Bjarko Polo

Skriv hvad du vil om dig selv og din MC.

Besvar
Gæst

Bjarko Polo

Indlæg af Gæst »

Nej det er ikke mine rejser ad Silkeruten til den fjerne orient, der er ophav til øge/kælenavnet.
Men navnet indgår i det sære væv af omstændigheder, der gør, at jeg kører Transalp og er med her.

Det startede med, at jeg tog min skinnende blanke 1996 Transalp, der stod som ny og kun havde kørt 15.000 km., da jeg blødte det meste af min formue for den, med på en offroadtur med Tenere-klubben.

Jeg var bidt af offroad...
Det var så her, jeg skulle have købt en rigtig offroader og solgt Transalpen. Men inden jeg nåede at gøre det, slog jeg en forlæns salto med 80-90 km/t., i en grusgrav på Sjælland, slog Transalpen i stykker og slog næsten mig selv ihjel.

Røtgenbillederne viste to-tre brækkede ribben og en brækket ryg. Scanningen viste heldigvis, at de havde forvekslet en gammel skade i ryggen med et brækket hvirvel. Til gengæld havde et af ribbenene punkteret den ene lunge, der var klappet sammen.

Tre dage efter jeg var blevet udskrevet, stod jeg som arrangør af et offroadarrangement i Finderup øvelsesterræn ved Viborg. Fyldt med rigtig mange smertestillende piller, viste jeg de glade offroadkørere rundt i det fede terræn - i min mors VW Polo. Resten er historie.

Transalpen lignede nu noget, der var løgn men 1200,- kroner for en ny forlygte og vi var kørende igen. Og tre måneder senere gennemførte jeg JERNMAND, et 800km. offroadløb op ad Vestkysten og tilbage gennem Nord- og Midtjylland. 40 startede, vi var 13 der gennemførte og 6 røg på skadestuen.

Som det fremgår, er Transalpen aldeles uegnet til den slags kørsel, jeg foretrækker.
Den er for tung, affjedringen er elendig og det samme er frihøjden.
Den eneste grund til, at jeg kører Transalp er, at min er usælgelig. Og med kæreste og 1½ barn er der desværre ikke ret meget økonomi at gøre med.

Når det er sagt, er Transalpens V-motor en fornøjelse og man må bare imponeres af, hvor slidstærk den maskine er. Til en rundtomjordentur ville den bestemt stå højt på min liste. Og til daglig transport er der bestemt heller ikke noget at hyle over. Jeg har gennemtæsket min TA i fire år. Den har rundet 100.000 km. og den kører stadig.

Jeg var med til det første møde her i klubben/interessefællesskabet. Det blev faktisk holdt hos mig. Og jeg styrer vores mailingliste, som vi låner hos Tenere-klubben som jeg også er medlem af.

Desuden er jeg medlem af bestyrelsen i DORMCK (Dansk Off Road MC Klub) og redaktør for klubbens blad og nyhedsbrev.

Professionelt er jeg nyuddannet journalist og arbejder som freelancejournalist. Tidligere officer og stadig kaptajn af reserven.

Interesser har i tidens løb dækket alt fra Westernridning over kampsport, styrkeløft, bodybuilding, jagt, buejagt, vandring, bjergbestigning, klatring, mountainbike til offroad motorcykler.
Og jeg har nok friluftsgrej til at udstyre en mindre ekspedition. :roll:

Det er aldrig for sent at få en lykkelig barndom. 8-)
Besvar