Christian Lau skrev:Tror allermest jeg er til at varme det eksisterende op.. Skal lige finde en der har forstand på den slags..
Eller afkorte eksisterende..
Det tror jeg også mest på. Hvis glasset skal forlænges nok til at det virker for én på 190 cm, så skal det være rigtig højt - og bredt.
Kåbeglasset kan formentlig bøjes hvis det varmes op. En varmepistol kan klare sagen, men man skal gå forsigtigt frem. Bliver temperaturen for høj et sted, så dannes der gasbobler inde i glasset. En varmluftovn kan også bruges til opvarmning, men igen skal man være rigtig vågen og tage glasset ud når det er blevet blødt i det, men før det bobler op. Mens glasset er bøjeligt er det nemt at lave mærker i overfladen, så det skal håndteres forsigtigt og i forholdsvis rene omgivelser.
En anden udfordring er, at det ikke er nemt at få materialet til at strække eller krympe. Det skal forstås sådan, at man nemt kan lave et buk i en flad plade eller "rulle" den sammen til et rør. Men prøver man at lave noget kugleformet - altså strække i flere retninger samtidig, så skal der virkelig lægges kræfter i. Det er meget svært at gøre med håndkraft. Ligeledes er det svært at lave et pænt, blødt buk på en kåbeskærm, der allerede er "i form".
Til min SuperTenere lavede jeg selv et kåbeglas af et stykke fladt plexiglas. Det kom i ovnen, blev formet efter frontkåben, skåret til, varmet op igen, formet osv. Og efter nogen gange blev det til et ganske velfungerende, kort og ret vandret kåbeglas. Men noget kunstværk blev det ikke
Skæring i plexiglas (og formentlig også i andre kåbeglas-typer) er ret nemt med det rette udstyr. Jeg foretrækker en vinkelsliber med diamant-klinge (en billig fra Harald Nyborg beregnet til sten). Det går næsten som varm kniv i blødt smør, og efterlader blot en lille grat af opskummet materiale, som er nem at brække af, når den er kølet af.
Endelig kan man jo også bygge et lavt kåbeglas af andre materialer. Jeg har selv overvejet at støbe et i glas- eller kulfiber, eller måske skære og banke et ud af karosseriplade. Men jeg har nogen væsentlig erfaring med nogen af materialerne/processerne, så det kommer nok også til at koste en del mislykkede forsøg før det bliver til noget brugbart
.
mvh Kåre