Roadbook

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Roadbook

Indlæg af Holst »

Hej alle

Er der nogen i HARK der kender noget til kørsel med roadbook? Er der nogen der ved hvor man kan købe en roadbookholder til mindre end hos Touratech og AQ? Det kan også være der er nogen der har prøvet selv at fremstille en roadbookholder og evt. vil give lidt erfaringer/byggefif fra sig. Ved at se på ovenstående firmaers sider kan jeg ikke gennemskue om alle roadbookholdere er elektriske og fører "booken" frem ved aktivering af en knap, eller om "fremrulningen" foregår manuelt ved at dreje på hjulet på siden af "kassen". Jeg har ikke tænkt mig at investere en formue i holderen, da jeg lige vil prøve det med at køre efter roadbook af , inden der skal investeres store summer.

Er spændt på at høre nyt.
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Roadbook

Indlæg af Peter AT »

Hej Steffen...

Og tak for sidst. Hyggeligt.....
Jeg har set dem lavet af en Ikea kasse med klart låg. Denne udgave er manuel betjent.
Kan tegne og fortælle næste gang vi mødes...
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
PAVJ

Re: Roadbook

Indlæg af PAVJ »

Hej Steffen.

Måske lidt inspiration her: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... F9nSigm7Mw


M.v.h.

Poul
tingtilsalg

Re: Roadbook

Indlæg af tingtilsalg »

Her er en billig model
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Ti ... ookholder/

hehe..

Fra PAVJs link:

"En roadbookholder er en holder til en roadbook" ... Nå alligevel - Der var de sgu alligevel ved at snyde mig... :-D
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Roadbook

Indlæg af Nejmann »

Holst skrev:Ved at se på ovenstående firmaers sider kan jeg ikke gennemskue om alle roadbookholdere er elektriske og fører "booken" frem ved aktivering af en knap, eller om "fremrulningen" foregår manuelt ved at dreje på hjulet på siden af "kassen". Jeg har ikke tænkt mig at investere en formue i holderen, da jeg lige vil prøve det med at køre efter roadbook af , inden der skal investeres store summer.
Nej, det er ikke alle roadbook-holdere der har elektrisk fremrulning. Hos Touratech kan man for eksempel købe tre elektriske (fra 271€ og opefter) og tre manuelle (90€ - 127€). Hvis man rigtig skal have glæde af elektrisk fremrulning, så skal man nok have en triptæller, der også kan nulstilles med en knap ved tommelfingeren. Ellers skal man jo slippe styret alligevel...

Vil du vide mere om roadbook-kørsel, så er Tenereklubben et godt sted at spørge. De har faktisk en lille temaside om roadbooks, et aktivt forum og - hvis jeg husker rigtigt - en roadbookholder man (medlemmer?) kan låne.

mvh Kåre
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Re: Roadbook

Indlæg af Holst »

Hej igen alle

Jeg har nu læst, læst og læst. Tenereklubben er et rigtigt godt sted at få en masse information. Jeg har fået købt mig en roadbookholder fra Biltema til 149,00 kroner. Den er nu monteret og ser fornuftig ud, selvom jeg selvfølgelig ikke regner med at det er "Touratech-kvalitet" - men det er prisen jo så heller ikke.

Har i dag via krak.dk lavet en lille forsøgsroadbook og printet den ud i A5 (delte bare mine A4-printerpapir på midten, smed det i printeren og fortalte maskinen af der var A5 papir i nu). Bagefter frem med tapen og sætte alle stykkerne sammen til en lang rulle, og endelig montere den i holderen. Glæder mig til at få den prøvet af i morgen. Eneste anke ved at lave en roadbook fra krak.dk er at skriften/tegnene umiddelbart ser meget små ud.. - ja, ja jeg ved godt mine øjne kunne være problemet :shock: :shock:

Som det ses af billedet er ideen med Biltema-modellen at den monteres på tværstangen på styret. Dette er let og ligetil, men jeg vil nok ønske at den sad umiddelbart over de eksisterende instrumenter. Så skal man ikke have øjnene så langt væk fra vejen når roadbooken skal aflæses. Så skal jeg godt nok lige have bygget min kåbe lidt om, men det kunne jo være et passende vinterprojekt.

Når jeg har yderligere erfaringer vender jeg tilbage.

Hygge derude i efteråret.
Vedhæftede filer
IMG_2930 - Kopi.JPG
IMG_2930 - Kopi.JPG (151.52 KiB) Vist 8103 gange
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
tingtilsalg

Re: Roadbook

Indlæg af tingtilsalg »

Hej Steffen,
Har du så også fået dig en rimelig præcis triptæller? Så vidt jeg ved er sådan en rimeligt essentiel hvis man vil have held med at køre efter roadbook, med mindre jeg har misforstået noget :-)
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Roadbook

Indlæg af Torben Vester »

Hej
Her er et ganske fint lille program til at lave roadbooks med; http://rbeditor.valleyfield.se/en/index.php
Her findes en masse standard symboler, som goer det hele lidt lettere. Det er jo landemaerker som er lette at genkende, som anvendes til ruten, naar man er uden for alfar vej. Et trae, en ruin, en T vej, en klippe eller andet.....
Ved gennemgang af en af dagenes RB i det kinesiske rally, saa jeg en tegning af en doed kamel og teksten "Dead Camel" at 247 km.....
Paa dagens etape midt i oerkenen troede jeg faktisk, at jeg var kommet lidt paa "afveje"........ men pludselig saa jeg en doed kamel - aldrig har jeg vaeret saa glad for at se en doed kamel......
At koere efter RB er faktisk rigtig sjovt - man bliver lidt bidt af det. Noget sjovere og udfordrende end at koere efter en GPS pil.
En rigtig god ide, at placere RB holderen hoejt i synsfeltet og over den en IMO tripmaster - den kan man selv indstille paa Km og den har en masse andre nyttige funktioner.
Var der ikke noget med at Peter AT havde en saadanne ting til salg.....??
Rigtig god fornoejelse.
Hilsen
Torben - Kinesien
Besvar