Original Honda centralstøtte til VA7 noget juks?
: 24. jun 2014, 10:40
Jeg er faktisk lidt stolt: Selv med min ringe vægt (95 kg. +- en sjat) har det været mig muligt at bøje momentarmen på centralstøtten på min VA7. Jeg fulgte rådet, og den kom skam allerede efter knap 2 måneders ventetid. Det er vist på grund af noget, der hedder lean (jeg kalder det le-an og får medlidende blikke fra de skriftlkloge). Lean handler vist nok om, at ting skal være der til tiden, siger Toyota. I min verden betyder le-an, at du skal vente 2 måneder på, at noget dukker op. Hvis det dukker op. Og ikke er forkert. Det kan en ven med en ny Suzuki bekræfte. Han har foreløbig ventet 3 måneder på en motorbøjle, som ikke er kommet endnu. Så er det en trøst, at det ikke kun er Honda, som benytter sig af le-an.
Importøren slog sig noget i tøjret, for det havde de aldrig oplevet før. Om jeg får en ny, må tiden vise. Foreløbig har min mc-mekaniker varmet armen, så vi kunne bøje den tilbage, men den er nok blevet noget svækket. En god gang Hamerite lak skulle gerne gøre, at den ikke ruster. Alt for hurtigt.
Er jeg mon bare uheldig? Eller bare for fed? Godt nok er afstanden mellem støttefødderne så lille, at det kan være problematisk at finde punktet, hvor begge ben er på jorden, inden man hiver i dyret, men alligevel? Den står mig også noget yderligt med støttefoden næsten lodret, så der skal ikke et særlig kraftigt puf forlæns, før den hopper af centralstøtten. Det får mig til at undlade parkering alle steder, hvor biler kunne tænkes at overse en parkeret mc. I en p-bås f. eks., hvor jeg en gang fik væltet min ST1100, eller langs kantstenen, hvor der holder biler. Samt på steder med selv ringe hældning fremad.
Og så oplevede jeg det pudsige, at bremselyskontakten til forbremsen blev defekt. Det er efter sigende heller ikke set før på en VA med 13.000 km på tælleren. Nå, heldigvis havde mekanikeren en brugt siddende på en anden Honda, så jeg var fri for at skulle vente 2 måneder på en ny. Det ville også være skidt for sommerferien til Færøerne og Island.
Og forresten - jeg måtte selv stramme kronrørslejet, der var så løst, at den var livsfarlig at køre på. Sjusket samling/justering hører ikke under garantien, fandt jeg ud af, så jeg sparede en god slat penge ved selv at stramme. Den slog voldsomt med forhjulet ved motorbremsning. Med læs og passager så voldsomt, at der skulle holdes godt fast, hvis jeg kun havde venstre hånd på styret. Det viste sig, at låsemøtrikken sad ganske løst og flagrede lystigt i låseringens tapper med slør til følge. ST1100 woblede også, hvis lejet ikke var strammet korrekt og lidt til. Og en ven, som købte en ny CBF 1000 havde samme problem. Efter min vurdering er forgaffel/fortøj for spinkelt på flere af Hondas modeller. Nå, man kan jo bare køre ordentligt med begge hænder på styret. Hele tiden.
Ellers er det en velsignelse at køre Honda. Man har fornemmelsen af altid at komme hjem til tiden, når der trykkes på starteren. Må det fortsætte...
god sommer
mogens
Importøren slog sig noget i tøjret, for det havde de aldrig oplevet før. Om jeg får en ny, må tiden vise. Foreløbig har min mc-mekaniker varmet armen, så vi kunne bøje den tilbage, men den er nok blevet noget svækket. En god gang Hamerite lak skulle gerne gøre, at den ikke ruster. Alt for hurtigt.
Er jeg mon bare uheldig? Eller bare for fed? Godt nok er afstanden mellem støttefødderne så lille, at det kan være problematisk at finde punktet, hvor begge ben er på jorden, inden man hiver i dyret, men alligevel? Den står mig også noget yderligt med støttefoden næsten lodret, så der skal ikke et særlig kraftigt puf forlæns, før den hopper af centralstøtten. Det får mig til at undlade parkering alle steder, hvor biler kunne tænkes at overse en parkeret mc. I en p-bås f. eks., hvor jeg en gang fik væltet min ST1100, eller langs kantstenen, hvor der holder biler. Samt på steder med selv ringe hældning fremad.
Og så oplevede jeg det pudsige, at bremselyskontakten til forbremsen blev defekt. Det er efter sigende heller ikke set før på en VA med 13.000 km på tælleren. Nå, heldigvis havde mekanikeren en brugt siddende på en anden Honda, så jeg var fri for at skulle vente 2 måneder på en ny. Det ville også være skidt for sommerferien til Færøerne og Island.
Og forresten - jeg måtte selv stramme kronrørslejet, der var så løst, at den var livsfarlig at køre på. Sjusket samling/justering hører ikke under garantien, fandt jeg ud af, så jeg sparede en god slat penge ved selv at stramme. Den slog voldsomt med forhjulet ved motorbremsning. Med læs og passager så voldsomt, at der skulle holdes godt fast, hvis jeg kun havde venstre hånd på styret. Det viste sig, at låsemøtrikken sad ganske løst og flagrede lystigt i låseringens tapper med slør til følge. ST1100 woblede også, hvis lejet ikke var strammet korrekt og lidt til. Og en ven, som købte en ny CBF 1000 havde samme problem. Efter min vurdering er forgaffel/fortøj for spinkelt på flere af Hondas modeller. Nå, man kan jo bare køre ordentligt med begge hænder på styret. Hele tiden.
Ellers er det en velsignelse at køre Honda. Man har fornemmelsen af altid at komme hjem til tiden, når der trykkes på starteren. Må det fortsætte...
god sommer
mogens