Alperne

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Alperne

Indlæg af Søren Dahl »

Her til sommer kører Kåre og jeg selv til Alperne i en 3 ugers tid.

Vi vil her på tråden fortælle lidt om forberedelserne og senere lidt om turen.

Hvis der er nogle som har forslag til steder vi bare ikke kan leve uden at have set når nu vi er i alperne, er meget velkommen til at skrive det i tråden. PFT.

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Reservedele.

Indlæg af Søren Dahl »

Til sådan en tur skal der købes lidt reservedele så vi ikke står med håret i postkassen.

Indtil videre er flg. reservedele indkøbt til turen:

TKC 80 for og bag

Slanger front/reat

16 tands DID kædekit 525 (15 tands er standard)

front bremseskive

bremseklodser for og bag

Olie samt oliefilter

Luftfilter

Desuden er der blevet lavet en totalt service gennemgang med hensyn til ventiler og kaburator.

Kåre har også været i gang med et projekt på Super Teneren, men det kan han selv fortælle lidt mere om.

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Camping udstyr.

Indlæg af Søren Dahl »

Allerede i efteråret blev der indkøbt kogegrej. Bl.a. ny kompelt MSR brander - en multifuel brænder som - ja sjov nok - kan brænde forskellige slags brændstof. Den er ikke særlig præsis og det tager meget lang tid at justere brænderen, da justeringeventilen sidder helt inde ved flasken. Konsekvensen er at der er en reaktionstid på ca. ½ minut før flammen ændrer sig. Ikke så praktisk til finere madlavning, så den bliver brugt til det grove arbejde med at koge pasta og ris etc.

Derfor har jeg investeret i en gasbrænder opgradering til mit gamle Trangia køkken. En meget smart og ca. 350 kr. ting som man bygger ind i køkkenet - og fra før hvor man havde en supersløv og sodende spritbrænder - har man nu et super effektivt gasstyret køkken, som er yders effektivt, og hvor man samtidig også har trangiaens gode vindbeskyttelse. Noget jeg stærkt kan anbefale. Eneste ulempe er at man skal have gaspatroner, men de af en ret udbredt slags. Jeg har ladet mig fortælle at man kan få en overgang så man kan bruge mange forskellige slags gasflasker til den. En stor fordel hvis man er længere væk end Primus' leveringsdistrikt.

Jeg har desuden investeret i et Therma Rest underlag og underlagsstol på opfordring af Peter, som har gode erfaringer med denne type underlag. Tak Peter.

Desuden er der til årets tur også indkøbt en Hägløf camping stol som kan pakkes ned til næsten ingenting. (også her var inspiratonskilden Peter, endnu en gang tak). Denne stol kan jeg varmt anbefale - den koster ca. 350,- vejledende men er meget smartere end bilkas 49,- kr. stole - helt sikkert pengene værd. Vi har de tidligere års haft et par store foldestole og et alubord med - noget vi har lært noget af - lortet fylder alt alt for meget!

MVH Søren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Søren og kåre.

Jeg har lige et forslag til jeres Østrigstur:-)

Grossglockner hochalpenstrasse, Europas højest beliggende asfaltvej, og yndet køremål for mange mc'ister. Jeg har selv været der og turen byder på fede kurver og lækre stigninger, ja og så selvfølgelig en formidabel udsigt til Franz Josephshöhe, og en gletcher der ligger der hele året. Der vælter med folk på mc. på vej derop kan man lægge vejen forbi adskillige gästhofs som byder på lækkert mad, Wienerschnitzel og frische forrellen. Stedet bliver også kaldt "motoradhimmel" Kig her : http://www.grossglockner.at/hochalpenstrasse/motorrad/

Jeg skal selv til Østrig til sommer, vi skal bo i en lille by ved navn Lienz i fin køreafstand fra Grossglockner, på en god campingplads med tilhørende pizzaria ;-) ret handy når man har besøgt en af de lokale bierstuber eller vinoteker, og har lidt tømmermænd :-( ;-) Byen har desuden en legendarisk "stegtkyllingegrill" som vi heltsikkert lægger vejen forbi :-) IGEN!!!!!! Du får lige et link til campingpladsen. http://www.camping-falken.com/home.php

Min rejsemakker kører på BMW 1150GS, hans forrige maskine er jo Kåres XTZ så den er jo nærmest hjemvandt på de kanter.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Iver

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Iver

KANONT, der er da for fedt, at der er Kåres cykels tidligere ejermand du kører med. Han har købt den inde ved Harrys motorservice - ja både Kåre og GS manden, og jeg har set GS'eren holde inde til service nogle gange før. Hvordan går det ellers med den, får han kørt noget på den? De siger inde ved Harrys motorservice at han passer RIGTIG godt på sin cykel. Jeg var desuden nede ved dem, den dag de fik hans GS'er hjem i en kasse fra tyskland. Det var egenteligt meningen at han skulle have haft en GS adventure, men den var der for lang ventetid på, så han fik en opgraderet standard GS - eller noget i den retning. Det kunne da være fedt at møde ham en dag.

Mange tak for tippende - det er fint - det vil vi sikkert benytte os af.

MVH Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Grossglockner

Indlæg af Nejmann »

Grossglockner er allerede kodet i GPS'en! Jeg har haft fat i bogen "Lust auf Pässe", som Rukka har udgivet, der også havde Grossglockner med på top-ti.
Og så har jeg fundet nogen waypoint-oversigter på forskellige hjemmesider. Blandt andet en med 50 alpepas :-)

Så skal vi bare have lagt ruten, så vi når de fleste af dem. Det skulle nok give lidt slid på dæksiderne :twisted:

Også rart at vide, at SuperTenere'en vender tilbage i sine gamle spor. Nu har den jo været på Nordkapp endnu en gang...
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Alpeturen

Indlæg af Søren Dahl »

Så er der kun 1 uge tilbage, inden Kåre og jeg selv drager sydpå. Kommer vi i nærheden af et internet på vejen, skal I få løbende opdateringer under denne tråd.

Vi er så småt begyndt at glæde os, kan jeg roligt sige - også på Kåres vegne. Dyngerne er klar, og det er vi også, nu venter vi bare på at uret viser den 6 juni.

Mvh Søren
aakmann

God tur

Indlæg af aakmann »

Hej med jer.
Jeg vil først ønske jer en rigtig god tur, og tro mig, alle forudsætningerne er i hvert fald til stede. Sidste år var jeg og en kammerat på vores transalpere nemlig også på tur i europa i 3 uger. Det var en god tur, og det får i temmelig sikkert også.
Vi besøgte bla nogle vinslotte i Frankrig og fik lov til at køre lidt rundt i vinmarkerne. Det var vildt sjovt så måske i skulle prøve det.
Ellers kan jeg varmt anbefale campingpladsen "alpin Camp i seefeld, Østrig" Her fik vi en helt fantastisk forplejning til rabatpriser da ejeren selv er motorcyklist. Ydermere er det vildt flot i området og vejene er super-snoede!!! http://www.camp-alpin.at/
I tyskland kan jeg anbefale et lille slot kaldet Tonenburg, hvor ejeren også er motorcyklist. Her får man også en rigtig god forplejning og oplevelse til en fornuftig pris, og deres senge er rigtig bløde. http://www.tonenburg.de/

Nå men i hvert fald, rigtig god tur
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Aakmann

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Aakmann

Mange tak for tippet, og tak for de gode ord med på vejen. Jeg glæder mig helt vildt efter hånden. Nu er der også kun 6 dage til at vi rejser af sted.

Mvh Søren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Søren og Kåre.

Ville lige ønske jer en rigtig god tur:-)

Kør forsigtigt og husk at købe motorvejsvignet (klistermærket der viser at i har betalt for at køre på betalingsveje)

Drik rigeligt med rødvin og weissbier. Spis rigeligt af wienerschnitzel med fritter så kan turen kun blive god.

Giv gas. Mvh Iver

Ps.Pas på med for meget Stroh rom!!!!!!!
Fuck Chrome.
HARK Rules
leif

Indlæg af leif »

Hej Søren og Kåre

Nu må i have en rigtig god tur glæder mig til at høre om den
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Så kører jeg......

Indlæg af Søren Dahl »

Så kom måneden, ugen, dagen, timen, minuttet, sekundet - hvor jeg tager af sted - jeg glæder mig simpelthen SÅ meget! Tak for alle jeres lykønskninger, jeg glæder mig til at se Jer igen.

Mvh Søren
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Søren og Kåre

Nu nærmer tiden sig, og om ikke vejret også arter sig, kan det blive bedre.

Håber I får en kanon tur sydpå.

Take care, outthere.

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Afgang

Indlæg af Nejmann »

Mange tak!

Vi er nået til turens første stop: Aabenraa. Skal nok prøve at holde jer opdateret på resten af turen også.

Ha' det godt.

-Kåre
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Nyt fra La Ciotat

Indlæg af Nejmann »

Så har vi nået La Ciotat nær Marseille, og har fået dybbet støvlerne i Middelhavet!
Vi har været til en fantastisk Metallica-koncert i Arnhem i Holland (i Gelredome som slet ikke udtales som det staves...), har brugt en dag hos noget familie der feriere i Nyons i Provence - og er blevet forkælet med rigelige mængder af god mad.

I dag var vi et smut omkring Mt Ventoux's omtrent 1900 moh, hvor vi kørte om kap med en masse cykelryttere, der prustede og stønnede sig op ad bjerget.

Vi kan sagtens holde varmen 8-) Så rigeligt endda. Temperaturen ligger vist et par streger over 30 en god del af dagen!

Men nu må jeg løbe. Søren er ved at lave mad, så jeg skal lige se om det bliver til noget, jeg tør spise ;-)

-Kåre
Besvar