styrtbøjler pro/kontra

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Kim Helbo

styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Foråret rykker i os alle, tror jeg. Anyway :-D , så vil jeg høre om jeres mening omkring styrtbøjler. Jeg har brugt noget tid på at tænke over mit kørselsbehov. Jeg er nået frem til at offroad ture i stor stil IKKE er mig. Det "vildeste" bliver nok grusveje herhjemme og i Norge/Sverige ellers er det asfalt for mit vedkommende. :oops: Jeg påtænker at få min mekaniker til montere touratech´s bøjlesæt til Transalpen, måske også den kraftigere bundplade til motoren. Men inden jeg bruger næsten 10 af de store, så øs lige lidt af jeres erfaringer/meninger. :-) Mvh Kim Helbo
tingtilsalg

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af tingtilsalg »

Det er egentlig lidt en skam at du ikke selv går igang med at montere sådanne ting. Det er vældigt nemt, og er du ikke for ferm til at skrue giver sådan en operation alligevel en smule indblik i hvor nemt det egentlig er :-)

Hvis du ikke er til offroad eller noget i den dur kan man måske argumentere for at styrtbøjler er spild af penge. Men omvendt, hvis du forvilder dig ud på en grusvej og skvatter er de jo ganske rare at have :-)

Til gengæld er alu-bundskjold næsten et must hvis du ved du kommer på grusveje.
Da jeg var i Finland for nogle år siden på min gamle Transalp var jeg rigtigt glad for mit bundskjold. Der kom jævnligt voldsomme plonk-lyde fra bundskjoldet, så jeg var i hvertfald glad for at jeg skiftede til et af Aluminium.
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Peter AT »

Hej Kim...

Det eneste der kan tale imod montage af styrtbøjler er selvfølgelig indkøbsprisen og så en minimal vægtforøgelse som i praksis ikke betyder noget.

Også på asfalt kan bøjler beskytte din mc, og ikke mindst er der mindre risiko for at få balderet benet helt, hvis uheldet er ude og du får en rutsjetur med et ben under cyklen...

Omkring montage må jeg give Tom ret... monter selv...
Det tar ikke en halv time og det er absolut ikke raketvidenskab.

Jeg hjælper gerne, og er overbevist om at Tom også står klar hvis du har behov for det.. :-D

Og tillykke med salget af huset..
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Kim Helbo

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Kim Helbo »

Heji forum. Tak for de hurtige svar :-) Jeg lader jeres ord bundfælde sig, måske skulle jeg også prøve at leve op til det som jeg underskriver mine indlæg med; Mvh Kim Helbo
TEriksen

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af TEriksen »

Hej Kim
Jeg foreslår at du bruger noget tid på at finde de rigtige sager på nettet og derefter selv bestiller dem hjem. Der er mange varianter og nogle er bedre end andre. Fx er styrtbøjler fra AQ nogle af de bedste (i hvert fald til en afrikaner), alu bundplader fås også i mange varianter, kører selv med en fra Polo (SW-Motech) som er kraftig og fin. Foruden at det er nemt, hurtigt og billigt får man jo også fornøjelsen af at se på alt det dejlige udstyr man kan få til sin mc.
tingtilsalg

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af tingtilsalg »

Thomas, bare lige for at prikke lidt til dig. Men hvem siger at dem fra AQ er de bedste? :-)

Spøg til side. Jeg vil undgå at handle hos AQ hvis man kan komme til det. De er vist ikke specielt kundemindede dernede, det kan Peter AT fortælle lange historier om.
I min verden skal man også passe på ikke at købe styrtbøjlerne for kraftige. Det er jo trods alt bedre at de giver sig end det er stellet der gør ved et styrt.
Selv har jeg tidligere kørt med relativt billige styrtbøjler fra Hepco&Becker. De blev testet flittigt på min gamle Transalp.

Ellers er der også www.ruggedroads.co.uk De sælger nogle ret fede produkter også.
TEriksen

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af TEriksen »

Det er jo nok altid en smagssag hvad man finder bedst, men det er super at checke sagerne ud på nettet inden man køber så man køber det man helst vil have.
Har selv købt en del udstyr henover vinteren, bl.a. hos ruggedroads hvor jeg fandt alugitre for kølerne og for oliekøleren samt den stenslagsbeskytter jeg så på en af afrikanerne ved efterårets sheltertur ved Herning. Har også handlet flere gange ved AQ, altid med et ok resultat. Priserne er egentlig også ok.
Og så kan man jo få meget inspiration ved at deltage i nogle af turene i HARK regi :-D
Kim Helbo

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Handle på nettet, også udenlands pyhhhhhh...., ikke vild med det, :shock: men nu jeg har bestilt bøjlesæt hos Tourateach i Sverige (det er ikke så langt væk) :oops: .Er der nogen kender deres produkter og har erfaringer med dem.?
Prisen blev næsten halveret efter kurs udregning, samt at priserne på deres side er med moms :-) Lad mig høre nogle tilbagemeldinger fra jer. Mvh Kim Helbo
TEriksen

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af TEriksen »

Touratech er en meget seriøs global virksomhed med en tildens til høje priser, men kvaliteten er helt i top. Du kan trygt regne med at du får de bestilte varer og at de passer på din kværn. Fragt er dog dyrer end hos Louis.
Jeg har handlet der flere gange og er fuldt ud tilfreds.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af iver »

Hej Kim.

Jeg forstår udemærket din frygt for at købe ting over nettet, og så ovenikøbet på udenlandske sider, jeg sad med samme frygt da jeg første gang skulle nethandle, men jeg er så sandelig kommet over det:-) Hvis du handler hos Touratech, Ruggedroads og Louis kan jeg kun sige 100% god for dem, jeg har fuld tillid til deres betalingssystem, er aldrig blevet snydt af dem, grejet der kommer passer lige på, skruehuller er præcise ingen tilpasning (lige pånær bremseklodser fra Louis, men det var et fejlkøb) og leveringen er altid hurtig og problemfri. Touratech er tysk kvalitet når det er bedst, de har mange års erfaring i at lave holdbart grej til vores cykler, jeg har besøgt hovedsædet i sydtyskland, flinke mennesker og uovertuffen service, jeg fik lov at bruge deres værksted til at montere en topboks jeg købte og stod blandt kundecykler og Dakarcykler som de var ved at lave. Ruggedroads er et lidt yngere firma stadig produkter i høj kvalitet, Jonathan der har biksen ejer en af de flotteste hjemmebyggede marathoncykler jeg har set, grej jeg har købt hos dem passer også lige på og udførelsen er lækker :-) Jeg har også handlet hos AQ men det har været grej og produkter som de bare er detailhandler på, styr og håndbeskytter. Det var så mine erfaringer og meninger :-) Spørg endelig hvis du vil vide mere.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
tingtilsalg

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af tingtilsalg »

Som når man handler i almindelige forretninger gælder samme regler for sund fornuft også ved nethandel. Og er man i tvivl kan google næsten altid give en svar på andres erfaringer med en given online butik.

Hvad lovgivning angår, så er man inden for EU faktisk dækket bedre ind ved nethandel end man er ved handel i en almindelig forretning, såfremt man betaler med dankort. For modtager man ikke varen er det op til sælger at bevise at man ikke har modtaget den, og derved har man god chance for at få alle sine penge retur via PBS. Jeg tror for en dels vedkommende så bundet frygten for nethandel nok nærmere i at det er et ukendt marked. Ligesom netbank også engang var. Og ved nethandel i DK er man altid sikret 14 dages fuld returret (med undtagelser).

Hvad touratech angår, så er jeg nu ikke så begejstret over deres produkter. Mange af deres GPS holdere er unødigt komplicerede lavet. Jeg forstår ikke hvor der skal alle de dimser, beslag osv til for at lave et beslag til en GPS. Jeg har nu haft 3 forskellige beslag til GPS, allesammen fremstillet i tynd aluminium der kan vippes og bøjes osv. Unødigt, kompliceret og alt for dyrt.
I min verden er touratech ikke mere bedre end et online-bilka for MC-ister.
Jeg er da også selv ganske glad for deres Zega kasser, men jeg er sgu ikke ved at falde i svime over dem som nogle er. Fx forseglingen mellem låg og kasse, sådan en fimset alu-kant. Hvis kasserne blive bulet skal der tæves noget med en hammer for at få det til at passe sammen bare nogenlunde. Omvendt giver det slet ingen mening at monteringen af kasserne er så oldnordisk set i forhold til deres yderst kompliceret GPS beslag, og andre ting de sælger. At man skal tømme 1/3 af kassens indhold (overdrivelse fremmer forståelsen) for at af-og på montere kasserne giver for mig ingen mening, her synes jeg at Hepco&Beckers system er langt mere smart. Jeg overvejer stadig om jeg engang skal købe mig et sæt kasser af Andreas, hvis han da har tid :-)

Ovennævnte er selvfølgelig kun mine egne erfaringer. Dog er jeg da også farvet lidt af brugeres erfaringer på andre fora. Fx metal Mule ser langt smartere ud, og egentlig også stærkere tror jeg. Og deres monteringssystem synes jeg bestemt er Zega kasserne langt overlegent.

Nå, men jeg er jo stadig ganske tilfreds ejer af diverse touratech produkter, så jeg falder jo selv ind under eget brok :-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 693
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Bønne »

Hej

Tom, jeg er fuldstændig enig med dig angående Touratech´s GPS beslag. Jeg forstår heller ikke hvorfor de skal indeholde
alle de fjedre, trisser og snorer, når mit originale Honda beslag kun er en bukket stålplade med en bolt igennem :!:

Med hensyn til internethandel har jeg også benyttet mig af det uden problemer i efterhånden en del år, mest hos CMS i
Holland og M&P i England, men også hos ZSF i Tyskland og Dækonline. For nylig købte jeg så også en vakuumbenzinpumpe
hos AfricaQueens, heller ingen problemer, den kom i løbet af nogle dage, og pengene blev, ligesom ved de andre, først
trukket omkring leveringen.

Det eneste "problem" jeg har haft i den sammenhæng var da Dækonline sendte mig nogle forkerte dæk der blev leveret
med fragtmand og bare stilt udenfor så jeg ikke kunne kontrollere dem ved modtagelsen. Det var noget besværligt at få
dem sendt tilbage og ombyttet til de rigtige, ikke mindst fordi de tilsyneladende var sendt direkte fra en grossist e.lign. i
Tyskland som intet havde at gøre med Dækonline, og i den efterfølgende mailkorrespondance var de ganske uforstående
overfor fragtproblemerne. Til gengæld var ham jeg snakkede med i telefonen fra Dækonline meget behjælpelig, omend
han var svær at forstå, men da han først tog affære, så skete der noget i sagen, og jeg fik de rigtige dæk :ok: .

Med hensyn til betaling er Tom også inde på noget; hvis man betaler med Visa/Dankort, er det banken der overfører
pengene, og dermed også deres ansvar at pengene havner det rigtige sted, samtidig har man ordnet betalingen via
firmaets hjemmeside, og deres (forhåbentlig) sikre betalingsordning, med efterfølgende mailkvittering. Hvorimod, hvis
man selv overfører dem via Netbank til en fremmed konto, er det ens eget ansvar, ligesom man ingen sikkerhed har for
at kontoen er reelt, og at man får sine varer.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Kim Helbo

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Tak for svarene ;-) De svar jeg har fået fra jer og alle andre svar iøvrigt, blandet med alle mulige erfaringer som i har gjort, gør mig rigtig glad for at være med i dette forum. :ok: Mvh Kim Helbo
Kim Helbo

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Så er der monteret "crashbåger" som de siger i Sverige, på min TA. Stor tak til Peter AT, :ok: for hjælpen, uden den hjælp var det ikke gået. Var på testtur, på grus, efterfølgende med Peter som instruktør og guide, rigtig fint. Ingen styrt, så "bågerne " blev ikke testet, selvom det var tæt på en enkelt gang :shock:. Mvh Kim Helbo
tingtilsalg

Re: styrtbøjler pro/kontra

Indlæg af tingtilsalg »

Har du billeder kim :-)
Besvar