer med Locktite 648 og samtidigt skubber nogle små plade stykker ind til at optage en del af sløret. Men se selv.
gnisten

Re: Køb af AT

Indlæg af gnisten »

Tak for info Jensen.
De er meget omhyggelig på den tyske side ”FAT” side, med billede materiale mv. Hvis man ellers kan afkode det tyske tekniske sprog. Har her til morgen prøvet med Loctite 660. Som skulle tage lidt større tolerancer mellem metal delene. Har sat varme på, så må vi se efter en prøve tur når det er hærdet. Men det skulle have en chance med Loctite. Da der jo ikke rigtig er nogen vej tilbage, når man først har svejset en gang. Selv om der er en fra UK forum, der siger han har gjort det et par gange. Og kørt 20 tusinde i mellem de to svejsninger. I Hører nærmere om resultatet. Mvh. Gnisten
gnisten

Re: Køb af AT

Indlæg af gnisten »

Efter moden overvejelse og forskellige tilbud, kørte jeg Africa Twin til Hamburg . Fandt Tysklands ældste importør af Honda (1967). Hvor der var en Meister jeg havde tillid til. Det levede op til forventningerne. Efter 14 dage og en weekend i Hamburg - lige så dyrt op reparation.. Kunne jeg afhente min AT.

Regningen lød på 1.518 euro. Ud over ny aksel, fik jeg slebet ventiler. Et nyt koblings kabel og lidt småting. Det lidt "ekstra", kunne godt retfærdiggøre at regningen
blev 200-300 euro over tilbud/overslag. Herligt at være tilbage på en højbenet igen. God vind derude.

Med venlig hilsen.
Gnisten
Besvar