Kåbeglas

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Harald H.

Kåbeglas

Indlæg af Harald H. »

Hej.. Ny ejer af AT`er. Helt vildt turbolens og støj ved hjelmen, er 190 cm høj og kåbeglasset er det org. lave. Hvis jeg stækker hals og kommer ca. 5 cm. højere op forsvinder larmen. Er der nogen der kender til det, og hvad kan man gøre ved det, højere glas eller anden type glas ? Ellers vild glad for modellen, men aldrig før oplevet så meget støj og turbolens.
MVH. Harald
Niels

Re: Kåbeglas

Indlæg af Niels »

Hej Harald.

Du kan købe 2 typer kåbeglas hos louis.de, (hvis det er en RD07 fra før 96, er der kun et!) og så har Touratech også en model hvor du forlænger dit kåbeglas. De virker alle tre, så det er vist meste et spørgsmål om hvad du helst vil kikke på. Jeg sætter lige de to modeller fra louis.de på har.
Billede
Billede

Hilsen Niels

PS: Der findes sikkert også andre forhandlere på markedet, det her er bare dem jeg lige kender.
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kåbeglas

Indlæg af Nejmann »

Du kan også gå den anden vej og afkorte det originale kåbeglas. Så får du godt nok mere vind på hjelmen, men det er mindre turbulent. Du kan jo afmontere kåbeglasset helt og tage en prøvetur ...

mvh Kåre
Harald H.

Re: Kåbeglas

Indlæg af Harald H. »

Tak for svarene, så må jeg i gang med at afprøve, ser ud til det ekstra glas er sat på en høj skærm ?
Kan det løses ved at bare montere en høj skærm ?
Der må være mange der har haft det problem, fik en kammerat der har en TA til at prøve, han syntes også der var vild turbolens.
Han er 180 cm. høj.
Hører gerne fra flere med problemet.
Med venlig hilsen
Harald H.
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

Hej med Je

Har lige været på tur gennem Europa, og har VIRKELIG været generet af larm/turbulens/bankelyde..
Jeg har lige fået min nye C3 hjelm, som jeg har kørt med (det er ikke dens skyld ;-) )

Er nok bare blevet ældre, og mere sart... :lol:

Jeg har på turen afmonteret det kantbånd der sidder langs kåbeglasset, det hjalp virkelig meget, men det løser det ikke helt..

Til tider har jeg stået op med over 110 km/t bare for at få ro.. Samtidig bliver hovedet "let rystet" fra side til side så man bliver træt..

Jeg har tænkt meget på hvordan jeg skal løse problemet, og er kommet frem til følgende løsningsmuligheder: (noget skal man jo tænke på, når man nu krydser FerrnPass, GrossGlockner, Timmelschock, Stelvio, Gerlos og alle de andre fede bjergpas.. :lol:

-Afkorte vindskærm
-Opvarme, og give toppen en svag bøjning (spoiler effekt)
-Længere/højere kåbeglas
-Monterings spoiler, til montering på eksisterende kåbeglas


Tror allermest jeg er til at varme det eksisterende op.. Skal lige finde en der har forstand på den slags..
Eller afkorte eksisterende..

Min nye C3 hjelm er virkelig god i "fri" luft. Og da Afrikaneren sjældent kører over 130, så er vindpresset vist ikke det jeg skal bekymre mig mest om...

Hvad siger I andre????

/Christian
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

PS. Jeg er også ca. 190 cm fra top til tå..

/Chr.


Her link til billede af mit kåbeglas, og min gamle hjelm..

http://all-road.dk/w_africa_twin/LAU_20 ... rvask_.JPG
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kåbeglas

Indlæg af Nejmann »

Christian Lau skrev:Tror allermest jeg er til at varme det eksisterende op.. Skal lige finde en der har forstand på den slags..
Eller afkorte eksisterende..
Det tror jeg også mest på. Hvis glasset skal forlænges nok til at det virker for én på 190 cm, så skal det være rigtig højt - og bredt.

Kåbeglasset kan formentlig bøjes hvis det varmes op. En varmepistol kan klare sagen, men man skal gå forsigtigt frem. Bliver temperaturen for høj et sted, så dannes der gasbobler inde i glasset. En varmluftovn kan også bruges til opvarmning, men igen skal man være rigtig vågen og tage glasset ud når det er blevet blødt i det, men før det bobler op. Mens glasset er bøjeligt er det nemt at lave mærker i overfladen, så det skal håndteres forsigtigt og i forholdsvis rene omgivelser.
En anden udfordring er, at det ikke er nemt at få materialet til at strække eller krympe. Det skal forstås sådan, at man nemt kan lave et buk i en flad plade eller "rulle" den sammen til et rør. Men prøver man at lave noget kugleformet - altså strække i flere retninger samtidig, så skal der virkelig lægges kræfter i. Det er meget svært at gøre med håndkraft. Ligeledes er det svært at lave et pænt, blødt buk på en kåbeskærm, der allerede er "i form".

Til min SuperTenere lavede jeg selv et kåbeglas af et stykke fladt plexiglas. Det kom i ovnen, blev formet efter frontkåben, skåret til, varmet op igen, formet osv. Og efter nogen gange blev det til et ganske velfungerende, kort og ret vandret kåbeglas. Men noget kunstværk blev det ikke :-)

Skæring i plexiglas (og formentlig også i andre kåbeglas-typer) er ret nemt med det rette udstyr. Jeg foretrækker en vinkelsliber med diamant-klinge (en billig fra Harald Nyborg beregnet til sten). Det går næsten som varm kniv i blødt smør, og efterlader blot en lille grat af opskummet materiale, som er nem at brække af, når den er kølet af.

Endelig kan man jo også bygge et lavt kåbeglas af andre materialer. Jeg har selv overvejet at støbe et i glas- eller kulfiber, eller måske skære og banke et ud af karosseriplade. Men jeg har nogen væsentlig erfaring med nogen af materialerne/processerne, så det kommer nok også til at koste en del mislykkede forsøg før det bliver til noget brugbart ;-).

mvh Kåre
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

Hej Kåre

Tusind tak for dit svar.

Jeg afmonterede kåbeglasset igår, og gik derefter på jagt efter en varmepistol (da jeg ikke tror fruens hårtører kan klare opgaven :roll: ). -men der var ingen af naboerne der lå inde med sådan én.. Så jeg må lige forbi min bror, og låne hans.

Jeg forsøgte at finde formen ved at bukke blidt over en bænk(uopvarmet), og jeg tror faktisk det er hvad der skal til. Prøvede over en rundstok, men er ikke sikker på at det var det rigtige at gøre, når jeg får det varmet op..

Har du nogen idé om hvad jeg skal ramme af temperatur??

Tror balancen er hårfin, da det enten bobler, eller materialet stresset og knækker..

-Men sker det, tja.... Så prøver jeg at afkorte det... :lol:

-Christian

Faktisk oplevede jeg, at hvergang jeg passerede 110 km/t så lukkede mit visir med et brag.... Så vindkrøllerne rammer altså lige i panden, hvilket forklarer den støj der er...
Ikke særlig fedt, at når man overhæler en bil, at der så lige pludselig lyder er "buuuump"... :shock: når visiret lukker i...
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kåbeglas

Indlæg af Nejmann »

Hej Christian

Jeg ved ikke præcist hvad temperaturen skal være. Første forsøg jeg lavede med plexiglas endte med en masse bobler, og da var ovnen knap 200 grader. Men den rette temperatur afhænger givet af, præcis hvilken plasttype der er brugt. Måske er det stemplet et sted?
Hvis man bruger varmepistolen lidt forsigtigt, hele tiden holder den i bevægelse og mærker efter, hvornår materialet bliver bøjeligt, så skal det nok gå.

Mvh Kåre
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

Hej med Jer

Her en lille update......

Så er der varmet og bukket..... Resultatet???? Tjaeeee..... Det er da bukket, formen er tilnærmelsesvis som ønsket... Meeeeeeeeeeeeeeeeen... Når det er sagt, så.... Tror jeg det ender med,at jeg prøver at afkorte det :lol:

Varmepistolen blev bevæget en hel del for at fórdele varmen, men grænse mellem hvor det kan bukkes, og til det bobler er hårfin...Så der er kommet lidt bobler..

Jeg var lige ude på en kort testtur.

Det virker mere stille, men det bedste resultat er altså hvis jeg strækker halsen 3-5 cm. :roll:


Mange hilsner
Christian
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Kåbeglas

Indlæg af Nikolajsen »

Øhe.... :shock: kører du med åbent visir med 110 km/t :-?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

Nikolajsen skrev:Øhe.... :shock: kører du med åbent visir med 110 km/t :-?
Ja, det gør jeg for det meste..
Eller har det 1/2 åbent..


-Det skal lige siges, at jeg ALTID kører med wrap-around briller med klart eller mørkt glas...Jeg ved fra mit virke hvordan øjne ser ud, hvis de bliver ramt af genstande (fluer, småsten etc..... :roll:

Nå, men jeg glæder mig til at vise Jer mit "varme-resultat..."

Glæder mig til at se nogle af Jer andre, og se hvordan I har løst problemet IRL...

/Chr.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Kåbeglas

Indlæg af Nikolajsen »

:ok: , så er det i orden
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Alsen

Re: Kåbeglas

Indlæg af Alsen »

Hej Christian Lau..
Jeg har arbejdet en del med kåbeglas til Varadero som buldrer og larmer helt vildt og har mindst 10 hjemmelavede kåbeglas på lager. 8-)
jeg har fundet en løsning der passer mig og man kan stille på den ( medvind og modvind) og det er bare super..
Men hvis jeg strækker hals 3 til 5 cm bliver det altid endnu bedre :shock: :shock: :shock:
Så måske man bare er for kort ;-)

mvh Alsen
Christian Lau

Re: Kåbeglas

Indlæg af Christian Lau »

Hej Alsen

Takker for info..

Jeg er efterhånden helt sikker på, at svaret ligger i det lille "svej" de øverste 2 cm. som leder vinden væk.. Mit lille eksperiment viser det samme.
Der er gransket på mange hjemmesider, og set på mange mcére fra siden.
Min nabo har en GS 1150 adv. den har det, den nyere GS1200 (verdens fedeste top 3 mc i min verden ;-) ) har det i højere grad, og det virker.. Så jeg må på jagt efter et som er:
-Højere
-Har svej/svip i toppen

Har fundet dette, som hedder "FIVE STAR":
http://www.atic.org/accessory/windscreen.php

Mvh
Chr.
Besvar