Ompolstring af sæde.

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Niels

Ompolstring af sæde.

Indlæg af Niels »

Hej.

Jeg har som så mange andre haft godt ondt bag i, efter en lang tur på Afrikaneren. Derfor ville jeg godt have et nyt og bedre sæde på. Jeg syntes bare det var for dyrt at få nogen til at lave det, og da jeg har et udpræget "det kan jeg da selv lave" gen...ja, så har jeg altså lavet det selv.

Jeg har taget et masse billeder, med forklaringer på, hvis der er andre der vil prøve kræfter med det.

I kan lige se før og efter billederne her på siden, og så kik på linket hvis I vil have den store tur.

Billede

Billede
Det er måske lidt voldsomt, men nu prøver jeg det lige, og så kan det være jeg "skræller" lidt af igen.

Her er linket til den store forklarende tur.
http://cid-d84320f7e2a535d4.skydrive.li ... 0s%c3%a6de
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ompolstring af sæde.

Indlæg af Nikolajsen »

Niels skrev:Det er måske lidt voldsomt, men nu prøver jeg det lige, og så kan det være jeg "skræller" lidt af igen.
Ja man skal vist ikke være en lille kortbenet undermåler lige som mig :roll: :lol: :lol: Men man sidder sikkert blødt og godt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Niels

Indlæg af Niels »

Nej, det kan der være noget om...ikke at jeg ved noget om, hvor vidt du er en kortbenet undermåler, men sagen er den et jeg rager 2 meter op i luften, så jeg kan sagtens klare lidt ekstra frihøjde ;-)

Mvh Niels
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

<Niels>
Hvor meget er sædehøjden forøget?
Mener den oprindeligt er 89 cm. på en AT som din. Men formålet for dig er jo om sidde-komforten er blevet forbedret!
Jeg høre til "Nikolajsen" kategorien :lol: Hvor en sædehøjde på +89 cm. er høøj :lol:

Gode billeder og god beskrivelse :ok:
Niels

Indlæg af Niels »

Jeg har jo nok hævet den ca 5 cm. ...tror jeg. Jeg laver det sikkert om, da jeg synes det er lidt for "pølset" at se på, men nu vil jeg lige prøve det af først. Det er jo ikke noget problem at tage en cm eller to af igen, da der jo er skind nok når det går den vej.
Det skal lige tilføjes, at det er første gang jeg ompolstre noget som helst, så man må vel godt påregne lidt "perfektioneringstid" :-D

Hilsen Niels.
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Niels skrev: Det skal lige tilføjes, at det er første gang jeg ompolstre noget som helst, så man må vel godt påregne lidt "perfektioneringstid" :-D

Hilsen Niels.
Selvfølgelig.
Det var nu heller ikke negativt ment. Det er flot arbejde, men det ser højt ud, sammenlignet med originalen.
Niels

Indlæg af Niels »

Og det var heller ikke negativt opfattet :-)

Det er højt i forhold til det meste, og det jeg er lidt bekymret for, er om min (forhøjede) vindskærm skal være højere endnu! Jeg har ikke prøvekørt den endnu, da jeg lige skal have et led af min kæde (se mit indlæg om gearingen på Teknik forum).

Mvh Niels.
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg har kørt en masse km. på en kammerat's AT RD07 med forhøjet vindskærm. Det passer faktisk rigtig godt til mig (174 cm.)
Hvor høj vindskærmen skal være til 2 m. Niels + forhøjet sæde, ved jeg ikke :-D

Vedr. Gearing. Der følger jeg også med.
Jeg har faktisk fået en tand mere på baghjulet på alpen (47-48) da jeg skiftede kædekit til sæsonnen 2009. Jeg har mistet 4 km/t på toppen (har jeg læst et sted) men det passer måske bedre til mig og de veje jeg køre mest på.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Niels.

Virkeligt flot resultat, det tager jeg sgu hatten af for, det er altid en god følelse der følger med, når noget man selv har lavet lykkedes. Mit sæde er også ompolstret, det er hævet 2,5 cm, og mere "vandret" som dit er henne ved tanken, og jeg er rigtig glad for mit, på de lidt længere ture har jeg aldrig haft problemer. Er spændt på at høre din anmeldelse af det, udover at sidde komforten bliver bedre, skal du heller ikke bøje dine ben så meget, det må være en fordel med din højde. Kanon at du vil dele det med os andre og lave den fine fotoartikel. Når du skal på prøvetur kan du evt sige til, jeg kører gerne med, så kan vi evt bytte sæde, undervejs, hvis du vil prøve et "trin" ned.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
leif

Indlæg af leif »

Det ser sku godt ud Niels

det kunne være jeg skulle prøve at hæve mit sæde foran glæder mig til at høre din mening om det
Niels

Indlæg af Niels »

Hej Iver.

Tak for tilbudet, men jeg tror faktisk at jeg laver det om allerede. Jeg tager den gamle sædebund, og forhøjer den 2.5 cm. Det er jo det gode ved at gøre det selv, man kan bare lave det om til man er tilfreds ;-)

Jeg har desværre ikke engang været ude at prøve det endnu, fordi det er komplet umuligt at finde et kædesamlerled i denne del af jylland!!! Det er sgu ikke engang løgn, jeg har ringet til 8 MC butikker i Vejle, Kolding og Horsens, og fandt endelig en i Horsens, men biksen lukkede inden jeg kunne nå der op. Så der bliver ikke nogen prøvetur før engang mandag :evil:

Leif. Hvis du har mod på at kaste dig ud i at bygge sæde, er du meget velkommen til at ringe til mig. Jeg giver gerne et par tips og nyerhvervede erfaringer fra mig!

Mvh Niels.
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Leif...

Jeg har både skum og betræk du kan bytte dig til for en Cola..
Hvis du skal bruge hæfteværktøj, kan du selvfølgelig også låne det.. ;-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fint!

Indlæg af Søren Dahl »

Godt resultat Niels - hvis jeg spørger pænt, mon jeg så kan få en prøvetur?

Mvh Søren
Niels

Indlæg af Niels »

Hej Søren.

Naturligvis kan du det, men det bliver med Mark II. Jeg har lavet det første sæde om, da jeg syntes det var blevet for grimt og pølset. Det nye er 2,5 cm højere, og 5 cm bredere, end det originale. Det ser umidelbart højere ud end 2,5 cm, men det er pga det buede sæde. Det er ikke til at få skindet trukket helt ned til skummet, hvis det ikke laves af flere stykker der syes sammen. Det bliver først næste gang...nyt sæde Mark III

Her er et billed af det jeg har fået lavet idag, og som er det jeg kommer til at køre med et stykke tid.

Billede

Det er ikke mere bøvlet at lave, end at jeg gjore det på ca. 3 timer 8-)

Mvh Niels
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Ville det optimale ikke også være at lime skindet fast til skummet ?? Så vidt jeg ved er det også sådan automøbelpolstrere gør det?

eller er jeg helt rundt på taget ?? :-)
Besvar