Kåbeglas!!!!

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Kåbeglas!!!!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Alle

Jeg skal ud og købe mig et nyt kåbeglas til TA, men hvilket et skal jeg købe? Jeg har haft et givi glas, det virkede fint, da jeg modificered det med en varmepistol, pga. højden med turbulens etc. Hvad er Jeres erfaringer med kåbeglas af forskellige typer - er det bedst med et højt eller et lavt, etc????? Jeg syens det er bedst med et kåbeglas der er modificeret således, at det højt, men alligevel bøjet lidt, så man får den klare rene vind ind på hjelmen, men som stadig dækker det meste af overkroppen.

MVH Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Søren

Det er ikke nemt, det med videnskaben om turbulens...

Som du kan se andetsteds her på forum har jeg bøvlet med problemet på min AT'er. Først med det originale kåbeglas, der larmede heeelt vildt
(-og her snakker vi altså ørepropper af ypperste kvalitet for ikke at få en høreskade!)

Så med et forhøjet kåbeglas fra et engelsk firma der vist hed Skidmarx (!) - fint glas: Passede helt perfekt - men det larmede altså stadigvæk. Og så med et stykke plexiglas som jeg hidsigt monterede yderligere på det høje glas, mens jeg bandede og stampede...

Men så hjalp det - ingen larm - ohh mein lieber - hvor skønt det var!
En fed ferietur rundt i Norge med visiret oppe og duftene ind til Nielsens tud var en fin belønning. Og så kunne jeg ovenikøbet HØRE hvordan min V-motor lød!

Men! Det så mildest talt forfærdeligt ud. Nu KAN man jo være temmelig ligeglad med det. AT'eren er jo ikke en maskine der vinder på udseendet (-hvis det ellers betød noget) sådan i traditionel forstand.

Og jeg blev altså træt af det look. Så sidste sommer fandt jeg det originale glas frem og (stik-)savede ca. 10cm af det. Nu har jeg ren fartvind i krydderen og det værste tryk taget af min brede bringe.

Plus - når det er rigtig sommervarmt er der mulighed for at liste lidt kølighed (og hvad der ellers så'en kommer flyvende) ind bag lynlåsen...

For mig er det hér den bedste løsning.

Læste i øvrigt om en svensker med samme problem. Han købte sig en offroadhjælm og et par briller og så var der ingen turbulens.
Mystisk, ikke?

De venligste
Kim
Gæst

Indlæg af Gæst »

Nu er det længe siden jeg har haft kåbe på min TA. Men vær opmærksom på, at der typisk vil være mere larm og turbulens på en MC med kåbe end på en uden - uanset hvad man gør.

I den forbindelse skal iøvrigt nævnes, at MC kørsel af varigheder over 20 minutter om dagen med over 80 km/t ALTID er ensbetydende med høreskader, hvis man ikke har ørepropper på.

Høreskaderne er meget små og der går år før man kan mærke det. Så er det til gengæld for sent for skaderne er uoprettelige.
Besvar