CDI
Hej Lykkedal
Nok ikke mere end du gør, jeg er selv "faldet" over dem da jeg ledte efter CDI-box til 650´er Africaneren (men så fandt jeg jo
en hos en bekendt ).
Jeg er ikke så god til tysk, men så vidt jeg kan "tyde" skulle de virke bedre end de originale (men det skal de jo skrive), og så
skulle de være bedre beskyttet mod overspændinger.
Jeg "faldt" også over følgende:
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Den er programmerbar via PC, og må således kunne bruges både på TA og AT 650/750
Nok ikke mere end du gør, jeg er selv "faldet" over dem da jeg ledte efter CDI-box til 650´er Africaneren (men så fandt jeg jo
en hos en bekendt ).
Jeg er ikke så god til tysk, men så vidt jeg kan "tyde" skulle de virke bedre end de originale (men det skal de jo skrive), og så
skulle de være bedre beskyttet mod overspændinger.
Jeg "faldt" også over følgende:
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Den er programmerbar via PC, og må således kunne bruges både på TA og AT 650/750
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Det gjorde jeg Christian, men så blev det til det rene volapyk, endnu mere uforståeligt end det tyske
Kom lige i tanke om at jeg faktisk mailede til motorbike-shop, for at høre om boxene også passede til AT 750, men jeg fik ikke noget
brugbart svar. Til gengæld ville de gerne sende mig boxene med returret (forudsat at de ikke havde taget skade), så jeg kunne prøve
om de virkede på 750´eren.
Heldigvis trak jeg beslutningen lidt, indtil jeg havde undersøgt det nærmere. Det viste sig jo så også at problemet på 750´eren slet
ikke var CDI´en, som jeg havde fået at vide da jeg købte den, men benzinpumpen
Kom lige i tanke om at jeg faktisk mailede til motorbike-shop, for at høre om boxene også passede til AT 750, men jeg fik ikke noget
brugbart svar. Til gengæld ville de gerne sende mig boxene med returret (forudsat at de ikke havde taget skade), så jeg kunne prøve
om de virkede på 750´eren.
Heldigvis trak jeg beslutningen lidt, indtil jeg havde undersøgt det nærmere. Det viste sig jo så også at problemet på 750´eren slet
ikke var CDI´en, som jeg havde fået at vide da jeg købte den, men benzinpumpen
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Ja, firmaer med den betalingspolitik handler jeg normalt heller ikke med.
Er det fordi du mangler en box lige her og nu?
Der stå en original til salg i DBA:
http://www.dba.dk/honda-transalp-xl600v ... -65521940/
Er det fordi du mangler en box lige her og nu?
Der stå en original til salg i DBA:
http://www.dba.dk/honda-transalp-xl600v ... -65521940/
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
"Lige her og nu" Øøh,, JA..
pt. har jeg 2 TA'er. Den ene (91') har lige kikset en CDI.
Jeg havde så en et år gammel CDI til en 87-88 model liggende som reserve. Den kører "grønne" fra 1991 så med lige pt.
Jeg kørte en morgentur i dag på "gamle" 87'eren, som står til salg ude ved vejen. Den begyndte så at "flimre" i omdr.tælleren og jeg ved godt hvad det betyder.
pt. har jeg 2 TA'er. Den ene (91') har lige kikset en CDI.
Jeg havde så en et år gammel CDI til en 87-88 model liggende som reserve. Den kører "grønne" fra 1991 så med lige pt.
Jeg kørte en morgentur i dag på "gamle" 87'eren, som står til salg ude ved vejen. Den begyndte så at "flimre" i omdr.tælleren og jeg ved godt hvad det betyder.
Jeg har en formodning om at dårlige forbindelser også kan være en årsag til at CDI-boxene står af. På min AT 650, hvor den ene box
var defekt, var mange af multistikkene fulde af ir, og stelforbindelserne var heller ikke for gode (jeg rensede det hele inden jeg startede den).
I sådanne tilfælde kan der opstå et overforbrug af strøm, og skal den ekstra strøm f.eks. trækkes igennem en CDI er det ikke
sikkert den kan holde til det.
Ifølge motorbike-shop skulle de originale boxe jo ikke være specielt beskyttede mod den slags.
Det kunne være en mulig årsag til dine problemer, så måske du ved at gennemgå forbindelserne, kan være heldig at nå at redde den på 87´eren
var defekt, var mange af multistikkene fulde af ir, og stelforbindelserne var heller ikke for gode (jeg rensede det hele inden jeg startede den).
I sådanne tilfælde kan der opstå et overforbrug af strøm, og skal den ekstra strøm f.eks. trækkes igennem en CDI er det ikke
sikkert den kan holde til det.
Ifølge motorbike-shop skulle de originale boxe jo ikke være specielt beskyttede mod den slags.
Det kunne være en mulig årsag til dine problemer, så måske du ved at gennemgå forbindelserne, kan være heldig at nå at redde den på 87´eren
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Eller måske en dårlig stelforbindelse, måske stelledningerne har for meget modstand pga. alder, eller der er dårlig
forbindelse der hvor stelledningen sidder på stellet.
Det kan være en fordel at trække en ekstra stelledning direkte fra stelledningerne og til batteriets minuspol, istedet for
at stelforbindelsen kun skal gå igennem stellet og motoren (motoren og stellet skal dog stadig have stelforbindelse).
forbindelse der hvor stelledningen sidder på stellet.
Det kan være en fordel at trække en ekstra stelledning direkte fra stelledningerne og til batteriets minuspol, istedet for
at stelforbindelsen kun skal gå igennem stellet og motoren (motoren og stellet skal dog stadig have stelforbindelse).
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Hej Lykkedal
Så lige dit problem med cdi boksen. Jeg har i en tråd tidligere skrevet lidt om problemet, da min egen boks fejlede. Det er sikkert en kold lodning inde i cdi'ern. Jeg skar boksen op og rensede printpladen for blød gummi med en roterende messing stålbørste.(Dremel eller lign.) Alle lodninger fik en tur med lodekolben, og printpladen forseglede jeg med epoxy til slut. Min gamle 89'er har efterfølgende kørt 12.500 km uden at tøve. Det er et forsøg værd at prøve, og ihvertfald billigere end at købe en ny, eller anden tvivlsom brugt.
Så lige dit problem med cdi boksen. Jeg har i en tråd tidligere skrevet lidt om problemet, da min egen boks fejlede. Det er sikkert en kold lodning inde i cdi'ern. Jeg skar boksen op og rensede printpladen for blød gummi med en roterende messing stålbørste.(Dremel eller lign.) Alle lodninger fik en tur med lodekolben, og printpladen forseglede jeg med epoxy til slut. Min gamle 89'er har efterfølgende kørt 12.500 km uden at tøve. Det er et forsøg værd at prøve, og ihvertfald billigere end at købe en ny, eller anden tvivlsom brugt.
Der står lidt om defekte CDI'er, reparationsmuligheder (fejlen er åbenbart ofte nogen dårlige lodninger) og mulige erstatninger på siden her: http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox
mvh Kåre
mvh Kåre