Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?

Indlæg af mogensl »

Jeg er faktisk lidt stolt: Selv med min ringe vægt (95 kg. +- en sjat) har det været mig muligt at bøje momentarmen på centralstøtten på min VA7. Jeg fulgte rådet, og den kom skam allerede efter knap 2 måneders ventetid. Det er vist på grund af noget, der hedder lean (jeg kalder det le-an og får medlidende blikke fra de skriftlkloge). Lean handler vist nok om, at ting skal være der til tiden, siger Toyota. I min verden betyder le-an, at du skal vente 2 måneder på, at noget dukker op. Hvis det dukker op. Og ikke er forkert. Det kan en ven med en ny Suzuki bekræfte. Han har foreløbig ventet 3 måneder på en motorbøjle, som ikke er kommet endnu. Så er det en trøst, at det ikke kun er Honda, som benytter sig af le-an.

Importøren slog sig noget i tøjret, for det havde de aldrig oplevet før. Om jeg får en ny, må tiden vise. Foreløbig har min mc-mekaniker varmet armen, så vi kunne bøje den tilbage, men den er nok blevet noget svækket. En god gang Hamerite lak skulle gerne gøre, at den ikke ruster. Alt for hurtigt.

Er jeg mon bare uheldig? Eller bare for fed? Godt nok er afstanden mellem støttefødderne så lille, at det kan være problematisk at finde punktet, hvor begge ben er på jorden, inden man hiver i dyret, men alligevel? Den står mig også noget yderligt med støttefoden næsten lodret, så der skal ikke et særlig kraftigt puf forlæns, før den hopper af centralstøtten. Det får mig til at undlade parkering alle steder, hvor biler kunne tænkes at overse en parkeret mc. I en p-bås f. eks., hvor jeg en gang fik væltet min ST1100, eller langs kantstenen, hvor der holder biler. Samt på steder med selv ringe hældning fremad.

Og så oplevede jeg det pudsige, at bremselyskontakten til forbremsen blev defekt. Det er efter sigende heller ikke set før på en VA med 13.000 km på tælleren. Nå, heldigvis havde mekanikeren en brugt siddende på en anden Honda, så jeg var fri for at skulle vente 2 måneder på en ny. Det ville også være skidt for sommerferien til Færøerne og Island.

Og forresten - jeg måtte selv stramme kronrørslejet, der var så løst, at den var livsfarlig at køre på. Sjusket samling/justering hører ikke under garantien, fandt jeg ud af, så jeg sparede en god slat penge ved selv at stramme. Den slog voldsomt med forhjulet ved motorbremsning. Med læs og passager så voldsomt, at der skulle holdes godt fast, hvis jeg kun havde venstre hånd på styret. Det viste sig, at låsemøtrikken sad ganske løst og flagrede lystigt i låseringens tapper med slør til følge. ST1100 woblede også, hvis lejet ikke var strammet korrekt og lidt til. Og en ven, som købte en ny CBF 1000 havde samme problem. Efter min vurdering er forgaffel/fortøj for spinkelt på flere af Hondas modeller. Nå, man kan jo bare køre ordentligt med begge hænder på styret. Hele tiden.

Ellers er det en velsignelse at køre Honda. Man har fornemmelsen af altid at komme hjem til tiden, når der trykkes på starteren. Må det fortsætte...

god sommer
mogens
Vedhæftede filer
Venstre side hviler på armen og ikke foden
Venstre side hviler på armen og ikke foden
CIMG0691.JPG (83.77 KiB) Vist 9772 gange
Momentarmen går på bageste fodhviler
Momentarmen går på bageste fodhviler
CIMG0679.JPG (87.56 KiB) Vist 9772 gange
Senest rettet af mogensl 25. jun 2014, 12:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?

Indlæg af Bønne »

Hej Mogens.
Nu sagde du det jo selv; ringe vægt...tja, mænd under 100 kg er nu engang feminine :lol:

Mit støtteben gør det samme, men jeg har nu aldrig tænkt på at det var fordi det var blevet bukket. Jeg har bare troet at det var svejst lidt skævt sammen fra fabrikken. Jeg købte også min Varadero ´08 fra ny, i april 2009 og da jeg fik den leveret var støttebenet allerede sådan, så i fald det er blevet bukket efter monteringen, må det være mekanikeren der har gjort det (men han var en splejs :lol: ). Jeg har også tænkt på at varme og rette det, men har ikke fået det gjort, der er jo også det med malingen, på den anden side er det jo altid smurt ind i kædeolie/fedt i den side :lol: .
Men selvom det står meget lodret og det ser ud som om cyklen vil løbe ned af det, så ligger monteringspunktet bagved trædepunktet, så det ser værre ud end det er og jeg synes nu ikke den har tendens til at ville løbe ned. At det går mod fodhvileren er godt nok underligt, det gør mit dog ikke, kan stoppet være blevet monteret skævt, det er jo en del af monteringsbeslaget?
Jeg bruger faktisk kun mit når jeg tanker, smører kæde, vasker eller pakker cyklen til tur. Ved almindelig parkering bruger jeg kun sidestøtten.

Mht. forbremselyskontakten, så er den noget bras. Underligt at Honda stadig bruger den, eftersom det er den samme der sidder på 25 år gamle TA´er og
AT´er (og sikkert også andre)..og allerede dengang var det noget bras :!: .
Men der findes alternativer, f.eks. denne her som jeg selv har monteret: http://www.mandp.co.uk/productinfo.aspx ... =Goodridge

Billede

Den virker ved det hydrauliske bremsetryk og erstatter simpelthen bare banjobolten til slangen.

Nu skriver du ikke om du har fået udført seviceeftersynene på den, men faktisk indgår kontrol af opspændingen af kronrørslejerne i et af de første eftersyn. Men jeg gætter på at det har været checket, men ikke efterspændt rigtigt, jeg tror ikke på at møtrikken har været løs fra fabrikken, ikke på en Honda, så den må falde tilbage på mekanikeren :not:
Spørgsmålet er så om lejerne har taget skade, de originale kuglelejer er ikke så stærke, men hvis den stadig slår i styretøjet når du slipper styret, eller styret kan "falde i hak" med løftet forhjul, så skal de skiftes. Og de kan så med fordel skiftes til koniske lejer der har en større bæreflade og derfor er både mere holdbare, men også mere præcise.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Original Honda centralstøtte til VA7 ER noget juks

Indlæg af mogensl »

Hej Bønne - tak for svar.

Du bekræfter, at det er noget juks, for selvfølgelig må armen ikke bøje. Den skal også kunne holde til at bruges, selv om der er bagage på ekvipagen. Min var bøjet så meget, at den vippede mors venstre fodhviler i vejret, så jeg måtte lægge noget pap imellem, når den var slået op. Den er korrekt monteret. Man kan nemlig ikke andet, så vidt jeg kan konstatere.

Jo, jeg troede også naivt, at efterspænding af kronrørslejer hørte med til serviceeftersynet. Det gør det også. Man skal bare selv betale! Jeg klagede min nød allerede inden de første 1000 km, men når man køber cyklen i Holtug og får den serviceret i Sønderborg, er der allerede basis for lidt snak frem og tilbage om, hvem, der gør hvad, og hvem, der skal betale. Nu skulle den så til 12.000 km eftersyn, og for at undgå diskussioner og ærgrelser, valgte jeg selv at stramme dem. Med succes. Det tager ikke lang tid, når man bruger et vattæppe til at beskytte tanken i stedet for at afmontere den og al plastic.en foran, som det foreskrives i værkstedsbogen for at undgå at lave buler og ridser. Jeg tør ikke tænke på, hvad det ville have kostet. Jeg troede naivt, at den var udstyret med koniske lejer, men der har man så også sparet? Nå, det er ingen herregård at skifte, når den tid kommer. Jeg har øvelsen fra min tidligere NTV. Gode lærepenge. Og jo. Det er de flinke Honda-folk i Montesa, som i sin tid har været lidt løse i håndledene, eller også har det været tæt på siestaen.

Jeg vil overveje din kontaktløsning, når den går sig en tur igen. Eller måske er den originale ikke så dyr. Den tid, den sorg.

Igen tak for input.

mogens
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Original Honda centralstøtte til VA7 ER noget juks?

Indlæg af mogensl »

Hvad gør man, når man kan se frem til måske måneders (måske forgæves?) venten på en ny fod? Og ikke kan svejse? Tjah, de forhåndenværende søms princip: Et stykke stålwire, et par wirelåse og en lille bardunstrammer. Rester fra opretning af trætte døre med 3-lags termoruder, som vejer så meget, at de med tiden bliver skæve. Det er måske ikke så kønt, men vi lever sagtens med en bardun diagonalt over dørene, som ellers er ok.

Det her er heller ikke kønt, men det virker. Og så var udgiften 0 kr., da jeg havde tingene i rodekassen under mærket: "det skal du såmænd nok få brug for en dag...".
Efter opretning er mellemrummet mellem gulv og armen 6 mm. Den alt for spinkle konstruktion gør, at jeg med min vægt på armen, når den står på støtten, får den til at bøje næsten 6 mm. Det siger sig selv, at det er dømt til at gå galt igen, når den skal på støtten med oppakning.
Efter opretning er mellemrummet mellem gulv og armen 6 mm. Den alt for spinkle konstruktion gør, at jeg med min vægt på armen, når den står på støtten, får den til at bøje næsten 6 mm. Det siger sig selv, at det er dømt til at gå galt igen, når den skal på støtten med oppakning.
støttestøtte (1).JPG (97.03 KiB) Vist 9691 gange
Jo, det holder skam. Min smækre krop på pedalen får den ikke til at give sig. Men, kønt er det ikke.
Jo, det holder skam. Min smækre krop på pedalen får den ikke til at give sig. Men, kønt er det ikke.
støttestøtte (2).JPG (114.95 KiB) Vist 9691 gange
Jeg har ingen forhåbninger om, at en ny fod er et hak bedre, men vi får se. Hvis den kommer...

Jeg får for øvrigt en del morsomme kommentarer til min strømforsyning, som også er en ganske simpel, men uhørt billig løsning med kronemuffer med han- og hunstik. Ruster og irrer ikke, kan ikke kortslutte og svigter derfor aldrig. Men det er en helt anden historie. Fra mine BMW-dage ved jeg, hvor træls det er, når ens dyre strømdimser svigter. Så grines der ikke mere af mine løsninger.

mojn
mogens
poulsen

Re: Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?

Indlæg af poulsen »

bremsekontakten var røget på min da jeg fik den. Kontakten findes meget meget billig på ebay
mener det var 10-20kr med fragt
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Måske man skulle have en i reserve...?

Indlæg af mogensl »

Tak, Poulsen. For en gangs skyld noget til en rimelig pris. Desværre tyder alt på, at pris og kvalitet hænger sammen i dette tilfælde i modsætning til f. eks. centralstøtten.

sommerhilsen
mogens
poulsen

Re: Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?

Indlæg af poulsen »

jeg kan ikke finde nogle til den pris jeg nu mener jeg fik den til... prisen ser ud til at ligge på 70kr med fragt (så under told-bagatelgrensen).
Det ser ud til at honda har benyttet samme kontakt på MANGE af deres modeller.
Jo rimelig sikkert at kvaliteten følger lidt med der. min nye har dog virket upåklageligt i den tid jeg har haft den og så er 70kr ikke alverden... går bare under sliddele/forbrug :D

Men på den anden side er det måske rart at man er sikker på at det bare virker hver gang man har behov for det.
Besvar