Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Skriv hvad du vil om dig selv og din MC.

Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af mogensl »

Varadero er vist det rigtige navn. "Vavardetdo?" kom den hurtigt til at hedde i det sønderjyske. Den er jo lidt af en sjælden fugl i kongeriget. Fabriksny trods den fremskredne alder født i 2007. Pyt, det skulle være modellen med de seneste opdateringer, har jeg læst mig til. Hvis en forhandler skal sælge den ad åre, vil den skam komme til at figurere som en årgang 2013. Sådan er mc-verdenen så finurlig.

Skønt at være tilbage på Honda siden de glade knap 100.000 km på en ST1100 efterfulgt af 5 år med en BMW R1200 GS og et par år med Aprilia Futura - et særdeles spændende bekendtskab. Ind imellem nogle encylindrede Yamahaer, Suzuki, SLR650, NTV m.m. Jeg har en svaghed for få cylindre: Alt over 2 er frås...

Hvis jeg beretter, at min karriere startede med et par Nimbus.er købt for kr. 600 på militærauktion og siden en Triumph Bonneville - med dobbeltkarburator skam - kan nogen nok regne ud, at den værste ungdom er overstået, og selvpensionering som 62-årig er en stærkt anbefalelsesværdig tilstand. Nu står der ved siden af Vavardetdo også en Aprilia Pegaso Factory, et feberkøb på tilbud som nok vil vise sig at blive min følgesvend, når kræfterne ikke rækker til at tumle Hondaen. Og så er den da så nysselig med sine fine guldsutter. Den er mageløst sjov og samtidig behagelig, også på langtur.

Billede
"Hvor ligger Rumænien?"

Formanden mener, at jeg godt kan være fuldgyldigt medlem, selv om grus og mudder ikke er mine spidskompetencer (som det jo hedder). Nu er en Vavardetdo? heller ikke den ideelle sumpscooter/dyndspringer, vil jeg mene. Faktisk er de lange ture ad snoede veje med asfalt med mor på bagsmækken den foretrukne fornøjelse. Nordkapp et par gange, Lofoten og dertil en del andre ture i Norge og Sverige, Korsika, Pyrenæerne på langs, og Rumænien (jomfruturen på nyerhvervelsen) o.s.v. har været normen for sommerferieturen, som typisk er på 6-7.000 km. Til næste år gælder det Island, har mor bestemt. Det er guf for en Vavardetdo?, tror jeg. Grus og lavastøv i spandevis og kølerne ude i siderne, så kølerribberne ikke bliver sat til.

Billede
Plads til det hele - og lidt til.

Jeg håber, I vil bære over med at have en asfaltgubbe i klubben og med, at mine indlæg kan mangle lødighed. Rent teknisk bevæger jeg mig på et lavt stade og har erfaret i andre fora, at jeg bestemt ikke er alene. Til gengæld er det også det stade, hvor man kan drage allermest nytte af et forum, fordi der altid er svar på de lette spørgsmål. På næsten alle de brugte mc.er, jeg har haft, har jeg måttet konstatere, at "mekanikeren" har kastet sig ud i en større opgave, end evnerne rakte til. Det lærer man af. Alle brugte motorcykler har en historie, og en del af dem bliver aldrig fortalt. Jeg er altså ren amatør udi det tekniske i forhold til alle jer prof.er, som kan skille en AT til atomer og samle den igen på en weekend. Min dybeste respekt.

Billede
"Når jeg blir' stor..."

Så jeg tør næsten ikke spørge, om der er medlemmer i samme situation som jeg? Hvis ja er der måske basis for en "sandkasse" - i forum altså - hvor asfaltfolket kan boltre sig og udveksle erfaringer? All-road er nok at tage munden for fuld, når asfalten kun sjældent afløses af (stabil)grus i god kvalitet.

Hvis du er nået her til, siger jeg manne tak for opmærksomheden!

Hondahilsen
mogensl
pens.
Senest rettet af mogensl 18. nov 2013, 12:17, rettet i alt 2 gange.
Repsol

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af Repsol »

Hej Mogens

Velkommen til :-D

Jeg er selv helt grøn i klubben, og har kun begrænset erfaring i at køre på grusvej med en offroader....
Trods alt er det nok samlet set mere end 95%(Min ikke begrundede vurdering) af alle kilometer der bliver tilbagelagt på asfalten

Måske mødes vi en dag, enten på asfalten eller på noget godt sammenkørt grus :-D


Hilsen
Ole
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af Peter AT »

Hej mogensl

Og rigtig velkommen i klubben.

At vi kalder os en allroad klub, betyder ikke at klubben er mere for hardcore offroadere end for mcíster der foretrækker mere fast materiale under dækkene.

Om du stor skruer eller ej, har ingen betydning for dit medlemskab.

Vores fælles lidenskab er motorcykler, socialt samvær og køreture, nært og fjernt. Synes personligt at en stor spredning i interesser og lidenskaber giver klubben en alsidighed, der kan komme os alle til gode.

Ser frem til at møde dig, og høre lidt om dine mc erfaringer.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af kjelde »

Velkommen Mogens.
Når du bevæger dig herind vil du også hurtigt erfare at vi prøver at være så rummelig en klub som mulig. Her er plads til alle uanset om man er til grus, asfalt eller smadder.
Iøvrigt dejligt med en mere fra den del af landet, og selvfølgelig tillykke med varaderoen. Har selv rullet små 100000 på sådan en/to.
Håber at se dig til nogle af vores arrangementer.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af Nikolajsen »

Velkommen til :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af M@X »

Velkommen Mogens :-D

Aabenraa, siger du. Det er kun 1½ mil fra mig. Kig ind til kaffe en dag du er ude og lufte Varvadetdoen.
Min AT står i øjeblikket og er morgensur og vil ikke ud af sengen. Lav spænding på batteriet. Nyt må købes snart.

mvh
M@X
--
mvh M@X
KitKat

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af KitKat »

Hej Mogens.

Jeg er så ny, både herinde og i mc-verdenen generelt, at jeg ikke mener det er min plads at byde velkommen, men jeg kan da fortælle at jeg var ude at køre med en flok af gutterne herindefra da mit kort stadig kun var en lap papir.
-også på grusvej!

Og jeg følte mig absolut både velkommen og inkluderet selvom jeg ind imellem sænkede halvdelen af flokken gevaldigt fordi jeg ikke turde køre mere end 20 km/t :oops:

Når der er plads til dét, er der plads til alle :lol:
Tidligere_medlem_1

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Velkommen til, Mogens.

Nemlig KitKat, her er også plads til Os :-)
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Manne tak for velkomsten...

Indlæg af mogensl »

....og de opmuntrende ord. Jo, jeg ser frem til sjove og lærerige timer i selskab med ligesindede, både på forum og i naturen. Asfaltveje er også en form for natur. Fra kanten og udefter i hvert fald.

Rummelighed er en dyd og skaber glade mennesker. Jeg kan da lige teste rummeligheden ved at fortælle, at min nysgerrighed befalede mig at afklæde Vavardeto? inden vinterhi. Man skal jo lige se, hvordan sådan en tingest er skruet sammen. Den er skruet ordentligt sammen. Bortset fra kåben altså. Det tog mig timer at få samlet kåbe m.v. igen med alle de forbistrede clips, finurlige samlinger, gummibøsninger, der har været strammet for hårdt (ab fabrik) og skruer i forskellige afarter. Man forstår godt, hvorfor også professionelle værksteder springer over, hvor gærdet er lavest, og glemmer en del af dimserne. Nå, det lykkedes, og næste gang går det bedre, er jeg sikker på. Det kostede kun en lille hund til nye gummidimser. Honda kunne underligt nok lære noget af italienerne: Futuraens kåbe var sat solidt sammen med skruer hele vejen. Der var ikke basis for gabende revner og knirkende plastic. En ST1100 var endnu værre og en ren spritprøve.
Kåbeløs
Kåbeløs
P1010004.JPG (63.76 KiB) Vist 25408 gange
Hvad man ikke har i hovedet, må man ha' i dimseposer
Hvad man ikke har i hovedet, må man ha' i dimseposer
P1010006.JPG (37.9 KiB) Vist 25408 gange
Glade jul!
mogens
pens.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Mærkevare eller kopiprodukt - hvad kører du på?

Indlæg af mogensl »

Lidt strøtanker i den mørke tid

Æslet/Aprilia Pegaso Factory har fået afmonteret forenden i forbindelse med en mindre reparation. Hvad opdager man så? Altså ud over at samlekvaliteten bestemt ser rimelig ud: Køleren er produceret af KTM, made in Austria, hvis mærke nok så nydeligt er præget i toppen. Elektronikboksen - den med de rigtig mange ledninger - er af mærket Denso, made in Japan, og ledningsføring og andre elektriske dimser ligner til forveksling det, jeg fandt under kåben på Vavardetdo?, som i øvrigt er produceret i Montesa, Spanien. Den encylindrede motor står der Aprilia på, men det er en Yamaha motor produceret af italienske Minarelli. Når motoren sidder på en Yamaha står der - meget naturligt - Yamaha på motordækslet.

Forvirret? Næh, såmænd ikke. Den encylindrede BMW er i mange år blevet samlet samme sted som Aprilia og med mange fælles stumper, og sådan er der så meget. Det skal vi nok være glade for, for det er forhåbentlig med til at holde priserne nede. Det må dog være lettere traumatiserende for mærkefreaks...

Får man sige glædelig jul m.m.

mogens
pens.
Suhir

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af Suhir »

Velkommen til!

Kan være vi mødes en dag til nogle hyggeture. Kommer selv fra Sønderborg og arbejder i Hjortkær. :ok:
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af mogensl »

Til bestyrelsen

Jeg opdager, at jeg skal meddele bestyrelsen, at jeg ikke længere er i besiddelse af Vavardetdo? Ej heller Pegasoen, som også er solgt. Hofteprotese sidste år og nu diskusprolapser i nakken har sat skroget ud af drift i laaaang tid. Nyd livet mens I kan! Pludselig ændrer tingene sig. Helt sikkert langsomt med alderen.

Meeen, man vender kanske tilbage. Jeg er brændt varm på en Honda NC 750 XA - jo, jeg holder meget af selv at skifte gear. Man nærmer sig de 70 så småt, og der er ikke noget mere ynkeligt at se på end gamle mænd på alt for store motorcykler. Sådan en NC er til at håndtere, og så fristes man ikke til de der frække overhalinger, som kan give nærdødsoplevelser, man helst er fri for.

Jeg kan ikke dy mig for en måske upassende bemærkning, men: Hvis I vil have mere liv på siden, kunne det måske være en god ide at lokke de ikke-så-hardcore-knoldhoppere ud af busken? Der kører f. eks. mange NC.er rundt i kongeriget efterhånden. Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg har afholdt mig fra at frekventere forum ret meget, fordi jeg har det indtryk, at uanset de ændrede vedtægter, er det forbeholdt dem med grove dæk. Det er også helt fair. Spørgsmålet er, om det er nok til at holde liv i siden? Manglende aktivitet er den sikre død.

Jeg har haft stor fornøjelse af at bruge forum, især til at blive klogere på teknik. Der er rigtig mange dygtige mekanikere blandt medlemmerne. Det har så den bivirkning, at de rene amatører afholder sig fra at deltage i debatten på et noget lavere niveau. Hvis det er tilfældet, er det en skam. Jeg følte det selv lidt sådan. Fjollet, men sådan tror jeg, andre også kan føle. Og det en skam. Hvis det er rigtigt.

Og nu siger jeg så tak for turen og ønsker tillykke med, at I slipper for lange og intetsigende indlæg fra en gammel pens.

Tjulahop!

mogens
Aabenraa
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Ny gammel XL1000 VA7 Vavardetdo? i Aabenraa

Indlæg af John Sigh »

Hej Mogens.
Sådan en NC750X er bestemt en fin mc som jeg også overvejer at bytte Transalpen med 🙄
Det med at klubben er mest for mc'er med grove dæk er en sejlivet fordom, jeg tror ikke jeg har deltaget i et officielt HARK arrangement hvor det var nødvendigt med grove dæk.
At der så er nogle af os som gerne vil se ud som om vi er på vej til Dakar er en helt anden snak 😎
Køb endelig NC'eren og kom glad med til klubbens arrangementer, evt sommertur til Lolland 👍
Mvh John
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Besvar