Forgaffelbælge til XL1000?

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Forgaffelbælge til XL1000?

Indlæg af mogensl »

Man påtænker at skifte forgaffelolie på Varaderoen (VA7). Så kom jeg til at tænke på en tilsvarende model, som jeg med køb for øje så på hos en brugtforhandler, inden jeg faldt over min nuværende nye: Den lignede trods beskedent kilometertal noget, som jeg desværre har set og selv prøvet på brugte Honda.er: Rust i lak, korroderet aluminium og ikke mindst forgaffelrør med gravrustpletter. Enhver ved, hvad det betyder for levetiden på støv- og pakringe. Overfladefinish har ikke altid været Honda.s spidskompetence? Jeg er træt af at fjerne udsplattede selvmordskandidater fra forgaflerne, inden de tørrer ind, men stenslag er værre.

Så er mit spørgsmål (kosmetikken er underordnet):

Er det en god idé?
Er der ulemper ved at bælge?
Hvilke skal jeg vælge?
Hvor finder man de bedste?
Så vidt jeg kan se, er fjedervandringen 175 mm. Hvor lang skal en bælg være? Og diameter for at passe bedst?

Olie: Så vidt jeg har kunnet læse mig til foreskrives 10W olie. Jeg agter at hælde 15W olie på efter de gode erfaringer, jeg har haft med en ST1100, som blev en ganske anden og mere harmonisk køremaskine, da jeg fyldte multigrade 15W-30 gaffelolie på. Det råd, ved jeg, har flere andre fulgt med succes. Hvad mener man om det? Jeg kører ikke offroad, men til gengæld mest med passager og fuld oppakning.

Og Bønne: jeg har læst dit indlæg i et engelsk forum og er opmærksom på, at der skal forskellig oliemængde i de to rør (ABS-model).

P.f.t.
mogens
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Forgaffelbælge til XL1000?

Indlæg af kjelde »

Hej Mogens.

Jeg vil ikke kloge mig i om det er en god ide med bælge på forgaffelbenene, de holder jo også skidtet inde så det er vanskeligere at gøre rent.

Da jeg havde varadero kom jeg også tykkere olie i hvilket jeg mener var en fordel. Dog lidt svært at vurdere da jeg også samtidig skiftede fjedrene.

Godt du er opmærksom på at oliemængden er forskellig i de to gaffelben. Jeg fandt svarene i den tyske varadero-klub.
Indmaden i de to gaffelben er ikke ens.

Du kan se et par billeder af indmaden i en tråd jeg oprettede for et par år siden.

God arbejdslyst :-D
viewtopic.php?f=4&t=1958&p=13813&hilit= ... ero#p13813
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Forgaffelbælge til XL1000?

Indlæg af Nikolajsen »

Helt klart bælge på 8-)
Kan ikke lige se nogle ulemper, hvis der kommer snavs derind (andet end lidt støv), er der noget galt.
Der er dog, naturligvis, nogle udluftnings huller, som skal vende bagud. Og der kan naturligvis komme mudder og vand ind, hvis man drukner knallerten...

Med hensyn til olien, er der jo en smagssag, tykkere olie= langsommere retur (mere dæmpning), og så kan man forestille sig, at gaflen ikke når at rette sig ud igen, for at modtage næste ujævnhed, på en meget bulet vej. Og den vil derfor støde mere op gennem forgaflen, ved de efterfølgende ujævnheder.

Tyndere olie= hurtige retur (mindre dæmpning).
Jeg har aldrig prøver multigrade forgaffel olie.......
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Tak for input...

Indlæg af mogensl »

Det var alle tiders med fotos af gaflerne i adskilt tilstand, for jeg har spekuleret på, hvori forskellen på de to ligger. Det fremgår tydeligt. Tak for det. Haynes foreskriver også de rette mængder.

Olieviskositeten er som så meget andet et kompromis. Jeg ville ikke vælge tykkere olie, hvis jeg kørte off-road, men erfaringen fra min ST1100, som jeg kørte 95.000 km på, var utvetydigt en meget mere harmonisk affjedring og bedre balance. Især fordi jeg mest kørte med fuldt læs. Det var en Motul 15W-30. Tilsyneladende føres den ikke mere.

Den alt for spinkle og slatne forgaffel blev også stivet af af en ekstra SuperBrace forgaffelbro. Det undrer mig såre, at forgaflen på en Varadero har samme dimensioner og dermed også er for leddeløs, men så hjælper tykkere olie lidt. Noget af grunden til, at jeg tillader mig at kritisere det spinkle fortøj på modellerne, er, at begge lider af tendens til wobling i alvorlig grad, hvis kronrørslejet ikke er spændt ordentligt og fordækket passer til mc.en og er i god stand. Varaderoen, ganske fabriksny, var livsfarlig, ind til jeg spændte kronrørslejet (det var ikke under garantien, men "noget jeg kunne få gjort ved service..." - for egen regning fortstås). Det hjalp gevaldigt, og da der kom et Michelin Pilot Road 4 Trail på, forsvandt enhver tendens til wobleri. Der er en verden til forskel at komme over på en Aprilia Pegaso Factory, der med sine 45 mm gafler og stive konstruktion giver en ganske anden følelse. Der er ikke sparet på styretøjet, selv om den jo i sagens natur også er meget lettere. 65.000 km på en BMW 1200 GS var også en ganske anden, kontant fornøjelse. Jeg har aldrig forstået Hondas spareiver på det felt. På turen Færøerne/Island sidste sommer vovede vi os ud på en f-vej i regn og tåge. Jeg har aldrig været så tæt på at hælde kone, maskine og alt habenguttet på hovedet ned ad en skrænt med lavablokke. 2 gange. Det føltes, som om forhjulet var ophængt i gummistropper, når vi gled sidelæns og og ned ad de våde lavasten. 25 km er lang vej, og ½ ton kræver Vorherres hjælp og viljestyrke, når man tvinges til stop op ad en hældende bakke og skal holde ekvipagen med et ben. Tak, Vorherre. Det, og så kvaliteten af lak og krom, kunne være bedre, men så er der jo alle de andre kvaliteter.

Forgaffelbælge er efter alt at dømme en fornuftig investering. Den gode formand for http://www.smcc.dk, den navnkundige Poul "Rinkenæs" skrev således til mig forleden, vedhæftet smukke fotos af nogle af hans utallige mc.er:

Helt tilbage (dengang det var før), købte jeg min BMW hos Jørn Toft (BMW i Kolding).
På det første billede ses, at der ikke var bælge på.
Det kom der kort tid efter, da jeg overraskedes af isslag, der satte sig på gaffelbenene. Pak-dåserne kunne ikke længere holde olien ude og jeg blev smurt lidt ind. Jeg måtte vende om.
Det næste billede er senere og vel ankommet til Hjardemål Klit ved Thisted i den tid hvor rapsen blomstrer. Hele cyklen smurtes ind i døde fluer og det var meget værre end det ser ud til på billedet. Glad var jeg ved bælgene.
Det sidste billede er af min i 1971 næsten nyindkøbte BMW R50/5. Det var dengang, at det hele skulle være fornuftigt. Fornuft er vist usælgelig i dag. Jeg tror nok, at jeg ville sætte bælge på igen, hvis det blev aktuelt. Jeg kører i al slags vejr og vasker kun motorcykel højst 2 gange om året.
Poul


Kvaliteten er vist endog meget svingende. Jeg kan se på diverse fora, at revnede og ødelagte bælge efter få måneder ikke er et ukendt fænomen. Megen søgen over den ganske verden har ledt mig til, at MAXmc, http://webshop.maxmc.dk/produkter/6-pro ... el-baelge/ (jo, jeg ved, at de ikke sælger til private)
prismæssigt sagtens kan være med med sine Progrip til en rimelig pris. Kender I dem? Og monstro en størrelse på 40-45/60-65 mm ikke er passende?
Besvar